اگر اروپا اقدامی نکند گام دوم را قاطعانه آغاز می‌کنیم

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۱۸۲

ایسنا|سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما از کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کنیم و به دنبال افزایش تنش در منطقه نیستیم.

 سیدعباس موسوی در نشست خبری افزود: همه کسانی که به دنبال راهکارهایی برای حل این موضوع هستند را به ریشه تنش‌ها و علت وقوع این مسائل ارجاع می‌دهیم که علت آن همان بدعهدی‌ها و تروریسم اقتصادی دولت امریکا علیه ایران است. وی در مورد اسناد ارایه شده از سوی ایران در ارتباط با تجاوز پهپاد امریکایی به سرزمین ایران به سازمان ملل و ارایه شکایت در این زمینه به این سازمان اظهار کرد: اسنادی که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ارایه کرده است، اسنادی متقن و ثابت شده است و تشکیکی که مقامات امریکایی انجام می‌دهند، در اصل تجاوز خللی ایجاد نمی‌کند و رادارهای نظامی و غیرنظامی ما این مورد غیرقانونی را ثبت کرده‌اند و حرف‌هایی که آنها (امریکایی‌ها) در این زمینه می‌زنند، خیلی دقیق نیست و درواقع به دقت فتوشاپی است که در مورد برنامه موشکی ما ادعا کرده بودند. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اعلام آمادگی برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق برای انجام میانجی‌گری بین ایران و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان اظهار کرد: ما هیچ گونه میانجی‌گری را رد نکرده‌ایم. کشورهای زیادی از جمله برخی از کشورهای منطقه، کشورهایی در شرق دور و حتی کشورهای اروپایی بودند که از ما خواستند در این زمینه میانجی‌گری کنند و ما چون خواهان تعامل و گفت‌وگو با همسایگانمان هستیم، حتی همسایگانی که جور دیگری می‌اندیشند، این میانجی‌گری را رد نکردیم. البته نمی‌دانیم که آنها وقتی با طرف مقابل روبرو شده‌اند و این موضوع را مطرح کرده‌اند، چه پاسخی دریافت کردند و چگونه رفتار کردند. همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم ما با قدرت و صلابت آماده گفت‌وگو هستیم.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با برگزاری نشست سران کشورهای ایران، آذربایجان و روسیه در مسکو در ماه آگوست و اینکه ایران به چه میزان علاقه‌مند است که از این مکانیسم‌ها، برای رفع تحریم‌ها و فشارهای امریکا استفاده کند، اظهار کرد: این دیدار که شما اشاره کردید، انجام می‌شود ولی تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست.

موسوی خاطرنشان کرد: مکانیزمی که شما اشاره کردید، مکانیزم تازه‌ای نیست. ایران مدت‌هاست از این ساز و کار در قالب گفت‌وگوهای دوجانبه، سه‌جانبه و حتی پنج‌جانبه که ممکن است خبرهای آن را به زودی بشنوید، استفاده می‌کند. ما معتقد به تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه هستیم و اینگونه تعاملات را نیز فرصت مناسبی برای کشورهای همسایه خود می‌دانیم تا روابط خود را گسترش دهند و از منافع اقتصادی اینگونه تعامل‌ها استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد مقامات اروپایی در جریان سفر به ایران با لحن طلبکارانه‌ای حرف می‌زنند سوال من این است که اصولاً آنها در دیدار با مقامات ایرانی چه مسائلی را مطرح می‌کنند و واکنش ایران در این جلسات به سوالات آنها چیست، اظهار کرد: آنچه که اروپایی‌ها می‌گویند از آن ابراز نگرانی می‌کنند یا درخواست می‌کنند، با توجه به عملکرد و سابقه عملکردی آنها چندان قابل شنیدن نیست و اگر حرفی را بزنند، در برابر سخنان خود جواب قاطع و قانونی دریافت می‌کنند. صحبت‌هایی که آنها مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه اگر ایران از برجام خارج شود، چنین و چنان می‌شود، خیلی مسموع نیست و در قالب برجام نمی‌گنجد.

وی با ارایه توضیحاتی در ارتباط با برجام اظهار داشت: استحضار دارید که برجام به طرفین اجازه می‌دهد که اگر طرفی نقض عهد کنند، طرف مقابل نیز اقداماتی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه ایران در ابتدا به ساکن نقض عهد نکرده و تعهدات خود را اجرا کرده و ۱۵ گزارش آژانس موید این است که ایران با وجود بدعهدی‌های طرف‌های مقابل به برجام و تعهدات خود پایبند بوده است، ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ابتدا به ساکن اقدام به کاهش تعهدات خود می‌کرد، شاید حرف‌های آنها قابل شنیدن بود ولی طبق ۱۵ گزارش آژانس ایران همواره به تعهدات خود عمل کرده و اقداماتی که اکنون انجام داده، در قالب برجام و عکس‌العملی به عدم اجرای تعهدات از سوی طرف‌های مقابل است، بنابراین حرف‌هایی که طرف‌های اروپایی در این زمینه می‌زنند، به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

موسوی تاکید کرد: تا زمانی که گام عملی و ملموس از سوی طرف‌های برجام برای اجرای تعهدات‌شان برداشته نشود و خواسته‌های ایران عملی نشود، ایران اقدامات خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: چند روز دیگر از فرصت ارایه شده از سوی ایران باقی مانده و اگر ببینیم که از سوی آنها اقدام ملموسی انجام نشود، گام دوم را قاطعانه آغاز می‌کنیم.

 

ارسال نظر