بسته جبران خسارت اروپا

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۴۵۹

تعادل |محمدجواد ظریف در سفر اروپایی اخیری که به کشورهای فنلاند، نروژ، سوئد و فرانسه داشت، به نظر می‌آید که با دستان پر به کشور بازمی‌گردد؛ سفری که دستاورد آن احیای برجام است .  سفر وزیر خارجه ایران به فرانسه و دیدار وی با ایمانوئل مکرون، در روز قبل از نشست سران گروه هفت، بیش از همیشه بازتاب داشت . چون این‌بار رییس‌جمهور فرانسه با پیشنهادهای جدیدی برای حفظ برجام و توقف ایران در کاهش تعهدات با وزیر امور خارجه کشور ما دیدار کرد .

طی روز‌های گذشته و با انتشار خبر پیشنهادهای  جدید مکرون برای ایران که در دیدار هفته گذشته خود با خبرنگاران آن را فاش ساخت، رسانه‌ها بدنبال محتوای این پیشنهادها بودند . روز چهارشنبه هفته گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داد که یکی از پیشنهادات مکرون به ایران پرداخت جبران خسارت است . هر چند که میزان این جبران خسارت که قرار است از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا پرداخت شود اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد که یکی از راهکارهای این جبران می‌تواند پیش خرید نفت باشد . پیش از این، ایران اظهار کرده بود که اینستکس، ساز و کاری مالی که اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم امریکا راه‌اندازی کرده بود، بدون خرید نفت قابل قبول نیست .

همچنین از سوی دیگر، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با رسانه‌های اروپایی بخش‌هایی از پیشنهادات مکرون را نیز فاش ساخت . او در گفت‌وگویی که با یورونیوز داشت ضمن اظهار خوشحالی از اینکه مذاکرات خیلی خوبی با مکرون در پاریس داشته است گفت که ما با مکرون درباره این بحث کردیم که ایالات متحده چگونه می‌تواند (به برجام) برگردد و اینکه اروپا و جامعه بین‌الملل چگونه می‌توانند مستقل از ایالات متحده تعهدات خودشان را (به برجام) نگه دارند . او گفت که رییس‌جمهور مکرون تلاش حداکثری خودش را می‌کند . شرکای ما در اروپا مجبور هستند نه فقط درباره ایران بلکه اینکه چگونه می‌خواهند با ایالات متحده برخورد داشته باشند تصمیم بگیرند . ظریف با پیشنهادات مکرون راهی ایران شده است و آن‌طور که او در حساب توییتری خود نوشته است قرار است بعد از اقامت کوتاه در ایران به ژاپن، چین و مالزی سفر کند . آیا این سفر او در راستای پیشنهادات مکرون است؟ باید منتظر ماند و دید.

مصاحبه ظریف با خبرگزاری فرانسه را در صفحه 2 بخوانید.

 

ارسال نظر