تحریم‌های اقتصادی به جای جنگ

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳۴۸

«تحریم‌های اقتصادی به جای جنگ» این ترکیب‌بندی است که سخنگوی دولت با استفاده از آنها تلاش می‌کند تا راهبرد ایالات متحده در مواجهه با ایران را تشریح کند. راهبردی که از منظر ربیعی به امریکا کمک می‌کند تا بدون اینکه تبعات برآمده از نبرد نظامی را تحمل کند در زمین تحریم‌های اقتصادی، آسیب‌هایی به مراتب بیشتر را متوجه کشورهای هدف کند.  سخنگوی دولت با اشاره به این راهبرد تازه ایالات متحده گفت: در واقع تحریم نه تنها جایگزین جنگ بلکه جایگزین مدرن برای نسل کشی، تروریسم و نمونه‌ای از جنگ بی‌صدا است. اما آنها نه تنها اشتباه می‌کنند بلکه مردم امریکا و جهان را هم فریب می‌دهند.  به گزارش «تعادل»، «علی ربیعی» دیروز در نشست خبری با خبرنگاران افزود: یکی از موضوعاتی که این روزها اذهان را به خود مشغول کرده استیضاح برخی وزرا در مجلس است. ما به تعبیر امام خمینی مبنی بر اینکه مجلس در راس امور است اعتقاد داریم و ایمان داریم. اما در مساله استیضاح‌ها باید منافع ملی و مصالح کشور دیده شود چه دولت و چه مجلس به عنوان منتخبان مردم در کنار هم منافع ملی را در نظر داشته باشند. ربیعی با اشاره به استیضاح وزیر نفت در مجلس گفت: به گواه بسیاری یکی از کارآمدترین وزرای دولت و هم در وزارت نفت با سکانداری آقای زنگنه که تسلط و شناخت کاملی در حوزه انرژی و محاسبات بازارهای بین‌المللی دارند آن هم در شرایط دشوار تحریم که حوزه انرژی را بیشتر از حوزه‌های دیگر هدف گرفته توانسته به دستاوردهای قابل توجهی دست پیدا کند.

    موضوع قطعی اینترنت مطرح نیست

وی در بخش دیگر از سخنانش به بررسی موضوع اینترنت در جلسه شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: درباره اینترنت، نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه به‌طور مفصل صحبت شده است. خوش‌بختانه همه اعضای جلسه با تبیین شرایط کشور که اکنون در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال قرار دارد و دستاوردهای بسیار خوبی در این زمینه به دست آمده است، با اجماع کامل بر تداوم تقویت دسترسی مردم به اینترنت آزاد تاکید کرده‌اند.بنابراین برخلاف برخی‌ها که نگرانی بیهوده تزریق کردند، به هیچ‌وجه نه تنها موضوع قطع اینترنت مطرح نیست بلکه گسترش دسترسی ایرانیان به اینترنت هم مورد تاکید قرار گرفته است. ربیعی اظهار داشت: این جلسه و تصمیم مهم که همه اعضای جلسه با اجماع بر این امر تاکید داشتند به اعتقاد من هم به ابهامات پاسخ داده و هم برای سیاست‌گذاری و اقدامات، شرایط مناسبی را فراهم کرده است. وی با بیان اینکه این دولت با این رویکرد توسعه‌ای در بحث اینترنت موجب رونق اقتصاد دیجیتال شده است، گفت: ما گزارش‌هایی داشتیم که حتی با وجود تحریم‌ها و موانع، صادرات مناسبی از تولیدات نرم‌افزاری و تولیداتی که در این حوزه‌ها صورت می‌گیرد، داشته‌ایم و دولت کماکان معتقد به گسترش و ارتقای زیرساخت‌ها است. ربیعی برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی در هفته گذشته را مهم ارزیابی کرد و نتایج آن را برای فعالیت اطمینان بخش برای فعالان حوزه اینترنت دانست و گفت: شبکه اطلاعات ملی مقدمه توسعه دیجیتال و امنیت آن در کشور است.

