بورس به ریسک سیاست عادت دارد

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۲۹
بورس به ریسک سیاست عادت دارد

مهدی طحانی|

تحلیلگر بازار سرمایه|

هم‌اکنون شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روی عدد 326 هزار واحد است و رشد خوبی را در کوتاه‌مدت پشت سر گذاشته است. طبیعی است که هم‌اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران در سود باشند و با یک اتفاق یا یک هیجان، سود خود را شناسایی و اقدام به فروش کنند.

از سوی دیگر بررسی مقایسه‌ای میان بازار سرمایه و سایر بازارها، حکایت از آن دارد که بورس نسبت به بازارهای رقیب نظیر ارز و طلا، حدود 80 الی 90 درصد، بازدهی بهتری کسب کرده است. اما اگر بخواهیم در خصوص حرکت منفی بازار در 2 روز اخیر صحبت کنیم، باید بگوییم که اتفاق روزهای نهم و دهم مهرماه، به علت تقارن زمانی با همین روزها در مهرماه سال قبل است که ‌شاخص بورس پس از صعودی که از شهریور سال گذشته به صورت شارپی داشت، در فاز اصلاح 25 درصدی قرار گرفت. اما دلیل اصلاح این روزها در سال قبل، این بود که در آبان ماه 97، شروع دور جدید تحریم‌ها را داشتیم و همچنین قیمت جهانی کالاهای اساسی نیز رو به نزول نهاد. اما اکنون نه تنها این تهدیدات وجود ندارد، بلکه شانس ورود مجدد به برجام نیز در سیاست ایران و به تبع آن در اقتصاد ما بیشتر شده است. از طرف دیگر بررسی تحلیل بازار جهانی کالاهای اساسی، نشانه‌ای از بازگشت قیمت کالاهای اساسی معدنی و فلزات را نشان نمی‌دهد.  با این حال اگر نگاهی عمیق به وضعیت سهام در بازار سرمایه داشته باشیم، متوجه می‌شویم که اکنون تعداد زیادی از سهام بازار که در واقع سهام شرکت‌های کوچک و متوسط هستند، در حال معامله با قیمت‌هایی فراتر از ارزش ذاتی هستند. بنابراین ریسک و شاید ضرر در حول محور این سهام وجود دارد اما در بخش شرکت‌های بزرگ، هنوز جا برای رشد آنها وجود دارد. بنابراین فکر می‌کنم نه به شیوه ماه‌های اخیر، بلکه با یک روال آرام و با سرعتی پایین‌تر از 6 ماه ابتدایی سال جاری، شاخص بازار سرمایه به حرکت مثبت خود ادامه می‌دهد. البته این موضوع بستگی به جریان پولی دارد که در اقتصاد ایران آمده است.

موضوع دیگری که این روزها گاهی فعالان تازه وارد بازار سرمایه را می‌ترساند، ریسک‌های سیاسی است که گاهی از دیالوگ‌های بین‌المللی ساطع می‌شود. اما واقعیت این است که به نظر نمی‌رسد ریسک سیاسی جدی در بازار وجود داشته باشد، زیرا بازار با این ریسک‌ها سازگار شده است و دیگر واکنش خاصی نشان نمی‌دهد. زیرا همواره و در تمام ادوار، ریسک‌های سیاسی، سایه خود را بر سر بازار سرمایه انداخته و می‌اندازد و عادت بازار به این ریسک‌ها، مانع از آن می‌شود که از این سمت و سو، ضرر قابل توجهی به بازار تحمیل شود.

 

 

ارسال نظر