تغییر درستاد حقوق بشر قوه قضاییه

۱۳۹۸/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۲۹۹

تعادل| عصر روز گذشته خبرگزاری میزان به نقل از اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا خبر انتصاب علی باقری کنی به جای محمدجواد لاریجانی در ستاد حقوق بشر قوه قضاییه را روی خروجی خود قرار داد. خبری که بلافاصله در خبرگزاری‌های اصلی کشور بازنشر و بازار گمانه‌زنی‌ها در خصوص آن در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی گرم شد؛ تغییراتی که هرچند طی ماه‌های اخیر و بعد از حضور رییسی در راس هرم قضایی کشور و تغییرات گسترده در بخش‌های مختلف قضایی قابل پیش بینی به نظر می‌رسید اما سرانجام حکم رسمی این تغییرات در تاریخ 8دیماه صادر شد. محمدجواد اردشیر لاریجانی متولد 1330 سیاستمدار ایرانی است که سابقه بلندبالایی از وی در عرصه سیاسی و انتخاباتی کشورمان ثبت شده است.او ریاست مرکز پژوهش‌های قوه قضاییه و معاونت وزارت خارجه را هم در کارنامه کاری خود دارد. محمدجواد لاریجانی که در مقام دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران بارها با انتقاد از کشورهای غربی تاکید کرد که «تعیین گزارشگر ویژه برای ایران موجه نیست.» او معتقد است غربی‌ها شورای حقوق بشر را «محملی برای تبلیغات علیه ایران» کرده‌اند.

او مشروعیت شورای حقوق بشر را هم به دلیل عضویت کشورهایی چون عربستان و بریتانیا زیر سوال برده و هر دو کشور را «سیاه‌چاله‌های حقوق بشری» توصیف می‌کرد.

او که از منتقدین تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر در ارتباط با ایران است بارها گفته که: «باید برای فرانسه و امریکا هم گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین شود». او معتقد است که «گزارشگران حقوق بشر مرتب با تروریست‌ها فالوده می‌خورند.»  لاریجانی که به عنوان یکی از اضلاع اصلی ستاد انتخاباتی ناطق‌نوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 فعالیت می‌کرد، بعد از پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 76 به منتقد جدی طیف‌های اصلاح‌طلب بدل شد تا سال 84 که با حکم رسمی رییس وقت قوه قضاییه راهی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه شد. او در دوران ریاست آیات عظام محمود هاشمی‌شاهرودی، صادق لاریجانی و ابراهیم رییسی بر قوه قضاییه، سمت دبیری ستاد حقوق بشر را برعهده داشت. طی ماه‌های اخیر و پس از تغییر و تحولات در قوه قضاییه بارها از استعفا و تغییر محمدجواد لاریجانی خبر به میان آمده بود که روز گذشته با انتصاب جانشین وی این تغییر محقق شد.

ستاد حقوق بشر زیر مجموعه قوه قضاییه است و در سال ۱۳۸۴ به پیشنهاد محمود هاشمی‌شاهرودی رییس وقت این قوه تاسیس شد؛ ستادی که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی، مطالبات و دستاوردهای کشورمان در حوزه حقوق بشر را پیگیری می‌کند و مناسبات ارتباطی ایران با نهادهای حقوقی و قضایی را تنظیم می‌کند.. اما جایگزین محمدجواد اردشیر لاریجانی، علی باقری‌کنی دانش‌آموخته و استاد دانشگاه امام صادق(ع)، معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مدیرکل سابق اروپای وزارت امور خارجه است. او همچنین رییس ستاد سعید جلیلی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و عضو ارشد تیم مذاکره هسته‌ای در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بوده است.

 

ارسال نظر