تاکید براجرای سریع‌تر برجام در بیانیه مشترک ایران و پاکستان

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۲۳

رییس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر جمهوری اسلامی پاکستان در بیانیه مشترک ضمن تاکید بر ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر برجام از سوی سایر کشورها، نهادهای ذی‌ربط وزارتخانه‌های خود را مکلف کردند تا ساز و کارهای لازم برای افزایش حداکثری فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی را فراهم کنند.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در بخش‌هایی از این بیانیه آورده است:

طرفین با تاکید بر اینکه مرزهای دو کشور باید مرز صلح و دوستی باشد، همکاری و تبادل نظر مستمر مسوولان سیاسی، نظامی و امنیتی را برای مقابله با تهدیداتی همچون تروریسم، قاچاق مواد مخدر و انسان، گروگان‌گیری، پولشویی و آدم ربایی ضروری برشمردند. همچنین مقرر شد به منظور بررسی جزییات موارد فوق، دهمین دور مذاکرات کمیته ویژه امنیت بین وزارت کشور دو طرف در خردادماه 1398 در اسلام‌آباد برگزار گردد. همچنین دو طرف همچنین توافق کردند تا به منظور بررسی پیشرفت و ترسیم مسیر پیش‌روی تسهیل سفرهای مردمی از مبدأ دو کشور، نشست بعدی کمیسیون مشترک کنسولی را ‌در نیمه دوم سال 1398 برگزار کنند. طرف پاکستانی از اعلام دولت ایران مبنی بر آزادی تعدادی از زندانیان پاکستانی و اتخاذ تمهیداتی برای استرداد فوری آنان استقبال کرد.

بر اساس بخش‌هایی از این بیانیه، با توجه به افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 1397، رییس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر پاکستان نهادهای ذی‌ربط وزارتخانه‌های خود را مکلف کردند تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، کلیه ساز و کارهای لازم را برای افزایش حداکثری فعالیت‌های پولی، مالی و بازرگانی فراهم کنند. طرفین همچنین مقرر کردند تا به منظور رایزنی در موضوعات فوق، بیست و یکمین دور مذاکرات کمیته مشترک اقتصادی را در نیمه دوم سال 1398 در پاکستان برگزار کنند. نیز طرفین در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره و تبادل نظر کردند. طرفین صلح، آرامش و توسعه پایدار را به عنوان پیش شرط ارتقای روابط، یکپارچگی و هم افزایی در بین کشورهای منطقه غرب آسیا برشمردند. بنابر این بیانیه، طرفین بر پایبندی خود به منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل به ویژه اصول برابری حاکمیتی کشورها، استقلال سیاسی، و عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها تأکید نمودند. دو طرف بار دیگر بر لزوم پایبندی همه کشورها به حاکمیت قانون منجمله در سطح بین‌الملل تصریح کردند. در این راستا، طرفین نگرانی جدی خود را از اتخاذ یکجانبه اقدامات مخالف با قوانین بین‌الملل و اصول منشور سازمان ملل ابراز کردند.

همچنین رییس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر پاکستان، ضمن اشاره به ضرورت ایجاد افغانستانی امن، باثبات و مستقل در راستای برقراری صلح و ثبات منطقه، برگزاری گفت‌وگو‌های صلح بین‌الافغانی را ضروری دانستند و از کشورهای منطقه و جامعه بین‌الملل خواستند تا به منظور پایان‌بخشی به منازعات و بازگشت کامل صلح به این کشور با یکدیگر همکاری کنند. دو طرف همچنین بر لزوم مساعی مشترک برای دستیابی به وفاق جامع‌تر در منطقه‌ تأکید کردند.

علاوه بر این، طرفین ضمن محکومیت تمامی اشکال تروریسم، دستاوردهای بزرگ دو کشور در مبارزه با تروریسم را مغتنم شمرده و تأکید کردند که باید تلاش‌ها برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور پیشگیری و مقابله با تروریسم تداوم داشته و شناسایی و ریشه کنی تمامی اشکال تروریسم در منطقه مورد توجه قرار گیرد. بر اساس بیانیه مشترک دو کشور، با توجه به اهمیت گسترش راه‌های مواصلاتی به منظور توسعه و تسهیل همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، طرفین از اجرایی شدن توافقات دو و چند جانبه از جمله ابتکار کمربند وجاده (BRI)، سیپک (CPEC) و توافقات کریدور ترانزیتی شمال- جنوب و شرقی- غربی در ایران استقبال کردند. همچنین رییس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر پاکستان، از همه ابعاد همکاری‌های دو کشور با سایرین به ویژه ابتکار نشست شش جانبه روسای مجالس کشورها در تهران در راستای توسعه همکاری‌ها میان کشورهای منطقه استقبال کردند. طرفین بر لزوم حل و فصل موضوع جامو وکشمیر از طریق گفت‌وگو و راه‌های صلح‌آمیز مبتنی بر خواست مردم آن منطقه و منطبق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تأکید کردند.

بر اساس این بیانیه طرفین بر ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سوی سایر کشورها، با توجه به اجرای کامل مفاد این توافق از سوی جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند.

 

ارسال نظر