حمایت تمام قد شانگهای از برجام

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۴۲۲
حمایت تمام قد شانگهای از برجام

ایران|

نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای از دیروز با حضور رییس‌جمهوری ایران و سران ۱۱ کشور آسیایی در بیشکک پایتخت قرقیزستان آغاز به‌کار کرد. کمتر از یک روز بعد از دیدار آبه شینزو از ایران، رییس‌جمهوری کشورمان عصر پنجشنبه (۲۳ خرداد) به دعوت رسمی رییس‌جمهوری قرقیزستان برای شرکت و سخنرانی در نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای به بیشکک سفر کرد. سفری که بسیاری از تحلیلگران آن را با توجه به سفر آبه شینزو به تهران دارای اهمیت ویژه‌ای ارزیابی کردند و این سفر را گامی در راستای عضویت دایمی ایران در این اجلاس اقتصادی و منطقه‌ای برشمردند. حرکاتی که نه تنها وزن دیپلماسی ویژه‌ای به ایران می‌بخشد بلکه با توجه به اظهارات مطرح شده در آن، امریکا را در جایگاه کشوری منزوی به افکار عمومی بین‌المللی معرفی می‌کند.  قرار گرفتن نام ایران درکنار دو کشور روسیه و چین به عنوان اعضای دایم شورای امنیت و دو کشورعضو ۱+۵ که از آغاز حامی برجام بوده‌اند، وزن منطقه‌ای و دیپلماسی افزونتری را به تحرکات ایران در فضای بین‌المللی خواهد بخشید. دیدارهای سطح بالای رییس‌جمهور کشورمان با روسای جمهوری چین، روسیه در کنار اعلام حمایت سایر کشورهای عضو شانگهای مانند پاکستان و... از برجام نشان داد که ایران در مواجهه با جنگ اقتصادی امریکا و متحدانش تلاش می‌کند تا با استفاده از متغیرهای تاثیرگذار در برابر اقدامالت خصمانه امریکا ایستادگی کند. اقداماتی که در صورت هماهنگی تمام بخسش‌های کشور در ادامه نیز دستاوردهای بیشتری برای کشور خواهد داشت.  کشورهای عضو سازمان شانگهای نیز در اعلامیه پایانی نوزدهمین اجلاس با حمایت از مواضع اصولی ایران خواهان انجام تعهدات امضاکنندگان برجام شدند. در بخشی از این اعلامیه آمده است: کشورهای عضو باور دارند که اجرای استوار برنامه جامع اقدام مشترک برنامه هسته‌ای ایران باید در اولویت و در انطباق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل باشد و تمامی مشارکت‌کنندگان را به انجام اکید تعهداتشان برای اجرای جامع و موثر این سند فرا می‌خوانند.

  رییس‌جمهوری چین بار دیگر از برجام حمایت کرد

 رادیو بین‌المللی چین دیروز با اشاره به دیدار «شی جین پینگ» رییس‌جمهوری چین با «حسن روحانی» همتای ایرانی خود گزارش کرد که شی در این دیدار از برجام و قرارداد هسته‌ای ایران حمایت کرده است.  این گزارش می‌افزاید رییس‌جمهوری چین روز جمعه در این دیدار در حاشیه نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در بیشکک پایتخت قرقیزستان گفته است که پکن از برجام حمایت می‌کند و مایل است همراه با ایران با تقویت هماهنگی و همکاری در چارچوب چندجانبه‌ای مانند سازمان ملل و سازمان همکاری شانگهای، بطور مشترک از قواعد اساسی روابط بین‌المللی و چند جانبه گرایی، از منافع مشترک کشورهای در حال رشد از جمله چین و ایران دفاع کند. شی با اشاره به اینکه چین همواره از زاویه راهبردی و دراز مدت به روابط خود با ایران نگریسته است خاطرنشان کرد تحولات بین الملی و منطقه‌ای هر چه که باشد، چین مایل است همراه با ایران برای پیشبرد توسعه باثبات روابط مشارکتی همه‌جانبه دو کشور تلاش کند. وی تاکید کرد چین و ایران باید با تقویت مشورت راهبردی، در مسائل مربوط به منافع کلیدی از یکدیگر حمایت کنند و ضمن تقویت هماهنگی و همکاری، توسعه همکاری‌های عملی، تقویت همکاری در مبارزه با تروریسم و جرایم فرامرزی، بطور مشترک با سه نیرو از جمله جنبش اسلامی ترکستان شرقی مبارزه کنند.