   پاسخ به ادعای پومپئو

وی در پاسخ به سوال درباره ادعای وزیر خارجه امریکایی‌ها مبنی بر اینکه ایران پشت حملات عراق است و از طریق نیروهای نیابتی شیعه این کار را انجام داده و امریکا پاسخ قاطعی به اقدامات ایران می‌دهد، گفت: امریکا اثبات ادعای ناروای خود هیچ مستندی ارایه نکرده حتی یک شاهد نداشته است. اگر سازمان‌های اطلاعاتی امریکا چیزی داشتند قطعاً همان لحظه اول صحبت‌های خود را مستندسازی می‌کردند. ربیعی با بیان اینکه ایران طبق اصول ثابت خود در امور داخلی همسایگان خود دخالت نخواهد داشت، گفت: ما به این رجز خوانی‌ها عادت کرده‌ایم اما لازم است بگویم در صورت اشتباه امریکا در عملی کردن تهدیدها پاسخ کوبنده و تشدید‌کننده خواهد گرفت. سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر رییس‌جمهوری به ژاپن گفت: سفر آقای رییس‌جمهور به ژاپن ربطی به مسائلی مثل مذاکره با امریکا ندارد منتها معمولاً دوستان ژاپنی ما حامل پیام‌ها و ابتکارعمل‌هایی هستند که ما برای شنیدن آنها استقبال می‌کنیم و با جدیت هم بررسی می‌کنیم منتها هیچ برنامه از پیش تعیین شده‌ای در این زمینه وجود ندارد. وی اضافه کرد: قطعا به سنت انسان‌دوستی ممکن است مسائل مطرح شود که ما گوش خواهیم داد و بررسی خواهیم کرد. ربیعی با بیان اینکه وزرای اقتصادی و بانکی و بخش‌های تجاری در این سفر رییس‌جمهوری را همراهی خواهند کرد، در عین حال گفت: اینکه همراهان رییس‌جمهوری در چه سطحی باشند اطلاع ندارم ولی حداقل از بانکی و اقتصادی و صنعت در این سفر همراه رییس‌جمهور خواهند بود.

   بحث استعفای رییس‌جمهوری به هیچ عنوان مطرح نشده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مطرح شده برای استعفای رییس‌جمهوری و اینکه آقای جهانگیری علت آن را موانع پیش روی دولت عنوان کرده و این موضوع که دولت در دو سال باقیمانده از عمر خود و در شرایطی که مخالفانش بسیار جدی هستند به چه نحو می‌خواهد کار را پیش ببرد، گفت: به هیچ عنوان بحث استعفای رییس‌جمهوری و کناره‌گیری دولت مطرح نشده و طرفداری ندارد. به دلیل صمیمیتی که با آقای جهانگیری دارم و پیرامون مسائل دولت و مسائل کشور بسیار گفت‌وگو می‌کنیم، وی تاکنون نه چنین ایده‌ای را مطرح کرده‌ و من نیز چنین صحبتی را نشنیده‌ام و هیچ حرفی در این خصوص از جانب آقای جهانگیری صحت ندارد. ربیعی با اشاره به دو منظر و رویکرد در زمینه استعفای دولت اظهارداشت: منظر اول منظر اعتراضی است که گفته می‌شود حالا که نمی‌گذارند دولت کار خودش را انجام بدهد، دولت کنار برود و بگذارد کسانی که مدعی هستند بر سر کار بیایند و این منظری است که برخی از این سمت به آن نگاه می‌کنند و می‌گویند دولت زودتر کنار برود و عده‌ای که فکر می‌کنند می‌توانند کشور را بهتر اداره کنند زودتر بیایند و کشور را بگیرند و مصلحت کشور را به این شکل می‌بینند.

   از بررسی مجدد لوایح سی اف تی و پالرمو در مجمع قدردانی می‌کنیم

ربیعی درباره ارجاع مجدد تصمیم‌گیری درباره لوایح fatf به جلسات شورای عالی هماهنگی سران قوا گفت: بعید است این لوایح به جلسه سران سه قوه ارجاع شود، چون قبلا یک بار این موضوع در جلسه سران در دوره قبل از ریاست آقای رییسی بر قوه قضاییه بحث شده است و دیدگاه مشخصی نیز به استحضار رهبر معظم انقلاب رسیده است. وی افزود: به هر حال همکاران من در دولت گزارشی از دور جدیدی از جلسات مجمع ارایه کردند که نشان می‌دهد با ترکیبی از دو کمیسیون بار دیگر بررسی دو لایحه سی اف تی و پالرمو در دستور مجمع قرار گرفته است. به هر حال ما از این تصمیم بررسی مجدد قدردانی می‌کنیم. آنچه مسلم است تصمیمات ما در این مقطع برای آینده ایران بسیار تعیین‌کننده و حساس است.

 

 

ارسال نظر