روحانی: ایران و ژاپن برای شکستن تحریم‌ها پیشنهادهای جدیدی داشتند

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۸۹

رییس‌جمهوری از ارایه پیشنهادهای جدید ایران و ژاپن در مذاکرات مفصل شب گذشته خود با  آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن خبر داد و گفت: قرار شد دو کشور رایزنی‌های خود را در این زمینه ادامه دهند. به گزارش ایرنا حسن روحانی عصر شنبه پس از بازگشت از سفر ۵ روزه به کشور مالزی و ژاپن در شرق آسیا در بدو ورود به تهران در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد درباره دستاوردهای این سفر گفت: اجلاس مالزی و کوآلالامپور شیوه نوینی برای اجتماع مسلمانان، متفکران اسلامی و سران کشورهای اسلامی بود. این اجلاس برای توسعه و همکاری کشورهای اسلامی برای دستیابی به توسعه مطلوبی بود.  وی ادامه داد: متفکران اسلامی از هشتاد کشور و دو هزار مهمان برای حضور در این اجلاس دعوت شده بودند. سران ایران، ترکیه و قطر در این اجلاس مهمان بودند که ماهاتیر محمد نخست‌وزیر مالزی نیز در آن حضور پیدا کرد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه بحث اجلاس مالزی چگونگی دستیابی به توسعه در جهان اسلام بود، اظهار داشت: بعد از آن، جلسه مهمی از سران چهار کشور ایران، ترکیه، قطر و مالزی برگزار شد و نتایج خوبی برای همکاری چهار کشور به دست آمد. البته از دیگر کشورها قرار شد برای توسعه و همکاری به ویژه در زمینه فناوری‌های نو و همکاری‌های صنعتی دعوت شود.  روحانی با بیان اینکه رابطه با مالزی برای ایران اهمیت دارد، تصریح کرد: خوش‌بختانه از ابتدای دولت یازدهم روابط دو کشور نسبت به قبل گرم‌تر و صمیمانه‌تر شد و بعد از روی کار آمدن ماهاتیر محمد، این روابط صمیمی‌تر شد. در این مدت کوتاه سه تا چهار گفت‌وگو و بحث داشتیم. درخصوص روابط دوجانبه تصمیمات خوبی گرفتیم و قرار شد نشست کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شود.

وی افزود: ماهاتیر محمد علاقه‌مند است به زودی از تهران بازدید داشته باشد و تصمیمات خوبی در زمینه همکاری‌های صنعتی اتخاذ شد تا آنها را شروع کنیم. در زمینه اقتصادی، مالی و بانکی بحث‌های خوبی شد. رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: خوش‌بختانه این سفر انجام گرفت بنابر این امسال سه دیدار مهم با هم داشتیم.

وی یادآور شد: ریشه‌های فرهنگی مشترکی در آسیا و در شرق جهان موجود است. در دیدارهایی که داشتیم به غیر از روابط دوجانبه، جلسه‌ای با شرکت‌های ژاپنی داشتیم. شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کردند و هنوز هم دفترشان در تهران هست و فعال هستند و روابط اقتصادی را هنوز در شرایط تحریم حفظ کردند. این شرکت‌ها، شرکت‌هایی بودند که ۷۰، ۶۰، ۵۰ سال سابقه کار در ایران دارند. همه این شرکت‌ها تاکید داشتند که رابطه اقتصادی را ادامه بدهند. برخی از موارد و مشکلاتی که داشتند مورد توجه و بررسی قرار گرفت و جلسه مفیدی بود. روحانی با بیان اینکه با نخست‌وزیر ژاپن غیر از روابط دوجانبه، دو مساله دیگر مورد بحث قرار گرفت، اضافه کرد: راجع به مساله تحریم برخی از کشورها حساس‌تر از کشورهای دیگر هستند و البته غیر از یکی دو کشور همه مخالف تحریم هستند و همه هم می‌دانند این تحریم خلاف مقررات بین‌المللی است و همه می‌دانند که این تحریم به جایی نمی‌رسد و ‌امریکایی‌ها ناچارند از راه غلطی که رفتند برگردند این مورد اتفاق همه کشورهاست. وی افزود: منتها تحریم چیزی است که به ضرر همه کشورهاست و تنها به ضرر ایران نیست تصمیم باخت باختی است که‌امریکا به غلط تصمیم گرفته و محاسبات غلطی داشته است. ژاپنی‌ها، اروپایی‌ها و دیگران فعالند که تحریم را بشکنند و پیشنهادها و راه‌حل‌هایی دارند. ما هم در این زمینه باهم رایزنی داریم .

روحانی گفت: معتقدیم شکستن تحریم و از بین بردن توطئه امریکا در تحریم ایران یک کار ضروری، ملی و انقلابی هست که وظیفه همه ما است. ما با همه کشورها در این زمینه رایزنی داریم، این رایزنی‌ها با برخی از کشورهای اروپایی و ژاپن بیشتر هست. وی با اشاره به جلسه و دیدار خود با نخست‌وزیر ژاپن گفت: ما دیشب یک ساعت و نیم جلسه خصوصی داشتیم یک ساعت جلسه عمومی داشتیم و در شام کاری هم بیش از یک ساعت بحث بسیار مفصل داشتیم و چهار ساعت با هم مذاکره کردیم.  رییس‌جمهوری اضافه کرد: در زمینه شکستن تحریم هم یک پیشنهاد جدیدی داشتند و ما هم یک پیشنهاد جدیدی داشتیم باهم بحث کردیم بنا شد رایزنی‌های دو کشور در این زمینه ادامه بدهیم.

گفتنی است روحانی در جمع مدیران ارشد ژاپن نیز حضور یافت و با بیان اینکه تحریم‌های غیرقانونی امریکا نمی‌تواند بلندمدت ادامه یابد، از احتمال خروج ایران از برجام خبر داد که گزارش مشروح این نشست در صفحه 2 آمده است.

 

ارسال نظر