مدیر «اینستکس» به تهران آمد

۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۴۰۱
مدیر «اینستکس» به تهران آمد

توییتر سفارت فرانسه در تهران دوشنبه شب از سفر «پر فیشر» مدیر ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» (ساحات) به ایران خبر داد و نوشت: وی با روسای نمایندگی‌های سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران دیدار کرده و قرار است با نمایندگان ایران نیز برای راه‌افتادن این سازوکار مالی گفت‌وگو کند. به گزارش «تعادل»، به دنبال نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و 1+4 (آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) که روز چهارشنبه در وین برگزار شد، اکنون مدیر ساز و کار مالی ویژه اتحادیه اروپا و ایران برای گفت‌وگو در مورد نحوه عملیاتی شدن این مکانیزم به تهران سفر کرده و این سفر قدمی مهم جهت گفت‌وگو با همتایان ایرانی در خصوص نحوه اجرای ساز و کار تجاری ایران و اتحادیه اروپا است. سفارت فرانسه با انتشار تصویری از این دیدار، در توییتر نوشته است: «روسای نمایندگی‌های سه کشور اروپایی از پر فیشر رییس اینستکس در تهران استقبال کردند. گامی مهم برای بحث با همتایان ایرانی در مورد چگونگی عملیاتی کردن ساز و کار تجاری اتحادیه اروپا و ایران.» فیشر ۶۹ ساله پیشتر ریاست Commerzbank (کامرتس‌بانک) آلمان را بر عهده داشته و ۲۹ سال در مناصب مختلف این بانک فعالیت کرده است. مقام‌های امریکایی پیش از این تهدید کرده بودند که ممکن است عوامل اجرایی اینستکس را تحریم کنند. آلمان، فرانسه و انگلیس چند هفته پیش در تلاش برای راضی کردن ایران به ادامه حضور در توافق هسته‌ای، شرکتی موسوم به اینتسکس ثبت کردند کردند تا در شرایط تحریم‌های امریکا علیه ایران، دادوستد با ایران را از راه پیوند شرکت‌های بده‌کار و بستان‌کار به ایران و تسویه‌حساب میان آنها، آسان‌تر کنند و وظیفه اعلامی آن تسهیل تجارت با ایران از طریق متصل کردن شرکت‌های بدهکار و بستانکار به ایران و تسویه حساب میان آنها، است. این ساز و کار هنوز عملیاتی نشده و آنطور که مقام‌های اروپایی می‌گویند، حتی در صورت عملیاتی شدن هم در گام نخست فقط اقلام دارویی و غذایی را تحت پوشش قرار می‌دهد. سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه هفته گذشته پس از نشست کمیسیون مشترک برنامه اقدام مشترک (برجام) در وین ضمن ابراز امیدواری درباره عملیاتی شدن اینستکس، خبر داده بود که فیشر به زودی به برای مذاکره با همتایان ایرانی خود به تهران سفر می‌کند.  در همین حال علی مطهری دیروز – سه‌شنبه- با اشاره به سفر روز گذشته رییس اینستکس به ایران، اظهار داشت: پر فیشر، رییس اینستکس به ایران سفر کرده تا با طرف‌های ایرانی مذاکره و سازوکار اینستکس را بررسی کنند.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از اهداف این سفر روشن شدن ابهامات اینستکس است، افزود: پر فیشر به ایران سفر کرده تا با توافقاتی که انجام می‌شود سامانه را راه‌اندازی کنند.

مطهری با تاکید بر اینکه سفر پر فیشر رییس اینستکس به ایران می‌تواند گامی به جلو باشد، ادامه داد: اروپایی‌ها برای راه‌اندازی اینستکس مصمم هستند و این سامانه برای کشور ما نیز مفید است که ان‌شاء‌الله در آینده راه‌اندازی می‌شود. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نمی‌توان گفت که اینستکس آثار فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه کمکی برای کم کردن آثار تحریم‌ها است.

 

ارسال نظر