ایجاد تشکل توسط سازمان‌های دولتی مغایر با قانون است

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۵۴

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ایجاد تشکل توسط سازمان‌های دولتی مغایر با تکالیف قانونی است و طبق قانون تنها اتاق بازرگانی می‌تواند تشکل ایجاد کند. به گزارش ایرنا «غلامحسین شافعی» عصر سه‌شنبه در دومین همایش ملی تشکل‌های اقتصادی ایران که در اتاق ایران برگزار شد، گفت: تشکل‌های اقتصادی سازمان‌هایی خودجوش و غیردولتی هستند که تشکیل آنها بر اساس نیاز انجام شده و فعالیتشان در زمینه اقتصادی داوطلبانه است. بنابراین سازمان‌هایی که اقدام به تشکیل تشکل می‌کنند، فعالیتشان نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی موظف است بر اساس قانون تشکل‌های موازی را حذف کند، چرا که این تشکل‌ها با نظرات غیرکارشناسی خود دولت را دچار مشکل می‌کنند. متاسفانه ما یک تشکل موازی را از بین می‌بریم تا سه تشکل موازی از سوی مقامات دولتی ایجاد شود. فاجعه این است که گاهی در سازمان‌های دولتی تشکل تشکیل شده و از آنها استفاده ابزاری می‌کنند.

رییس پارلمان بخش خصوصی با بیان اینکه بهره‌گیری از فواید تشکل‌ها نیازمند ایجاد فضای مناسب برای حضور فعال آنهاست، افزود: شکل‌گیری محیط مناسب برای نقش‌آفرینی تشکل‌های اقتصادی جزو وظایف ملی است که باید حاکمیت در به وجود آوردن آن تلاش جدی کند. همچنین میزان و حدود نقش آفرینی تشکل‌های اقتصادی با ساختار دولت‌ها در ارتباط است و از دولت تقاضا داریم در اجرای قانون فضای کسب و کار اقدامات جدی‌تر به عمل آورد. وی ضمن انتقاد از فرصت محدودی که برای ارایه نظرات تخصصی به بخش خصوصی داده می‌شود، تصریح کرد: گاهی برای اظهارنظر تنها سه روز به بخش خصوصی فرصت داده‌اند، در حالی که در مباحث اقتصادی نظرات کارشناسی متفاوت است و اینکه بخواهیم نظرات را جمع‌بندی کرده و بهترین را به دولت ارایه کنیم، نیاز به زمان کافی دارد. رییس پارلمان بخش خصوصی همچنین بیان کرد: بخش خصوصی مطابق قانون در مجامع و شوراها باید حضور داشته باشد و خودش نماینده‌اش را تعیین کند. گاهی می‌بینیم در بسیاری از سازمان‌ها افرادی به عنوان نماینده بخش خصوصی دعوت می‌شوند در حالی که ما آنها را معرفی نکرده‌ایم و نماینده واقعی ما نیستند.

 

 

ارسال نظر