«اف ای‌تی اف» در محاصره چالش‌های سیاسی

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۰۴۰

تعادل| درحالی که مهلت نهایی ایران برای تصویب لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف رو به اتمام است، سرنوشت این لوایح مالی که در ایستگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف شده است، همچنان در هاله‌ای از ابهام روبرو قرار دارد. لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف که مرتبا اخباری ضد و نقیض از رد یا تصویب آن منتشر می‌شود، را می‌توان یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعات طی سال‌های اخیر برشمرد.  از یک‌سو دولتمردان و به ویژه اعضای اقتصادی کابینه با اشاره به تبعات عدم تصویب اف‌ای‌تی‌اف بر مراودات مالی بین‌المللی کشور خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر این لوایح هستند ( صفحه 2 را بخوانید) و از سوی دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون نتوانسته بر اختلاف نظر اعضا غلبه و در این خصوص اجماعی حاصل کند.

با توجه به نزدیک شدن به موعد نهایی گروه اقدام ویژه مالی، گمانه‌زنی‌ها در زمینه الحاق یا عدم الحاق به اف‌ای‌تی‌اف در روزهای اخیر شدت گرفته است چنانکه رییس کل بانک مرکزی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت صراحتا بر ضرورت تصویب لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز پیش از این‌بارها نسبت به تبعات قرار گرفتن در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف هشدار داده بود. در این حال، روز گذشته احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به اعتماد آنلاین گفت: آقای روحانی اواخر سال پیش از طریق آقای دژپسند، وزیر اقتصاد، پیغام فرستاده بود که برای رأی‌گیری بر سر اف‌ای‌تی‌اف فعلاً دست نگه داریم. همچنین آقای مجید انصاری هم خواست تصمیم‌گیری را عقب بیندازیم، چون آنها می‌دانستند در صورت رأی‌گیری، رأی مجمع به این موضوع منفی خواهد بود. (صفحه 8 را بخوانید .)

مجید انصاری در پاسخ به این اظهارات به ایسنا گفت: : در مقطعی پیشنهاد کردیم فعلا رای‌گیری نکنیم تا یک جا مورد نظر مجمع قرار بگیرد؛ اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف این بررسی طولانی شد و یک سال مهلت مجمع برای بررسی این موضوع سپری شد. چون طبق تبصره ۳ ماده ۲۵ آیین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع یک سال بیشتر برای بررسی موضوع مطرح شده در این نهاد وقت ندارد. (صفحه 8 را بخوانید.)

به گفته این عضو مجمع، اگر این موضوع در آن زمان ذکر شده به کمیسیون ارجاع می‌شد، پالرمو رد می‌شد؛ اما درخواست شد که موضع به تاخیر بیافتد تا فرصت برای رایزنی بیشتر ایجاد شود.

این در حالی است که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از نشست کمیسیون مشترک مجمع در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تبیین سابقه بررسی لوایح چهارگانه (اف‌ای‌تی‌اف) در مجمع، اعلام کرد: دو مورد از این لوایح با کمترین اشکال در مجمع تصویب شد، اما دو مورد شامل کنوانسیون‌های پالرمو و سی‌اف‌تی به‌علت ابهامات بسیاری که درباره آن مطرح بود، به حضور نمایندگان مجلس و دولت در جلسات مجمع نیاز داشت. به گفته محسن رضایی، ادامه بررسی سی‌اف‌تی «مبارزه با تامین مالی تروریسم» در مجمع به شنبه هفتم دی ماه موکول شده است.

 

ارسال نظر