مرکز آمار: تورم خرداد به ۳۷.۶ درصد رسید

۱۳۹۸/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۰۱۲

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ به ۳۷.۶ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٤ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مرکز آمار روز شنبه ایران گزارش داد: در خرداد ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ۱۷۴.۳ واحد رسید که نسبت به ماه قبل ٠.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰.۴ درصد است، یعنی خانوارهای کشور بطور میانگین ۵۰.۴ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ به ٣٧.٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٣٤.٢ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد کاهش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ١.٣ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییرات شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به خرداد ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٧٥.٠ و ٤٠.٤ درصد است.

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در خرداد ماه ١٣٩٨ به عدد ۱۷۳.۳ واحد رسید که نسبت به ماه قبل ٠.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۹.۳ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٤ واحد درصد کاهش داشته است. شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در خرداد ماه ١٣٩٨ به عدد ۱۹۳.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ٠.٧ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۶.۶ درصد است که نسبت به ماه قبل ٣.١ واحد درصد کاهش داشته است.

 

 

ارسال نظر