دعوت از منتقدان برای اظهارنظر در مورد «کوپنی شدن»

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۷۷۴

معاون اول رییس‌جمهور از صاحب‌نظران و منتقدان خواست در خصوص طرح کوپنی شدن بصورت شفاف اعلام نظر کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری روزگذشته در حاشیه مراسم بازدید از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در شرایط جدید اقتصادی که کشور با آن روبروست، دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه حالا که به سمت محدودیت‌های بیشتر می‌رویم باید نقش دولت پر رنگ‌تر شود و حتی شاید ناچار شویم در برخی کالاها به سمت سهمیه‌بندی و توزیع کوپنی کالاها حرکت کنیم که پیش نیاز این طرح این است که دولت دوباره خود عهده‌دار وظایف و برنامه‌های توزیع کالا شود.

وی با اشاره به اینکه عده زیادی از فعالان و صاحب نظران اقتصادی با این نظریه مخالف هستند، گفت: این افراد معتقدند در چنین شرایط سخت اقتصادی باید به سمت آزاد کردن اقتصاد پیش رویم و حتی محدودیت‌ها و قید و بندهایی که قبلا  داشته‌ایم را هم برطرف کنیم و به جای توزیع از طریق سهمیه‌بندی و کمک به اقشار ضعیف جامعه، اقتصاد را آزاد کنیم و یارانه‌های پنهان را بصورت نقد در اختیار مردم قرار دهیم و مردم از دولت یارانه دریافت کنند تا هزینه افزایش قیمت‌ها جبران شود.

جهانگیری با بیان اینکه ما باید به زودی در خصوص این دو نظریه تصمیم‌گیری کنیم و این تصمیم آینده اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد، از همه صاحب نظران و دلسوزان نسبت به کشور و نظام خواست درباره این دو نظریه به‌صورت شفاف اظهارنظر کنند.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت اصرار دارد حتماً مسائل اقتصادی حوزه نشر را بصورت جدی حل کند، افزود: مهم‌ترین موضوع که هم سال قبل و هم امسال مورد توجه ناشران بوده و رهبر معظم انقلاب نیز در بازدید خود از نمایشگاه کتاب به آن اشاره کردند، مساله کاغذ است. دولت در سیاست‌های خود تامین کاغذ را مشابه کالای اساسی درنظر گرفته و سال گذشته که ۲۰ قلم کالا به عنوان کالای اساسی تعیین شد کاغذ نیز به عنوان یکی از این اقلام در نظر گرفته شد و این یعنی اهمیت کاغذ از نظر دولت مشابه کالای اساسی است و سال گذشته کمترین نرخ ارز به کاغذ اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: کسانی که برای واردات کاغذ ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند اما کاغذ را در شبکه توزیع که مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده توزیع نکرده‌اند حتما مرتکب تخلف شده‌اند که این موضوع تا آخر پیگیری و با آنها برخورد خواهد شد.

جهانگیری اظهار داشت: با وجود محدودیت‌های سال گذشته و با وجود افزایش این محدودیت‌ها در سال جاری، تامین ارز مورد نیاز کاغذ جزو سیاست‌های دولت بوده است.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به کارخانه‌های تولید کاغذ در داخل کشور، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته این کارخانه‌ها با مشکل تولید روبرو شدند که حتماً وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای حل مشکلات این واحدهای تولیدی که عمدتاً غیردولتی هستند وقت بگذارد و بخش خصوصی نیز باید مدیران مناسبی برای این کارخانه‌ها منصوب کنند تا هم از تمام ظرفیت این واحدهای تولیدی استفاده شود و هم ارز مورد نیاز کاغذ تامین گردد.

وی با بیان اینکه دولت برای تامین کالاهای اساسی دو سیاست را در سال جاری در پیش گرفته است، افزود: آن دسته از کالاهای اساسی که بخش عمده آن در داخل تولید و تنها بخش کمی از طریق واردات تامین می‌شود، از حالت ارز ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تغییر کند و مابه‌التفاوت به کسانی که استفاده‌کننده هستند، پرداخت شود.

جهانگیری ادامه داد: این تصمیم از نظر کلان اتخاذ شده البته اجرای آن نیازمند این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه مشخصی تدوین کند زیرا در برخی موارد که گفته شده یارانه بصورت نقدی پرداخت می‌شود و این وعده محقق نشده، نوعی بدبینی در میان مردم به وجود آمده که آیا این تعهد عملی خواهد شد یا خیر. معاون اول رییس‌جمهور اضافه کرد: حتما در یکی دو هفته آینده جلسه‌ای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان مطبوعات و ناشرین برگزار خواهد شد و پس از ارایه پیشنهاد روشن وزارت ارشاد، یا به فرمول ارز نیمایی و پرداخت مابه التفاوت عمل خواهیم کرد که هزینه مازاد بر هزینه‌های فعلی برای تامین کاغذ تحمیل نشود یا همان نرخ ارز سال گذشته را برای تامین کاغذ اختصاص خواهیم داد.  وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه دولت برای نظارت بر نحوه توزیع کاغذ، اظهار داشت: نظارت دولت بر نحوه توزیع کاغذ در همین حد است که امروز وجود دارد چرا که بزرگ کردن دولت و ایجاد سازمان‌های نظارتی و اجرایی گسترده به راحتی ممکن نیست.

 

ارسال نظر