ماس: بروکسل به تلاش‌ها برای حفظ برجام ادامه می‌دهد

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۸۷۹

وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه پس از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در فنلاند، گفت که بروکسل به تلاش‌های خود برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، «هایکو ماس» پس از گفت‌وگو با همتایان انگلیسی و فرانسوی‌اش در هلسینکی فنلاند، افزود: اروپا تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ توافق هسته‌ای برجام را افزایش خواهد داد.

وی همچنین از وجود اختلافاتی میان کشورهای اروپایی درباره ایده تشکیل ائتلاف دریایی برای تأمین امنیت خلیج فارس خبر داد.

نشریه «اشتاندارد» اتریش گزارش داد: امضا‌کنندگان اروپایی توافق هسته‌ای و «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در پایتخت فنلاند گرد هم آمدند تا در مورد راه‌های حفظ توافق هسته‌ای با ایران به بحث و تبادل نظر بپردازند.

پیشتر نیز «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس گفته بود: کشورهای اروپایی درصدد هستند که با همکاری یکدیگر، ایران را به ادامه حضور در این توافق ترغیب کنند.

وی افزود: توافق هسته‌ای تنها گزینه روی میز است. وزیر خارجه آلمان گفت رهبران اروپایی تلاش کرده‌اند تا مانع از آسیب ایران تحت تحریم‌های جدید ایالات متحده شوند. اکنون از امریکا می‌خواهیم که تنش‌ها با ایران را کاهش دهد و این امر منجر به مذاکرات جدید درباره توافق هسته‌ای سال 2015 شود.

او اضافه کرد: می‌خواهد از این موضوع اطمینان حاصل کند که دونالد ترامپ دیگر در پی افزایش تنش با ایران نیست. ماس در بخشی دیگر از سخنانش گفت: برای اتحادیه اروپا بازگشت واشنگتن و تهران به گفت‌وگو از «اولویت» بیشتری بر دیگر ابتکارات همچون ماموریت دریایی در تنگه هرمز برخوردار است.

در نشست هلسینکی که به فاصله اندکی پس از نشست سران گروه هفت در فرانسه برگزار شد، برخی موضوعات مربوط به برجام که در اجلاس «بیاریتز» مطرح شده بود، پیگیری شده است.

در روزهای اخیر ایران اعلام کرده که در صورت بی‌تحرکی اروپایی‌ها، پانزدهم شهریورماه جاری گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را برمی‌دارد.

با این حال کشورهای اروپایی بدون اینکه اقدام عملی قابل قبولی انجام دهند، از ایران می‌خواهند همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند باشد.

 

 

ارسال نظر