ایران از تمام ظرفیت‌ها برای حل مشکلات پناهندگان استفاده می‌کند

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۴۵۶

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با تاکید بر اینکه پناهندگان افغانستانی در صلح و آرامش در کنار مردم ایران زندگی می‌کنند، گفت: ما در ایران از تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود برای حل مشکلات پناهندگان استفاده خواهیم کرد تا در نهایت بتوانیم زمینه‌های بازگشت داوطلبانه آنها را به کشورشان فراهم کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور؛ حسین ذوالفقاری روز یک‌شنبه در دیدار با نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران در وزارت کشور گفت: باید از زحمات شما درخصوص پیگیری و کمک به سیل‌زدگان ایران و همچنین حل برخی مشکلات انتقال کمک‌های جوامع بین‌المللی به ایران که به واسطه شرایطی که در اثر تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ایجاد شده، تقدیر کرد. او در ادامه به تعاملات ایران و اروپا و سایر کشورهای جهان در مسیر برجام اشاره و تصریح کرد: با اینکه دولت امریکا به این مسیر پشت کرد اما خوش‌بختانه کشورهای اروپایی بر این موضوع آگاه هستند و تمامی تلاش خود را برای حفظ برجام می‌کنند. وی ادامه داد: با این حال، در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران باید اقداماتی برای پناهندگان انجام دهیم که جلب کمک‌های خارجی برای بهبود شرایط پناهندگان در ایران را فراهم کند. همچنین ایران برای حضور فعال و موثر در نشست‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی آمادگی دارد.  ذوالفقاری با اشاره به اینکه پیشنهادهای مطرح شده از سوی نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بسیار کاربردی و عملیاتی است، افزود: پیش از این در نشست اسلام‌آباد پاکستان نیز تاکید کردم که باید راه‌هایی برای عملیاتی کردن راه‌حل‌های ارایه شده، بیابیم و در این مسیر، دولت ایران از هر پیشنهادی استقبال می‌کند. او با ابراز نگرانی از اینکه اگر در افغانستان ثبات و امنیت ایجاد نشود، با مشکلات پناهندگان جدید روبرو خواهیم شد، افزود: در شرایط فعلی و براساس گزارش‌ها روزانه در حدود دو هزار نفر به صورت غیرقانونی و به اشکال مختلف از مرزهای زمینی و دریایی که با افغانستان و پاکستان داریم، وارد ایران می‌شوند که هزینه‌هایی بیشتری بر کشورمان وارد می‌کند و این امر نشأت گرفته از واقعیت‌هایی چون بی‌ثباتی، درگیری‌های بین طالبان و دولت این کشور و همچنین توسعه داعش در افغانستان است. وی در ادامه با اشاره به شکست پروژه صلح در افغانستان گفت: امریکا با مسائل افغانستان به درستی آشنا نیست و تلاش دارد به صورت دستوری مسائل را حل کند، درحالی که آگاهی از مسائل زیربنایی و مبنایی، اصل اساسی برای حل اختلاف میان دو نفر است چه برسد به دو گروه یا دولت.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه پناهندگان افغانستانی در صلح و آرامش در کنار مردم ایران زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: ما در ایران از تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود برای حل مشکلات پناهندگان استفاده خواهیم کرد. تمام تلاشمان این است که مشکلات پناهندگان را برطرف کنیم و در نهایت بتوانیم زمینه‌های بازگشت داوطلبانه آنها را به کشورشان فراهم کنیم.

ایوو فریسن نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران، در این دیدار ضمن تشریح برنامه‌ها و اقدامات آتی کمیساریای عالی پناهندگان به جلسه مجمع جهانی پناهندگان که ۱۷-۱۸ دسامبر در ژنو برگزار خواهد شد، اشاره کرد و گفت: این مجمع در راستای پیمان جهانی پناهندگان که سال گذشته به امضای کشورهای جهان رسید، برگزار خواهد شد. رویدادی که هرچهارسال یک‌بار برگزار خواهد شد و کشورهای مختلف برنامه‌های خود را در جهت کمک به پناهندگان و همچنین کشورهای میزبان پناهندگان اعلام می‌کنند. همچنین خدمات و تلاش‌های کشورهای میزبان پناهندگان از جمله ایران نیز در این مجمع اعلام خواهد شد. فریسن در ادامه ضمن ارایه توضیحاتی درخصوص شرکت‌کنندگان مجمع جهانی پناهندگان گفت: علاوه بر دبیرکل سازمان ملل متحد، روسای کشورهای ترکیه، آلمان، اتیوپی، پاکستان و کاستاریکا در این مجمع حضور خواهند داشت و سایر کشورها نیز در سطح وزرا حاضر خواهند شد. او ابراز امیدواری کرد: در این مجمع بتواند به خوبی اقدامات ایران در کمک به پناهندگان به خصوص در زمینه سلامت و آموزش را معرفی کند. همچنین ضمن معرفی کشورهای حمایت‌کننده از ایران، زمینه‌های جلب مشارکت کشورهای دیگر برای کمک به ایران در میزبانی از پناهندگان را نیز فراهم کند. وی همچنین اشاره کرد: پیشنهادی برای سازوکار حمایت از پناهندگان افغانستانی ارایه شده است که ایران و پاکستان به عنوان کشورهای میزبان معرفی شده و نحوه کمک به کشورهای میزبان از سوی حمایت‌کنندگان مالی (دونرها) مشخص شده است که می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا راهکارهای عملی و کاربردی جان تازه‌ای بگیرند.

 

 

ارسال نظر