بعید می‌دانم با اروپا به نتیجه برسیم، گام سوم را اعلام می‌کنیم

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۳۲۳

در حالی که برخی منابع خبری طی روزهای اخیر از احتمال تعویق گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داده بودند؛ رییس‌جمهوری کشورمان دیروز اعلام کرد که «بعید می‌دانم امروز و فردا با اروپا به نتیجه برسیم، گام سوم ایران را اعلام خواهیم کرد.» اظهاراتی که در امتداد راهبردی است که ایران برای بازگرداندن قطار برجام روی ریل تعهدات قانونی در پیش گرفته است و تا زمان تحقق منافع تصریح شده کشورمان در برجام تداوم خواهد داشت.  روحانی دیروز در جلسه هیات دولت با تشریح روند مذاکرات، گفت: مثلا اگر در ۲۰ مساله اختلاف داشتیم، این اختلافات اکنون در ۳ مساله است و بخش عمده آنها حل شده‌اند اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده‌ایم و بعید می‌دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم؛ در نتیجه گام سوم را برخواهیم داشت و جزییات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل می‌کنیم. وی صبر راهبردی و اقدام ایران را در برابر خروج امریکا از برجام، هوشمندانه خواند و اظهار داشت: ایران اولین گام را برداشت و ظرف این اقدام، ۲ ماه نیز فرصت داد. در همان دوره با چین، روسیه و اروپایی‌ها صحبت کردیم اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم. هر چند که آنها توصیه می‌کردند گام دوم را برنداریم اما چون در عمل آنها کار مهمی انجام نداده بودند، گام دوم را برداشتیم. بعد از گام دوم باز هم گفت‌وگو و مذاکره کردیم. رییس‌جمهور تاکید کرد: طی این دوره یک گام‌هایی با هم برداشتیم. خیلی فاصله داشتیم در تلفن‌های روز اول بین ما خیلی فاصله بود اما الان کلام همدیگر را خوب می‌فهمیم. آنها می‌دانند ما چه می‌خواهیم و ما هم می‌دانیم آنها چه می‌خواهند و کاملا مفهوم است. در بسیاری از موارد به‌هم نزدیک شده‌ایم و در برخی از موارد هم هنوز اختلاف نظر داریم و به گام نهایی نرسیده‌ایم. روحانی از تعیین یک چارچوب ۵ ماهه تا پایان سال میلادی با فرانسوی‌ها خبر داد و گفت: آنها می‌گویند با اروپایی‌ها و چین و دیگران و خود امریکا حرف می‌زنیم و هماهنگ می‌کنیم و بحث می‌کنیم. حرف ما با فرانسه در این زمینه و به نمایندگی از طرف اتحادیه اروپا و سه کشور بود.

   مهم‌ترین گام تهران

رییس دولت دوازدهم با اشاره به گام سوم ایران، خاطرنشان کرد: ظاهر این گام سوم، خیلی تکان‌دهنده نیست ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است و به نظر من این گام، مهم‌ترین گامی است که برمی‌داریم و آثارش بسیار فوق‌العاده خواهد بود و ان‌شاء‌الله با این گام سوم، سازمان انرژی اتمی از این روند سرعت معمولی خارج و فعالیتش شتاب می‌گیرد یعنی با دستوری که امروز یا فردا صادر خواهد شد سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد. رییس‌جمهور با بیان اینکه در عین حال ۲ ماه دیگر فرصت می‌دهیم، افزود: ضمن اینکه گام سوم را برمی‌داریم، صحبت می‌کنیم و اگر به توافق رسیدیم باز هم راه برای مذاکره، منطق و توافق وجود دارد. روحانی همچنین در بخشی از سخنان خود تندروهای درون امریکا، رژیم نژادپرست صهیونیستی و برخی سران ارتجاع در منطقه را به عنوان سه گروهی نام برد که نمی‌خواهند بین ایران و امریکا رابطه‌ای عادلانه، صحیح و درست برقرار باشد. وی با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ گفت: تلاش شد تا توافق برجام به خوبی اجرایی و عملیاتی شود اما امریکا از این توافق بی‌دلیل و حتی بی‌بهانه خارج شد که البته غیر امریکایی‌ها در این کار بیشتر موفق بودند. رییس‌جمهور اظهار داشت: در درون امریکا تندروهایی شامل صهیونیست‌ها، نئوکان‌ها و نژادپرست‌ها هستند که خواهان رابطه‌ای صحیح میان ایران و امریکا نیستند و هر وقت می‌خواهیم در این رابطه، جلو برویم یک جایی آن را به‌هم می‌زنند. روحانی از رژیم نژادپرست صهیونیستی و برخی مرتجعین منطقه نیز به عنوان دومین و سومین گروه‌های مخالف نام برد و گفت: آنها اگر بفهمند که ممکن است یک روزی بین ایران و امریکا رابطه عادلانه‌ای برقرار شود می‌دانند مرگ دایمی آنهاست چرا که اینها همانند کف روی آب هستند و نابود و محو می‌شوند. وی افزود: هر وقت می‌خواهیم کاری انجام دهیم این سه گروه که متأسفانه بر کاخ سفید هم مسلط شده‌اند، نمی‌گذارند. علت اینکه امریکا از برجام خارج شد، تسلط این ۳ گروه بر کاخ سفید است. آنها از برجام خارج شدند و مشکلاتی برای خود، ما و دنیا ایجاد کردند و البته ما گام‌هایمان را حساب شده، صحیح و استوار برداشتیم.

   تقدیر از نمایندگان

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه روز سه شنبه، گفت: نمایندگان محترم مجلس با رأی اعتماد خود، کابینه را تکمیل کردند. روحانی خاطرنشان کرد: در این مقطع بسیار نیازمند بودیم با کابینه کامل و با استفاده از نیروهای تازه نفس بتوانیم بهتر انجام وظیفه کنیم و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و مهرماه که بهار علم و دانش است، انتخاب وزیر آموزش و پرورش بسیار مهم بود. رییس‌جمهور با اشاره به جمعیت ۱۴ میلیون نفری دانش‌آموزان کشور، گفت: تحول در آموزش و پرورش یکی از ضرورت‌ها است، مسوولیت آینده کشور در همه امور فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به دوش همین دانش‌آموزان و به عبارتی مدیران آینده کشور است. رییس‌جمهور ادامه داد: مهم این است که برون داد ما چیست و آیا دانش‌آموز امروز ما پس از دوران تحصیل در بازار کار، سیاست و فرهنگ از دانش‌آموز سال ۵۸ برتر است یا نه، اگر برتر باشد ما هنر کرده‌ایم اما اگر وضعیت مثل گذشته باشد، ضرر کرده‌ایم. رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «مونسان» به عنوان وزیر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: گردشگری هم برای ما بسیار مهم است و در این شرایط سخت باید بتوانیم زندگی و اشتغال مردم را تأمین کنیم.

 

 

ارسال نظر