مسیر اقتصاد مولد از رونق تولید می‌گذرد

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۷۴۸
مسیر اقتصاد مولد از رونق تولید می‌گذرد

شریف حسینی|

قائم مقام و معاون حقوقی  وزارت صنعت، معدن و تجارت|

آنچه بیش از هر چیزی در اقتصاد ایران به عنوان پیش نیاز تلقی می‌شود، استقلال اقتصادی از طریق تولید با بهره وری بالا و راه‌اندازی چرخه تولید است که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر سرعت چرخ دنده‌های تولید بیشتر شده اما این حرکت باید با سرعت بیشتری ادامه یابد. نگاه روشنگر و هوشمندانه مقام معظم رهبری و توجه ایشان به این مهم در قالب نامگذاری سال 98 به عنوان سال رونق تولید، بدون شک رویکرد‌های پیش روی دستگاه‌های درگیر تولید در کشور را مشخص و معین کرده و انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌های مرتبط در نخستین اقدام عملیاتی خود، موانع رونق تولید را برداشته و مسیر‌ها را برای حرکت جهادی در بخش‌های اقتصادی برای حضور هر چه بیشتر بخش خصوصی و باز کردن فضای اشتغال‌زایی و کار آفرینی با ارزش افزوده بالا مهیا سازند. اگر اراده‌ای وجود دارد تا از بحران‌های اقتصادی پیش رو راحت‌تر عبور کنیم یا زیر ساخت‌های اقتصاد مولد و پویا را آماده و پایه‌ریزی کنیم هیچ راهی جز رونق بخشی به تولید با اتکا به رفع موانع موجود و ارایه مشوق‌های مرتبط نداریم و در واقع این انتخاب علاوه بر انتخاب مسیر جدید در حوزه اقتصاد کشور می‌تواند به خود کفایی و استقلال اقتصادی کشور منتهی شود که وزارت صمت به عنوان متولی اصلی تولید کشور آن را به عنوان رویکرد راهبردی در نظر گرفته است.  

در واقع محدودیت‌های بین‌المللی و تحریم‌های اعمال شده بخش‌های مختلف کشور به خصوص تولید را با چالش‌های عملیاتی مواجه کرد اما این همان زمانی است که باید از محدودیت‌ها فرصت ساخت. بنابراین افزایش تولید ملی و از رهگذار آن رسیدن به استقلال و خود کفایی اقتصادی در کشور با الهام از فرصت‌های موجود باید هر چه بیشتر در دستور کار دولت، نهاد‌ها و بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرد.

امروز مانع تراشی بر سر راه تولید و هدایت سرمایه‌ها به بازارهای کاذب و واسطه‌گری خیانت به اقتصاد و حتی مردمی است که در راستای حمایت از نظام جمهوری اسلامی، امتحانات خود را در سختی‌ها و فشار‌های بین‌المللی به خوبی پس دادند و همچنان پیشران‌های اصلی کانون‌های تولید و اقتصاد هستند و فرهنگ تولید گرایی را جایگزین مصرف گرایی کرده‌اند. تولید در کشور ما امروز نیازمند به روز آوری و استفاده از فناوری‌های جدیدی دارد که هزینه تولید را کاهش داده و حاشیه سود را بالاتر ببرد.

این نکته حائز اهمیت است که منظور از رونق تولید تنها در حوزه ایجاد کالا نیست و تولید معنا و مفهوم گسترده‌تری دارد که حتی خدمات را هم به گونه‌ای در بر می‌گیرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس شعار سال رویکرد‌های راهبردی در تمامی راهبردی تولید را اتخاذ و اعلام کرده و هم‌اکنون بستر‌های رفع موانع آن مهیا شده است.  اکنون با نزدیک‌تر شدن بخش خصوصی، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی به دولت و به صورت مشخص‌تر، وزارت صمت، ساز و کار رونق تولید مهیا شده و به فوریت، شعار و خط مشی اقتصادی کشور با عملیاتی شدن به منصه ظهور خواهد رسید.

 

ارسال نظر