به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیرممکن است

۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۸:۴۹
کد خبر: ۱۴۳۴۳۶

ایرنا| اقتصاددان فرانسوی و عضو موسسه «دورال است منیجمنت» روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس 24، با اشاره به اقدام یکجانبه امریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای سال 2015، تاکید کرد که به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیر ممکن است.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، «فرانسوا اگزاویه» گفت: این روزها دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا تصمیم‌هایی می‌گیرد که همه را متعجب و غافلگیر می‌کند که یکی از آنها لغو معافیت برای هشت کشور خریدار نفت ایران است.

وی ادامه داد: غافلگیری بازارهای نفت از تصمیم اخیر ترامپ می‌تواند عامل نیمی از افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر باشد. نیم دیگر یا دقیق بگویم بیش از 40 درصد افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی از آغاز امسال به این طرف، از افزایش تقاضای جهانی ناشی می‌شود. آثار این تحریم‌ها بیش از آنکه تصور شود، مبهم است چرا که سه چهارم نفت خام ایران به کشورهای آسیایی به ویژه چین، هند و کره جنوبی صادر می‌شود و بخشی از این نفت به صورتی تهاتری مبادله می‌شود و در این شرایط این کشورها مشمول تحریم‌های امریکا نمی‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، امریکا در اوج مذاکرات تجاری با چین قرار دارد و این شرایط خوبی نیست که موضعی سختگیرانه اتخاذ کند که علیه منافع چین باشد. کره جنوبی پیش از این اعلام کرد به مذاکره با امریکا برای ادامه معافیت خود اقدام می‌کند. بر اساس این دلایل معلوم است که صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید و اراده و تصمیم امریکا آنچنان که تصور می‌شود قدرت ندارد.

این اقتصاددان فرانسوی درباره اعلام آمادگی برخی کشورها برای جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی نیز گفت: افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی در شرایط کنونی برای امریکا بسیار حساس است و از این رو به کشورهای عضو اوپک فشار می‌آورد تا قیمت نفت را متعادل کنند.

شروع تدریجی روند انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا نیز باعث شده است تا این فشارها افزایش یابد. بیشتر اقتصاددانان انتظار دارند که رشد اقتصادی امریکا در نیمه دوم سال کاهش یابد. بر این اساس طبیعی است که دولت امریکا اصلا تمایل ندارد اوج‌گیری بهای نفت این روند کاهش رشد اقتصادی را در امریکا تشدید کند.

 

ارسال نظر