سیاست‌های امریکا موجب به‌هم‌ریختگی حقوق بین‌الملل شده است

۱۳۹۸/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۷۲

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های امریکا نظامات حقوق بین‌الملل را در لبه پرتگاه قرار داده و موجب به‌هم‌ریختگی و ناامنی در این نظامات شده است.

به گزارش اداره اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس، علی لاریجانی در حاشیه برگزاری اجلاس IPU، در جمع کارکنان سفارت ایران در صربستان با بیان اینکه سیاست‌های امریکا یکی از لبه‌های پرتگاه برای حقوق و نظامات است، گفت: امریکا وقعی به نظامات بین‌المللی نمی‌نهد و به تعهدات بین‌المللی کاری ندارد.

وی یادآور شد: این رفتارها در صحنه بین‌المللی آشفتگی ایجاد کرده و فقط هم به ایران منوط نمی‌شود، بلکه امریکا بسیاری از گفت‌وگوها و معاهدات را زیرپا می‌گذارد، حال اگر این بی‌تعهدی را بقیه نیز داشته باشند، چه سرنوشتی در انتظار بشریت خواهد بود؟

لاریجانی ادامه داد: امریکا با هدف جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی که پس از سال‌ها مذاکره به دست آمده بود، به راحتی از معاهده با روس‌ها عبور کرد و آن را زیرپا گذاشت و نتیجه آنکه شاهد مسابقه تسلیحاتی بسیار خشن در سطح دنیا هستیم. این اتفاق مساله ساده‌ای نیست. همچنین توافق با اروپا و چین را هم به نوع دیگری برهم زدند و توافق هسته‌ای ایران نمونه دیگری از بی‌تعهدی امریکاست.

وی خاطرنشان کرد: توافق هسته‌ای ایران پس از سال‌ها ماجراجویی علیه ایران و دردسرهای ایجاد شده برای کشورمان به امضا رسید. آقای اوباما ۲ نامه فرستاد که می‌خواهند در زمینه هسته‌ای با ایران مذاکره کنند، بحث بسیاری درباره اینکه می‌توان با آنها وارد مذاکره شد یا خیر، صورت گرفت و در نهایت به دنبال شرایط گذاشته شده، آنها پذیرفتند غنی‌سازی در ایران انجام شود و تحریم‌ها را بردارند، در واقع مذاکرات با این شروط آغاز شد.

رییس مجلس ادامه داد: پس از دو سال مذاکره با ۱+۵ به یکسری توافق رسیدیم که با تایید شورای امنیت و سازمان ملل تثبیت شد، اما امریکا از این توافق نیز به راحتی خارج شد و تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد و تمام این موارد نمونه‌هایی از بی‌نزاکتی در سطح بین‌الملل است که امریکایی‌ها به آن دامن می‌زنند و ناامنی و بهم ریختگی در نظامات بین‌المللی به وجود می‌آورند.

وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به علاقه‌مندی ایران و صربستان به گسترش روابط و مناسبات اظهارداشت: برداشت من از مذاکرات با نخست‌وزیر و رییس‌جمهوری صربستان این است که علاقه‌مند به همکاری با ایران در مسائل اقتصادی، علمی و فرهنگی هستند و دو طرف باید زمینه‌های آن را فراهم کنند.

رییس مجلس با تحسین تلاش‌های کارکنان سفارت ایران در صربستان برای نزدیک شدن بیشتر روابط دو کشور ادامه داد: امنیت در ایران به دلیل آن است که دشمنان می‌دانند که نمی‌توانند با ایران بازی کنند و درگیری با ایران برایشان پرهزینه است و این دستاورد انقلاب و دفاع مقدس و پایداری‌های ملت ایران است.

لاریجانی یادآور شد: ایران پای توافق هسته‌ای ایستاده بود اما قصد امریکا از برهم زدن توافق با هدف به دست آوردن منافع بیشتر از آن و البته غلبه بر ایران است.

وی با بیان اینکه در توافق هسته‌ای تعهدات دوطرفه است و منطقی برای متعهد بودن یک طرفه وجود ندارد، عنوان کرد: رهبر انقلاب در این باره فرمودند «اگر اکنون مقابل آنها ایستادگی نکنیم، باید جاهای دیگر به آنها امتیاز داد» که نکته کاملاً درستی فرمودند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای فشارهای اقتصادی در دوران تحریم راه‌حل پیدا کرد، تصریح کرد: دولت و مجلس باید تلاش کنند فشارهای اقتصادی بر طبقات مردم کشور کم اثرتر شود که در این راستا وفاق درونی اهمیت فراوان دارد ضمن آنکه باید این دوره سخت را مشترکاً تحمل کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه نتیجه مقاومت در مقابل تهدیدها نتیجه بزرگی خواهد بود، اظهار کرد: اگر از ظرفیت‌های علمی و اقتصادی کشور در دوران تحریم عاقلانه استفاده کنیم به اقتدار بیشتر خواهیم رسید و این امر تاب‌آوری کشور را در مقابل اینگونه سیستم‌ها بیشتر خواهد کرد.

وی تلاش‌های دیپلماتیک را برای شکستن فشارهای وارده و رفتارهای امریکا ضروری دانست و گفت: سفارتخانه‌ها باید مرجعی برای تسهیل روابط اقتصادی کشور باشند و مذاکره با کشورها، علاقه‌مندی برای پیدا کردن راه‌حل ایجاد خواهد کرد، لذا دیپلماسی اقتصادی بسیار مهم است و البته کار وزارتخانه امور خارجه و سفارتخانه‌ها بسیار پراهمیت‌تر از گذشته است که باید با تمام وجود در راه‌حل مشکلات اقتصادی گام بردارند.

 

 

ارسال نظر