اروپایی‌ها امریکا را به لغو تحریم‌ها علیه ملت ایران وادار کنند

۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۷۳۱

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه کشور‌های طرف قرارداد برجام برای حفظ برجام هیچ راهی جز پایبندی به تعهدات خود ندارند، گفت: بازگشت جمهوری اسلامی ایران از مسیر کاهش تعهدات کار ساده‌ای است. کشور‌های اروپایی به جای آنکه جلسه برگزار کنند و به ایران فشار بیاورند، امریکا را تحت فشار قرار دهند که از تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران دست بردارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری دیروز در کنگره ملی پرسش مهر اظهار داشت: پرسش مهر از دولت اصلاحات و با ابتکار برادر عزیزم جناب آقای سیدمحمد خاتمی آغاز شد و پس از آن روسای جمهور تاکنون این برنامه را ادامه دادند و مهم‌ترین هدف از این برنامه این بوده که دانش‌آموزان و فرهنگیان به پرسشگری نسبت به حال و آینده خود، محیط پیرامونی و جهان حساسیت پیدا کنند.

جهانگیری افزود: رییس‌جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور هر سال در ابتدای آغاز سال تحصیلی در یکی از مدارس حضور پیدا می‌کند و همزمان با بهارتعلیم و تربیت پرسشی را مطرح می‌کند تا همه را وادار کند به یک موضوع مهم بیندیشند و با یکدیگر تعامل، تحقیق و پژوهش انجام دهند.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های ایشان اشاره و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که هزینه‌ای که برای آموزش و پرورش انجام می‌شود را نباید از منظر هزینه‌های جاری نگاه کنیم بلکه مهم‌ترین هزینه‌ای است که در بخش سرمایه‌گذاری یک کشور انجام می‌شود زیرا تربیت نیروی انسانی بالاترین بازدهی را به همراه خواهد داشت.

جهانگیری اضافه کرد: به همین دلیل است که کشورهای پیشرفته و صنعتی  روی نخبگان و افراد زبده دیگر کشورها سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند این نخبگان را به کشور خود جذب کرده و از بازدهی بالای این افراد بهره‌مند شوند.

معاون اول رییس‌جمهور برخی تنگناهای آموزش و پرورش را ساختاری، فکری و مدیریتی دانست و با تأکید به اینکه باید به این تنگناها پرداخته شود خاطرنشان کرد: برخی تنگناها نیز اقتصادی است و هر تحولی در آموزش و پرورش نیازمند منابع اقتصادی است.

جهانگیری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید چهار سال از شش سال عمر خود را در شرایط تحریم کامل بوده است به هنر دیپلماسی کشور برای مذاکره با قدرت‌های بزرگ اشاره و خاطرنشان کرد: برجام توانست شش قطعنامه شورای امنیت علیه کشور را لغو کند و در شرایطی که ایران ذیل فصل هفتم شورای امنیت و به عنوان مخل امنیت جهانی مطرح شده بود برجام این پیام را به همراه آورد که از طریق مذاکره و گفت‌وگو می‌توان گره‌های بزرگ جهانی را باز کرد.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین با اشاره به خروج یکجانبه امریکا از برجام گفت: رییس‌جمهور جدید امریکا اعلام کرد که برجام کلاه بزرگی است که بر سر امریکا رفته و همه‌چیز به نفع ایران است و با این استدلال از برجام خارج شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران یک‌سال صبر کرد و امروز برخی از تعهدات خود را کاهش داده است چرا که معتقد هستیم اگر قرار باشد از برجام استفاده نکنیم، تعهدات خود را کاهش می‌دهیم تا دنیا بداند با مردمی متمدن و تاریخ ساز روبرو است و نه یک کشور بی‌اراده.

جهانگیری با بیان اینکه تلاش امریکا این بوده که فروش نفت ایران را به صفر برساند گفت: البته در رسیدن به این هدف موفق نخواهند شد اما منابع درآمدی و بودجه کشور تحت تأثیر این تحریم‌ها قرار گرفته است و ما از مدیران آموزش و پرورش می‌خواهیم که شرایط اقتصادی و بودجه‌ای را برای فرهنگیان تشریح کنند تا هم بتوانیم از مشورت و راهکارهای آنان برخوردار شویم و هم آنها در جریان قرار گیرند که درآمدهای کشور ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی معادل یک‌سوم بودجه سال ۹۸ کاهش یافته است.

 

 

ارسال نظر