رویش بذر محصولات کشاورزی از دل سامانه سککوک

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۷۸۳

گسترش فعالیت‌های سامانه سککوک در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی می‌تواند در آینده‌ای نزدیک منجر به رونق تولید و صادرات این محصولات شود.  سامانه ملی سککوک طی ماه‌های گذشته زنجیره تامین صنعت کشاورزی را به صورت جدی در بخش صادرات محصولات غذایی و کشاورزی فعال کرده است. این سامانه با استفاده از برات الکترونیک، توسعه زنجیره تامین را، از باغ و مزرعه به سمت بازار، هدف‌گذاری کرده‌ و در این بخش سرمایه‌گذاری جدی صورت گرفته است.  بر این اساس این سامانه امکان پیوندزدن تولیدکنندگان تا فروشندگان محصولات کشاورزی بر بستر وب، با محوریت برات الکترونیک را فراهم کرده که این امکان، به دلیل تسهیل فعالیت تولیدکنندگان و همچنین کاهش نیاز تولید به نقدینگی، با استقبال فعالان این عرصه روبرو شده است. در همین راستا دست‌اندرکاران سامانه سککوک فعالیت‌های گسترده‌ای را به ویژه در استان اصفهان در دستور کار قرار داده‌اند و با فعالان حوزه کشاورزی و تولیدکنندگان صنایع غذایی نشست‌های مختلفی را برگزار کرده‌اند. فعالان این صنایع نیز استقبال خوبی از سامانه سککوک داشته‌اند که می‌تواند نویدبخش رشد و توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی و افزایش ارزآوری این حوزه برای کشور باشد.

    رشد صادرات صنایع غذایی بر بستر سککوک

محمد سید رضوی رییس سندیکای کنسرو ایران معتقد است که سامانه سککوک می‌تواند با رفع مشکلات پیش روی صنایع غذایی کمک بزرگی به توسعه صادرات در این بخش داشته باشد.  وی درباره نقش سککوک در رشد صنعت کنسرو کشور اظهار کرد: صنایع کنسرو ایران بیشتر از دیگر صنایع به نقدینگی به ویژه در فصل برداشت محصولات کشاورزی نیاز دارند و سامانه سککوک می‌تواند این مشکل را حل کرده و به رشد و پیشرفت این صنعت کمک بزرگی کند. رییس سندیکای کنسرو ایران ادامه داد: در شرایط فعلی زمانی که یک محصول کنسروی تولید شد، حداقل شش ماه تاریخ مصرف دارد و باید به بازار برود تا به دست مشتری برسد و پول آن برای تولیدکننده تامین شود که اگر بتوان با کمک روش‌هایی این جریان را تسریع کرد کمک بزرگی به تولیدکننده خواهد شد. رضوی در پایان گفت: سامانه سککوک باید با تبلیغات بیشتری به فعالان اقتصادی شناسانده شود و اطلاعات شفاف‌تری به انجمن‌های ذی‌ربط برسد تا آنها بتوانند به زیرمجموعه‌های خود اطلاع‌رسانی کرده و از این سامانه استفاده کنند. چراکه این سامانه می‌تواند کمک شایانی به صنایع کنسرو و صادرات و واردات کند.

    سامانه سککوک؛ از شفافیت مالی تا اعتماد صنایع تولیدی

قاسم احمدی لاشکی عضو فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی اقتصادی مجلس نیز معتقد است سامانه سککوک با ایجاد شفافیت مالی، اعتماد صنایع تولیدی و در نتیجه بهبود زنجیره تولید و اشتغال را در پی خواهد داشت. وی سامانه سککوک را راهگشای تولید در کشور دانست و گفت: پلتفرم نوین سککوک جزو سامانه‌هایی است که بسیاری از فعالیت‌های حوزه مالی و اعتباری، از کوچک تا بزرگ در آن قابل انجام و جابه‌جایی است. نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: واقعیت آن است که از طریق سامانه سککوک به‌راحتی می‌توان تامین مالی گروه‌ها و کسب‌وکارهایی را با یک روش و تفکر جدید انجام داد؛ اقدامی که چندین سال است جای خالی آن احساس می‌شود. این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: شفافیت مالی یکی از ویژگی‌های اصلی سامانه سککوک به شمار می‌رود و از این طریق تسهیلاتی در اختیار کسب و کارها قرار داده می‌شود تا به تولید کمک کرده و صنایع تولیدی مورد حمایت قرار گیرند. عضو فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ویژگی‌های سامانه سککوک این است که تسهیلاتی که به تولیدکننده داده می‌شود را می‌توان رصد کرد تا به‌طور کامل مشخص شود این تسهیلات در کجا و چگونه هزینه شده است از این رو انحراف منابع به صفر می‌رسد. نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مشخص بودن زنجیره مصارف تسهیلات نوعی شفافیت است که موجب اعتماد صنایع هم خواهد شد و با توجه به اینکه در بستر اینترنت شکل می‌گیرد از فساد مالی نیز جلوگیری خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر