تحریم‌ها صنعت کشور را فعال‌تر کرد

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۷۸۶
تحریم‌ها صنعت کشور را فعال‌تر کرد

«تحریم‌ها صنعت کشور را فعال‌تر کرد.» این عباراتی است که رییس مجلس دهم با استفاده از آن تصویری از فضای کلی کشور در حوزه‌های تولیدی و صادراتی را تشریح می‌کند. دیدگاهی که بسیاری از فعالان اقتصادی نیز بعد از افزایش دامنه تحریم‌ها در خصوص آن به اظهارنظر پرداختند و اعلام کردند در صورتی که برنامه مدون و اصولی در داخل برای استفاده از ظرفیت‌های درونی کشور و حل و فصل مشکلات پیش روی تولید و صادرات در نظر گرفته شود، اقتصاد ایران می‌تواند به تحریم‌های اقتصادی نه به عنوان یک تهدید بلکه به عنوان یک فرصت نگاه کند. موضوعی که علی لاریجانی نیز به ابعاد گوناگون آن اشاره می‌کند و در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه صنعت ورزش و تجهیزات ساخت ایران، از اعمال تحریم‌ها به عنوان عاملی در جهت فعال‌تر شدن حوزه صنعت کشور یاد  می‌کند.

لاریجانی در مورد اهمیت برگزاری این نمایشگاه با توجه به قرار داشتن لایحه اهداف و وظایف وزارت ورزش و جوانان در دستورکار مجلس گفت: برگزاری این نمایشگاه خرسندکننده‌ است، چرا که نشان می‌دهد صنعتگران توانسته‌اند تقریبا اکثر نیازهای ورزشکاران از انواع بازی‌های مختلف را از طریق تولیداتشان همچون تولید چمن مصنوعی، وسایل وزنه‌برداری، توپ‌های مختلف و ... تامین کنند که بیانگر ایجاد قابلیت خوبی در بخش صنعت است. رییس مجلس دهم تاکید کرد: اکثر تولیدکنندگانی که در این نمایشگاه حضور دارند به این نکته اشاره کردند که وضعیت اقتصادی آنها از زمان اعمال تحریم‌ها بهبود یافته، چرا که همه به استفاده از تولیدات داخلی روی آورده‌اند. وی یادآور شد: این نکته مهمی است که امریکایی‌ها باید به آن توجه داشته باشند، ایرانی‌ها این قابلیت و استعداد را دارند که سختی‌ها را به فرصت تبدیل کنند، کما اینکه این نمایشگاه نمونه‌ای از آن است و نشان می‌دهد موانع و شرایط سخت در این حوزه به بازار کار تبدیل شده است. لاریجانی افزود: یکی از نکات جالب‌تری که در این نمایشگاه وجود داشت، این بود که محصولات ورزشی تولید داخلی به بسیاری از کشورها صادر می‌شود که بیانگر ظرفیت‌سازی جدیدی در این حوزه است. وی اظهار کرد: البته مشکلاتی که صنعتگران این بخش برای حمل و نقل تولیداتشان در حوزه صادرات دارند قابل حل است، اما موضوع مهم دیگر اینکه استانداردهای تولیدات این بخش در حدی است که می‌توانند محصولاتشان را به دیگر کشورها صادر کنند و این ارزشمند است. لاریجانی در رابطه با لایحه اهداف و وظایف وزارت ورزش ادامه داد: این لایحه از شورای نگهبان به مجلس برگشته است و با تصویب آن، وزارت ورزش و جوانان با توان بیشتری کار خود را دنبال خواهد کرد.

    معوقات پرستاران پرداخت شود

بعد از افتتاح نمایشگاه صنعت، ورزش و تجهیزات ساخت ایران رییس مجلس در دیدار رییس و اعضای هیات رییسه شورای عالی نظام پرستاری با تاکید بر تسریع در پرداخت معوقات پرستاران گفت: پیشنهاد «پرستاری در خانه» و اختصاص منابع برای اجرای این طرح در کمیسیون‌های بهداشت و درمان و تلفیق و بودجه بررسی می‌شود. به گزارش میزان رییس مجلس با اشاره به وضعیت استخدام پرستاران، گفت: با توجه به افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی باید تعداد پرستاران براساس استاندارد افزایش پیدا کند. شورای عالی نظام پرستاری اذعان دارد که براساس کار کارشناسی به ازای هر تخت بیمارستانی ۲.۵ پرستار نیاز است لذا دولت با قبول این شاخص باید مساله استخدام پرستاران را رفع کند. وی پیشنهاد مسوولان نظام پرستاری درباره «پرستاری در خانه» را یادآور شد و گفت: با توجه به تصویب آیین‌نامه و تعرفه سیستم پرستاری در خانه باید مشکلات بیمه‌ای این افراد نیز برطرف شود. رییس مجلس با اشاره به معوقات پرستاران تصریح کرد: پرستاران جامعه خدومی هستند و کار و مسوولیتی دشوار دارند؛ لذا ضمن قدردانی از این افراد باید هرچه سریع‌تر مشکل معوقاتشان حل شود البته جامعه پزشکان، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها نیز مشکل معوقات دارند که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن محاسبه میزان معوقات هربخش، باید برای یک بار این موضوع را بررسی و حل کند.

 

 

ارسال نظر