خبر

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۰۲۵

راه‌اندازی آزمایشی بازار متشکل ارز در آینده نزدیک

مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از تکمیل همه مراحل ثبت شرکت و اجرای فاز عملیاتی این بازار به‌طور آزمایشی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، محمود شکسته بند درباره بازار متشکل معاملات ارز افزود: کارهای کارشناسی، برنامه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های مورد نیاز این بازار نیز در حال طراحی و تدوین است و بطور مرتب هیات‌مدیره شرکت، جلساتی را با کارشناسان فناوری اطلاعات برگزار می‌کند.

وی اضافه کرد: ساختمان محل استقرار بازار نیز تجهیز شده است و به محض نهایی شدن ثبت شرکت، هیات‌مدیره، مدیران و کارشناسان در محل بازار متشکل ارزی مستقر می‌شوند.

مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز اعلام کرد: پس از طی شدن مرحله تاسیس، فاز عملیاتی بازار به صورت آزمایشی آغاز می‌شود.

شورای پول و اعتبار هجدهم دی ماه پارسال «مقررات مربوط به بازار متشکل معاملات ارزی» را تصویب کرد که هدف از آن ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کاراست تا ارزها در آن بطور نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی معامله شود.

رقابت داغ بانک‌های اسلامی و متعارف در حاشیه خلیج فارس

موسسه اس‌اند‌پی گلوبال اعلام کرد که بانک‌های اسلامی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال‌های اخیر شاهد کاهش رشد بوده‌اند. به گزارش ایبِنا، وابستگی برخی از بانک‌ها به ترکیه پس از آنکه این کشور در سال ۲۰۱۸ با نوسانات شدیدی مواجه شد شرایط را برای آنها بدتر کرد و ریسک‌های فعالیت آنها را تشدید کرد. اس‌اند‌پی در گزارش خود نوشت: با این وجود و با وجود چالش‌های داخلی هر یک از این بانک‌های اسلامی در کشور خودشان، وضعیت کیفیت دارایی‌ها و شاخص‌های سودآوری شان در موقعیت خوبی قرار دارد. پرونده‌های تامین اعتبارشان فعال است و در جذب سرمایه مشتریان همچنان نرخ بالایی را به ثبت می‌رسانند.

براساس این گزارش، بانک‌های اسلامی در سال ۲۰۱۸ برای نخستین‌بار در پنج سال اخیر رشدی پایین‌تر از شاخص بانک‌های عادی در این کشورها به ثبت رسانده‌اند که چند عامل در این موضوع تاثیرگذار بوده است.

 

ارسال نظر