وزیر کشور: دولت متعهد به تامین خسارات مالی است

۱۳۹۸/۰۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۸۱۰

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور با اشاره به آثار مخرب سیل‌های اخیر در کشور، گفت: سیلی که آمد موجب آبگرفتگی شد که در این شرایط آب، برق، گاز و تلفن قطع می‌شود و در اغلب مناطق راه‌های مواصلاتی بین شهری و بین روستایی تخریب شد. درمیان استرس و نگرانی مردم نیاز به تخلیه برخی مناطق بود که تخلیه این جمعیت و نحوه مشارکت، امدادرسانی و کمک‌رسانی و تجهیزاتی که باید تهیه کنیم شرایطی را پیش می‌آورد که با توجه به گستردگی موضوع کمترین اقدام و تامین کار ساده‌ای نیست.

وی در گفت‌وگو با رادیو با بیان اینکه زمانی که زلزله می‌آید، در یک استان و یک منطقه خاص است پس از همه کشور نیروها را بسیج می‌کنیم و در محل مستقر می‌شویم، افزود: اما وقتی سطح پوشش ۲۴ استان است و اکنون بیش از ۵۰۰ روستا و شهر درگیر این موضوع هستند کمک رسانی و تجهیز امکانات کار بسیار سختی است اما با همکاری مشفقانه و دلسوزانه همه دستگاه‌ها تا الان مشکلی در خدمات‌رسانی، تامین و امدادرسانی نداریم اما رساندن این محموله‌ها و خدمات در برخی از مناطق مانند لرستان که به خاطر قطعی جاده‌ها و راه‌ها و شکستن پل‌ها به صورت زمینی امکان‌پذیر نیست و باید هوایی و از طریق هلی‌کوپتر انجام شود. هلی‌کوپتر هم محدودیت پروازی در ساعات خاص دارد ولی تمام تلاشمان را کردیم که راه‌های بین شهری بازگشایی شود که انمام شده است و راه‌های روستایی هم در حال کار است که ما ان‌شاء‌الله خدمات را به نحواحسن برسانیم.  وزیر کشور با تاکید بر اینکه با هدف‌گذاری که انجام شد، خسارات‌های جانی را به حداقل رساندیم، گفت: جان یک نفر هم برای ما مهم است اما به هرحال این حادثه می‌توانست بسیار شدیدتر از این باشد و اگر تخلیه‌ها، پیش‌بینی‌ها و اقدامات به موقع انجام نمی‌شود آمار بسیار بیشتر می‌شد.

رحمانی‌فضلی درخصوص آمار کشته‌شدگان سیل اخیر گفت: آمار نهایی ۵۶ نفر از کل کشور گزارش داده شده است.  وی ادامه داد: دولت قول تامین خسارت‌های مالی را داده است و برآوردها به سرعت درحال انجام است و حتما هم تامین می‌شود.

قائم مقام ستاد مدیریت بحران گفت: آنچه مهم است و مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند خسارت‌های روحی و روانی و آسیب‌های اجتماعی است که باید در اطلاع‌رسانی و نوع قضاوت، داوری و بیان مراقبت کنیم. مردم در شرایط سختی از نظر روحی به‌سرمی‌برند و این موارد در آخرین جلسه ستاد که دیروز تشکیل شد مورد توجه قرار گرفت.

وزیر کشور در ادامه به جلسه روز گذشته ستاد مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: رز پنج‌شنبه بعدازظهر جلسه‌ای تشکیل شد و در این جلسه همه اعضا بودند و مقرر شد که تمام دستگاه‌ها خسارت‌ها، آسیب‌هایی که داشته‌اند تا روز یک‌شنبه حداکثر با برآورد دقیق و زمانبندی مطلوب و مناسب ارایه دهند تا ما جمع‌بندی و ابلاغ کنیم. دولت هم سعی خواهد کرد منابع را تامین کند و اگر محقق نشد باید مجلس به کمک بیاید و به هر ترتیبی شده با اولویت دادن این منابع و هم با تامین منابع جدید باید به سرعت مشکل را حل کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ هزار نفر در اماکن موقت به سر می‌برند و شاید باز هم نیاز به تخلیه برخی مناطق داشته باشیم.

وی افزود: درخوزستان ۹۶ روستا را تخلیه کردیم و اسکان موقت کار بسیار سختی است. خیلی از این افراد هم به محل اصلی زندگی خود بازمی گردند که نیاز به بازسازی و برخی نوسازی کامل دارند.

وزیر کشور در خصوص مطالب مطرح شده در فضای مجازی نیز گفت: اینکه ۷۲ ساعت به برخی نقاط غذا نرسیده است عدد بزرگی است. درواقع در ارسال محوله‌ها به برخی نقاط مشکل داشتیم مانند پلدختر در استان لرستان و یک شب در محاصره سیل بودند که همه شایعات فضای مجازی به دنبال تهییج و تحریک افکار عمومی بودند که در این مناطق قرار است فاجعه انسانی رخ دهد و تعداد کشته‌ها زیاد است. اقدام به موقع و اطلاع‌رسانی به موقع و همکاری و مشارکت مردم، ما آن شب حتی یک مورد هم خسارت انسانی نداشتیم اما رساندن امکانات در آن شرایط کار سختی بود.

قائم مقام ستاد مدیریت بحران گفت: تصور مردم باید از ستاد بحران درست شود. ستاد بحران یک نهاد اجرایی مستقل نیست ستاد بحران متشکل از سی دستگاه است که این دستگاه‌ها در مواقع خاص و شرایط ویژه بحرانی دور هم جمع می‌شوند و اقداماتی انجام می‌دهند . بودجه اختصاصی در قالب سازمان دارد. در کنار آن قانون گذار دو تا سه درصد از بودجه‌های کل کشور را تحت عنوان ماده ۱۰ و ۱۲ اختصاص داده به بحران که یکی برای پیشگیری و دیگری برای اقدام و جبران است که متناسب با شرایط هزینه می‌شود. زمانی که در دیوان محاسبات بودم و تفریغ بودجه را انجام می‌دادیم همیشه بخش کمی به این موضوع اختصاص می‌یافت الان هم متاسفانه به همین شکل است که یا به دلیل کاهش درآمد یا اولویت‌های دیگر این مساله تامین نشده است اما این موضوع نافی وظایف دستگاه‌های اجرایی مربوطه نیست مثلا لایروبی رودخانه‌ها، بهینه‌سازی سدها و جلوگیری از ساخت و ساز در حاشیه رودخانه‌ها و تخریب خانه‌های غیرمجاز بر عهده وزارت نیرو است . وزارت نیرو هر ساله لایروبی‌ها را انجام می‌دهد اما به دلیل حجم زیاد رودخانه‌ها نیاز به منابع بیشتری دارد. زه کشی، کشت در مراتع بالا و جلوگیری از تخریب جنگل برعهده جهادکشاورزی است که باید پیگیری کند.

وی درخصوص کمک‌های کشورهای خارجی ادامه داد: امکانات و منابع ما و دریای بیکران رحمت که همان مردم هستند در هرلحظه ما را یاری دادند اما ما از امکاناتی که مردم و دوستداران در خارج از کشور استقبال می‌کنیم. درست است که تقاضا نکرده‌ایم اما از کمک‌ها و خدمات مردم کشورهای دیگر استقبال می‌کنیم و از آنها سپاسگزاریم اما سیاست‌های امریکا مانع از نقل و انتقالات مالی و تجهیزات و امکانات شدند که این مساله غیرانسانی و تهدید انسان‌ها و سلامت انسان‌ها است و قابل بخشش نیست. از طرف دیگر بیانیه و اطلاعیه می‌دهد که امریکا آمادگی کمک دارد. ما کمک آنها را نمی‌خواهیم شما شر مرسان، بگذار دیگران خیر برسانند. به هرحال همه اینها برای داوری، قضاوت و نگاه افکار عمومی جهانی نسبت به کشور ما ایران لازم است و آنها باید بدانند که کشورهایی که دم از حقوق بشر، دموکراسی و انسانیت می‌زنند، در بحرانی به این عظمت مانع کار می‌شوند و ما قبلا هم شاهد چنین اعمالی بودیم. بنده به عنوان ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر در زمان تحریم‌ها، ادعاها می‌کردند که کمک می‌کنند اما مانع از انتقال تجهیزات لازم برای کشف مواد مخدر می‌شدند.

وزیر کشور در پایان گفت؛ لطف خداوند همواره شامل حال ما بوده و اینها آزمایش الهی است که دشمنان ما بیشتر شناخته شوند و ما هم ان‌شاء‌الله بیشتر همدیگر را درک و با هم همکاری کنیم.

 

ارسال نظر