ایران‌ آماده برداشتن گام چهارم است

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۵۱

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که ایران شاهد «اقدام ویژه‌ای از سوی کشورهای باقیمانده در برجام باشد» و گفت: در غیر این صورت آماده برداشتن گام چهارم هستیم.

«سیدعباس موسوی» در نشست خبری خود درباره آخرین تحولات مربوط به اجرای گام چهارم تصریح کرد: گام چهارم طراحی شده است. برخی از موارد که از سوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد، شامل همین مسائل است. موارد دیگری هم است که در مرحله تصمیم‌گیری است. امیدواریم کار به مرحله چهارم نکشد و شاهد قدم و تحولات ویژه‌ای از سوی کشورهای باقی‌مانده در برجام باشیم وگرنه ایران آماده برداشتن گام چهارم است.

وی همچنین درباره طرح مشترک فرانسه و ژاپن به ایران برای اجرای کامل برجام بیان کرد: این همان طرح قبلی است که تاکنون بی‌نتیجه مانده است. ما جمع زدن ارقام را درک نمی‌کنیم. طرح مشابهی هم از سوی ژاپنی‌ها ارایه شده بود که می‌توانست کمک‌کننده باشد. من از طرح جدید اطلاعی جدیدی ندارم.

وی همچنین درباره نشست مشترک اقتصادی میان ایران و انگلیس در لندن هم یادآور شد: ایران همیشه خواستار روابط خوبی با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی برجام بوده و به دنبال این بوده که آنها ترغیب شوند به تعهداتشان عمل کنند. موسوی خاطرنشان کرد: عادی‌سازی روابط با ایران یکی از تکالیف همین کشورها براساس قطعنامه ۲۲۳۱ است و هرگونه اقدام از سوی انگلیس یا سایر کشورهای اروپایی در راستای تعهداتشان به ایران به ویژه در قالب برجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن استقبال از این رویکرد انگلیس گفت: ایران بدون اروپا و چه با اروپا به حیات اقتصادی و مراوداتش با کشورهای جهان ادامه می‌دهد. ما امیدواریم اروپایی‌ها در مسیر صحیح که خودشان به‌آن آگاه هستند، گام بردارند.

 این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره امارات گفت: من تحولات جدید در روابط ایران و امارات را تایید می‌کنم ولی ارقام گفته شده را تایید نمی‌کنم و اطلاع جدیدی هم ندارم. از هر اقدامی که به کاهش تنش و رسیدن به تفاهم میان کشورهای منطقه به ویژه امارات استقبال می‌کنیم. امیدواریم دوستان ما در منطقه حاشیه خلیج فارس به این نکته برسند که اگر به دنبال ثبات و آرامش هستند، دوستی بهتر از ایران پیدا نمی‌کنند. وی درباره سفر یک مشاور امنیتی اماراتی به تهران هم اظهار داشت: من این سفر را تایید نمی‌کنم ولی سفر مقامات دو کشور به یکدیگر را تایید می‌کنم و امیدوارم این مراودات به بهبود روابط دو کشور منجر شود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره گره خوردن اجرای طرح فرانسه و ژاپن به اجرای گام چهارم هم تصریح کرد: این دو مساله به یکدیگر گره نخورده است. آنچه اجرای آن طرح‌ها را گره زده، به خواست این و آن یا اجازه گرفتن از برادر بزرگ‌تر است.

 موسوی خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم اخیر، تعهدات آنها را یادآوری کرده و به تعهدات خودمان هم پایبند بوده‌ایم. گفته‌ایم که این روند قابل دوام نیست و باید بین حقوق و تکالیف باید توازن وجود داشته باشد که بعد از خروج امریکا برهم خورده است.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها اعلام کردند یا وانمود کردند که می‌توانند خروج امریکا از برجام را جبران کنند و تعهدات ۱۱گانه را دادند، خاطرنشان کرد: تا این لحظه این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است. ما فکر می‌کردیم اراده لازم را ندارند ولی می‌بینیم که توان لازم برای اجرای تعهدات خود را هم ندارند که برایشان خوب نیست ولی امیدواریم در زمان باقی مانده به تعهداتشان برگردند وگرنه ایران گام‌های خود را طراحی کرده تا این توازن برقرار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده از سوی گروه ویژه اقدام مالی هم یادآور شد: موضوع FATF در ایران با وجود روشنگری‌های وزارت امور خارجه یا دستگاه‌های مسوول دیگر خوب جا نیفتاده یا خوب پیش نرفته است. متصدی اصلی این مساله وزارت اقتصاد است. با این حال نظر وزارت امور خارجه بارها بیان شده است.

موسوی با تاکید بر اینکه نگرانی منتقدان را هم خیلی از روی آگاهی نمی‌دانیم، عنوان کرد: اکثر بانک‌های ایران برخی مقررات را رعایت می‌کنند و در حال اجرای آن هستند. برخلاف دوستان که می‌گویند پیوستن FATF خودتحریمی است، می‌گوییم نپیوستن به FATF، خودتحریمی و محدود کردن خودمان است و مهلتی هم که داده شده است، با تلاش همکاران ما بوده است که در نشست اخیر این گروه اقدامات مثبت دولت و مجلس را تشریح کردند. امیدواریم مجمع تشخیص به این جمع‌بندی برسد که مصلحت کشور و نظام و مردم چیست، آن را تشخیص دهد و به آن عمل کند.

 

 

ارسال نظر