برنامه بانک مرکزی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۶۸۹

رییس کل بانک مرکزی عملیاتی کردن بازار متشکل ارزی، تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی، تنظیم سیاست‌های ارزی برای رشد صادرات غیرنفتی و بازگشت ارز حاصل از آن و اجرای عملیات بازار باز را از برنامه‌های این بانک برای خنثی کردن فشارهای امریکا عنوان کرد. به گزارش «تعادل» عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرامی خود با اشاره به این نکته که بانک مرکزی قبلا تدابیر لازم برای مقابله و خنثی‌کردن فشارهای اقتصادی امریکا، اتخاذ، و آرایش متناسب را، با هدف کنترل بازار ارز و مهار تورم، گرفته است، ‌به ارایه برنامه‌های این نهاد سیاست‌گذاری پولی و ارزی پرداخت (خبر صفحه 4 را بخوانید) و به تلاش‌های حفظ و تقویت ثبات نسبی بازار ارز از طریق عملیاتی کردن بازار متشکل ارزی، تنظیم سیاست‌های ارزی برای رشد صادرات غیرنفتی و برگشت ارز حاصل از آن به چرخه اقتصاد کشور و نیز تأمین نقدینگی و سرمایه درگردش برای حفظ و رونق تولید از طریق نظام بانکی، در چارچوب برنامه‌های طراحی شده برای کنترل رشد نقدینگی، اشاره کرد . اما آیا این سیاست‌ها در اقتصاد فعلی کشور جوابگو است؟

    استقبال کارشناسان

به نظر می‌رسد برنامه‌های مطرح‌شده از سوی رییس کل بانک مرکزی با استقبال کارشناسان اقتصادی همراه شود، چراکه موارد مطرح شده بارها از سوی متخصصان و صاحبنظران اقتصادی کشور علی‌الخصوص بعد از برداشتن معافیت‌های نفتی مشتریان تجاری ایران از سوی امریکا مطرح شده است. تاکید بر سه محور بازار متشکل ارزی، تقویت صادرات غیرنفتی و برقراری مکانیسم مالی با کشورهای همسایه بیشتر با هدف همین دوران و خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی ایران صورت خواهد گرفت. کارشناسان معتقدند که صادرات غیرنفتی ایران ظرفیت و امکان پرکردن جای خالی دلارهای نفتی را دارد، به این شرط که دولت تلاشی هدفمند و تمام‌عیار از تولیدات صادرات‌محور داخلی صورت دهد و همزمان با آن سیاستی هم برای جلب و برگشت ارزهای به کشور. در این زمینه گفته می‌شود که نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد تا علاوه بر افزایش جذابیت بازگشت ارز، بازار را از تقاضاهای سفته‌بازی و غیرضرور نجات دهد.

    بازار متشکل ارزی برای ثبات ارز

بازار متشکل ارزی می‌تواند تقاضا‌های خرد و متوسط بازار پاسخ دهد و نرخ ارز را به یک قیمت تعادلی برساند. فرمول این بازار به گونه‌ای است که از ورود ارقام کاذب به این بازار جلوگیری می‌کند. این سیستم به این شکل عمل می‌کند که تمامی بازیگران این بازار باید یک حساب ارزی و یک حساب ریالی به بانک مرکزی معرفی کنند و برای خرید و فروش ارز موجودی حساب‌شان باید به اندازه رقم اعلامی معامله باشد، به این صورت که زمانی که یکی از بازیگران درخواست خرید یا فروش ارز موردنظر خود را اعلام می‌کند، رقم موردنظر به صورت ریالی یا ارزی (بسته به خرید یا فروش) در حساب آن از سوی بانک مرکزی مسدود می‌شود.

 

ارسال نظر