بر اساس این گزارش، «حسن روحانی» رییس‌جمهوری اسلامی ایران هم در این ملاقات گفته است: ایران مایل است فعالانه در ساخت مشترک کمربند و جاده شرکت کرده و نیروهای بالقوه همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف را توسعه دهد ایران قاطعانه با اقدامات اشتباه امریکا درباره خروج یکجانبه از برجام مخالفت می‌کند.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در این دیدار نقش مثبت چین در امور بین‌المللی را مثبت ارزیابی کرد و گفت تهران مایل است مشورت و هماهنگی با چین را تقویت کند.

  تاکید روسای جمهوری ایران و روسیه

بر ایجاد امنیت در منطقه

بعد از دیدار با رییس‌جمهوری چین دیدار روحانی با پوتین رییس‌جمهوری روسیه نیز بازتاب‌های وسیعی در سطح رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرد. پوتین هم با تاکید بر ضرورت تمکین کشورهای مختلف بر برجام از تمام طرف‌های مسوول در این سند بین‌المللی خواست که به‌تعهدات خود نسبت به برجام متعهد باشند. روسای جمهوری ایران و فدراسیون روسیه در حاشیه نوزدهمین اجلاس کشورهای عضور سازمان بین‌المللی همکاری‌های شانگهای دیدار و گفت‌وگو و بر ایجاد امنیت در منطقه تاکید کردند. «حسن روحانی» رییس‌جمهوری ایران که به بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر کرده است، صبح دیروز با «ولادمیر پوتین» رییس‌جمهوری خلق چین دیدار و گفت‌وگو کرد. طرفین در این دیدار ضمن تاکید تداوم روابط مطلوب بین تهران و مسکو بر همکاری دو جانبه به منظور ایجاد امنیت در منطقه و مبارزه با تروریسم تاکید کردند. در این دیدار «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، «محمود واعظی» رییس دفتر رییس‌جمهوری، «رضا اردکانیان» وزیر نیرو، «حسام‌الدین آشنا» مشاور رییس‌جمهوری و جمعی دیگر از مسوولان حضور داشتند. روحانی همچنین پس از حضور در اجلاس شانگهای در دومین مرحله از سفر سه روزه خود به منظور شرکت در پنجمین کنفرانس «تعادل و اعتمادسازی در آسیا» (سیکا) از بیشکک عازم دوشنبه پایتخت تاجیکستان خواهد شد.

  پاکستان خواهان اجرای کامل برجام

از سوی تمامی طرف‌ها است

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد که اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سوی تمامی طرف‌ها برای ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی اجتناب ناپذیر است.

رادیو دولتی پاکستان دیروزگزارش داد که عمران خان روز جمعه در نوزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد، نسبت به تشدید اوضاع در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس ابراز نگرانی کرد. وی با تاکید بر نقش موثر سازمان همکاری شانگهای برای کمک به تنش زدایی در منطقه، افزود که ما اعضای شانگهای امروز گردهم آمده و از تمامی طرف‌ها در منطقه می‌خواهیم که از خود خویشتنداری نشان دهند.

عمران خان گفت که اقدام‌های لازم برای تنش زدایی در منطقه باید انجام شود و تمامی مسائل می‌بایست از طریق دیپلماسی و مذاکره حل و فصل شود. نخست‌وزیر پاکستان یادآورشد: تا زمانی که منطقه جنوب آسیا شاهد تغییر رویکرد رویارویی به همکاری و مشارکت نباشد، دستیابی به صلح و ثبات پایدار غیرممکن است. وی توضیح داد که چالش‌هایی نظیر فقر، بی‌سوادی، بیماری و عدم توسعه منطقه جنوب آسیا را مورد هدف قرار داده و وجود اختلافات سیاسی و مسائل حل نشده این چالش‌ها را سخت‌تر کرده است.

نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد: این کشور تروریسم را در هر شکل و سطحی محکوم کرده و آماده است تجربه‌ها خود در مبارزه با تروریسم را با اعضای سازمان شانگهای به اشتراک بگذارد.

نخست‌وزیر پاکستان با قدردانی از مشارکت مثبت همسایگان افغانستان برای کمک به اوضاع این کشور، پشتیبانی سازمان شانگهای از دولت کابل پس از پایان جنگ در این کشور را بسیار مهم خواند.

