مبارزه با مفاسد به تعطیلی کارخانه‌ها نینجامد

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۸۸۷

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بخش‌های قضایی و امنیتی باید تلاش کنند تا مبارزه با مفاسد اقتصادی منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی نشود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی در مراسم افتتاح واحد احیاء مستقیم مجتمع فولاد کویر دامغان گفت: به دلیل اینکه کشوری با ذخایر نفتی و گازی هستیم، در بخش معادن کمتر سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و تنها حدود ۸ درصد از معادن کشور اکتشاف شده است، زیرا مخازن نفت و گاز در دسترس هستند . به همین دلیل تمرکز غیرمنطقی در بخش معادن به وجود آمده بود و فرد سرمایه‌گذار باید از دالان‌های بسیار زیادی می‌گذشت که در مجلس آنها را باز و اختیارات را از حالت تمرکز خارج کردیم، بطوری که امروز در هر استان به ریاست استاندار، شورای معادن تشکیل شده است تا مسیر سرمایه‌گذاری روان شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات سیستم دیوانی کشور، افراد سرمایه‌گذار را رنج می‌دهد و تسهیل این موضوع، یکی از وظایف بسیار مهم است، گفت: در دوره‌های مختلف مجلس چندین قانون در جهت تسهیل کسب و کار تصویب کردیم که اگر به قاعده اجرا می‌شد، وضعیت بهتری داشتیم، حجیم شدن دولت نیز کار را دشوار کرده است. باید امورات به مردم واگذار شود و سیستم دولتی نقش هدایت‌کننده را ایفا کند.

او دربخشی از سخنانش گفت: سرعت تخلیه روستاها به سمت شهرها زیاد بود، متأسفانه چرخه اقتصادی روستا نمی‌چرخید و معیوب عمل می‌کرد، در مجلس تصویب شد که به دست مردم در حاشیه روستاها امکاناتی در جهت اشتغالزایی خلق شود.

این موضوع نیاز به حمایت و تسهیلات ارزان قیمت داشت که از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری اعتبارات ارزی تخصیص یافت و با سود ۵ درصد در اختیار افراد قرار گرفت.

لاریجانی با بیان اینکه اگر چرخه اقتصادی روستاها به خوبی عمل کند، می‌توان در آینده این چرخه را قوی نگاه داشت، گفت: با توجه به وضعیت آبی باید سرمایه‌گذاری سنگینی برای آبیاری مزارع کشاورزی انجام می‌شد که در مجلس منابعی به این موضوع اختصاص یافت. در عین حال اجرای سیستم‌های گلخانه‌ای باید پیگیری شود زیرا می‌توانیم فعالیت این بخش را به صورت ۴ فصل داشته باشیم.

لاریجانی با بیان اینکه در شرایط فعلی با مشکلاتی در زمینه خصم بیرونی مواجه هستیم و سر و صدای آنها برای جنگ بی‌حساب است، به دنبال ایجاد مشکلات اقتصادی هستند، قصد دارند مردم را از سرمایه‌گذاری مأیوس کنند و این را وزیر خارجه آنها نیز می‌گوید، گفت: باید به نوع حرف زدن‌ها و مسائل مطرح شده در رسانه‌ها در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دقت کنیم، نباید آسایش، آرامش و همبستگی مردم را بر هم بزنیم و جامعه را قطعه قطعه کنیم. گاهی مسائل فرعی به مسائل اصلی فکری عموم جامعه تبدیل می‌شود که بسیار اشتباه است، هیچ موضوعی بیشتر از همبستگی ملی اهمیت ندارد. در کشور ما اختلاف نظر زیاد است. این موضوع در تمام کشورهای دارای دموکراسی رخ می‌دهد، اما باید بفهمیم در چه شرایطی، چه موضوعی را مطرح می‌کنیم.

رییس قوه مقننه ادامه داد: امام رضا(ع) می‌فرماید انسان صالح به عقل و تدبیر است، وقتی انسان خصمی را می‌بیند باید مساله اصلی کشور را تشخیص دهد و در آن زمینه همفکر شود، برای این موضوع نیاز است که شرایط را بفهمیم. رسانه‌ها باید به این موضوع توجه کنند و نیش زدن‌ها مناسب امروز نیست.

وی ادامه داد: دشمن سازمان دهی بسیار کرده است. گروهی در خزانه‌داری امریکا مجددا تشکیل شده تا از مسیرهای دور زدن تحریم‌ها جلوگیری کنند و برای آن پول و جایزه دریافت می‌کنند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه خیر کشور در این است که امروز مسائل حاشیه‌ای مطرح نشود تا به همبستگی کشور لطمه نزند، عنوان کرد: مگر نه این است که دشمن قصد دارد تولید را فلج و به اقتصاد کشور لطمه بزند، در هر استان سوال می‌کنم کارخانه‌های شما چگونه فعالیت می‌کنند و مشکل آنها چیست زیرا دشمن رکود و تعطیلی کارخانه‌های ما را دنبال می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر تخلفی در دستگاه و کارخانه‌ای رخ داد نباید آن کارخانه تعطیل شود، بلکه باید متخلف مجازات شده و با فساد مبارزه کرد، افزود: تمام همت بخش‌های قضایی، دولتی و امنیتی این باشد که چگونه عنصر فاسد از بین برود اما کارخانه و کارگاه نیز به فعالیت خود ادامه دهد .هیچ موضوعی مهم‌تر از این نیست که کارخانه‌ها فعال باشند و کارگران حقوق دریافت کنند و شغل داشتن کارگران بسیار مهم است.

وی ادامه داد: لوازم مقابله با خصم همبستگی مردم است و تمام بخش‌ها باید مشکلات مالیاتی و سرمایه در گردش واحدها را برطرف کنند، چنان که قانون مورد نیاز این اقدامات نیز وجود دارد.

رییس قوه مقننه در پایان با تأکید بر اینکه باید لشکر تولید کشور فعالیت کند و همه در خدمت آن باشند، خاطرنشان کرد: بخش‌های قضایی و امنیتی کشور باید تلاش کنند تا مبارزه با فساد منجر به رکود یا تعطیلی کارخانه‌ها نشود.

 

 

ارسال نظر