وی همچنین خواستار تقویت همکاری‌ها میان اعضای سازمان شانگهای در حوزه‌های فناوری اطلاعات، مبارزه با فقر، راه‌اندازی مراکز عالی آموزشی، توانمند‌سازی زنان و جوانان، مبارزه مشترک با فساد و جرایم مالی و توسعه ارتباطات منطقه‌ای شد.

    اعضای برجام به تعهدات خود عمل کنند

رییس‌جمهور، موقعیت جغرافیایی راهبردی، ذخایر غنی انرژی و معدنی، امنیت پایدار و نیروی انسانی تحصیل کرده ایران را فرصتی ویژه برای سرمایه‌گذاران و تجار کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دانست.

روحانی دیروز در نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در بیشکک پایتخت قرقیزستان، همچنین برجام را دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه خواند و اظهار داشت: دولت امریکا طی دو سال گذشته با استفاده ابزاری از ظرفیت اقتصادی، مالی و نظامی خود و با اتخاذ رویکرد تهاجمی، کلیه ساختارها و قواعد بین‌المللی را بر هم زده و به تهدیدی جدی برای ثبات منطقه و جهان تبدیل شده است.

در بخش‌هایی از سخنرانی رییس‌جمهوری آمده است: « نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در حالی برگزار می‌شود که جامعه جهانی با چالش‌ها و معضلات بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است. تروریسم در انواع مختلف آن، افراط‌گرایی، یکجانبه‌گرایی، مداخله کشورهای فرامنطقه‌ای در امور سایر مناطق و دخالت در امور داخلی سایر کشورها، جامعه بین‌المللی را در وضعیتی خطیر قرار داده است؛ وضعیتی که می‌تواند ثبات، امنیت و منافع همه کشورهای جهان را تهدید کند.

رییس‌جمهوری در ادامه تاکید کرد: ما در عراق و سوریه برای صلح جنگیده‌ایم. در افغانستان برای نبرد با افراط گرایی در تعامل با سازمان ملل متحد نقش سازنده‌ای ایفا کرده‌ایم و در یمن برای برقراری صلح از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌ایم. ما همواره درهای گفت‌وگوها و همکاری‌های منطقه‌ای و دوجانبه را با همه همسایگان خود بازگذاشته‌ایم و حتی برای حل مساله فلسطین هم رویکرد دموکراتیک با مراجعه به آرای عمومی را ارایه کرده‌ایم. ما نمی‌خواهیم هیچ ملتی را به دریا بریزیم و غرق کنیم. ایران معتقد است که امروزه جامعه بین‌المللی بیش از پیش با معضل یکجانبه‌گرایی به چالش کشیده شده و همچنین مشکلات و پیچیده‌گی‌های جهان امروز به ویژه تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر، چندجانبه‌گرایی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: «برجام دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه است که اثبات کرد چنانچه اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد می‌توان، برای حل هر مشکلی به جای تحریم و جنگ از طریق گفت‌وگو و مصالحه بهتر به نتیجه رسید. جمهوری اسلامی ایران به تصریح 15 گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کلیه تعهدات خویش عمل نموده است، اما متأسفانه امریکا به‌طور یکجانبه از برجام خارج شده و دیگر طرف‌ها و کشورها را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد تا قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، که خواستار روابط عادی تجاری با ایران است، را نقض کنند.

ایران در چارچوب ظرفیت‌های برجام از اعضای باقی‌مانده در توافق می‌خواهد، هر چه سریع‌تر به تعهدات خود در بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از منافع اقتصادی برجام عمل کنند.

رییس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: ایران، کشوری است با موقعیت جغرافیایی استثنایی و راهبردی که از نظرذخایر انرژی و معدنی بسیار غنی است و در تلاقی کریدورهای تجاری شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شده است. این ویژگی‌ها در کنار امنیت پایدار و نیروی انسانی تحصیل‌کرده، فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار سرمایه‌گذاران و تجار کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار می‌دهد و استفاده از آنها، می‌تواند زمینه جهش اقتصادی در کشورهای عضو را فراهم آورد. دولت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همه‌تسهیلات را برای فعالیت‌های اقتصادی شهروندان، شرکت‌ها و دولت‌های عضو این سازمان در ایران فراهم آورد.

 

 

 

 

ارسال نظر