دورنمای تجارت 20 میلیارد دلاری عراق

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۳۱۶

گروه  ایران|

رییس‌جمهوری کشورمان که برای دیداری رسمی و با هدف بهبود روابط سیاسی و اقتصادی، رهسپار عراق شده بود دیروز در کاخ قصر السلام بغداد مورد استقبال رسمی برهم صالح رییس‌جمهوری عراق قرار گرفت. دیداری که نخستین دیدار روحانی از عراق در پنج سال اخیر است و در برهه‌ای انجام می‌شود که اقتصاد ایران به‌شدت تحت تاثیر تحریم‌های امریکا قرار گرفته و ایران از طریق تقویت روابط با کشورهای همسایه تلاش می‌کند تا برای مقاومت در مقابل این تحریم‌ها مناسبات ارتباطی خود را با همسایگانش بهبود بخشد. بر اساس این دورنمای ارتباطی است که سفر رییس‌جمهوری ایران بازتاب وسیعی در رسانه پیدا کرده و برخی کاربران با مقایسه سفر روحانی و ترامپ به عراق، ایران را برنده جهت‌گیری‌های سیاسی در منطقه عنوان می‌کردند.  رییس‌جمهوری کشورمان اما پیش از ترک تهران اعلام کرد که علاقه‌مند به گسترش روابط خود با عراق به ویژه در بخش حمل و نقل است. دیدار با برهم صالح، رییس‌جمهور و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر همچنین ملاقات با آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالی شیعیان در کنار سفر به شهرهای مذهبی کربلا و نجف دیگر برنامه‌های روحانی در اولین روز سفر به عراق را تشکیل می‌دادند. روسای جمهور ایران و عراق پس از مراسم استقبال رسمی، با حضور هیات‌های عالیرتبه دو کشور با یکدیگر ملاقات کرده و در زمینه توسعه، تعمیق و تحکیم همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران-بغداد گفت‌وگو کردند.  رییس‌جمهور با بیان اینکه احساس ما در عراق احساس بودن در وطن خودمان است، گفت: روابط دو ملت ایران و عراق هزاران ساله است و ما علاقه‌مندیم که این روابط دینی، فرهنگی، تاریخی و منطقه‌ای را بیش از پیش مستحکم‌سازیم. روحانی در پایان مذاکرات با «برهم صالح » همتای عراقی خود در کاخ ریاست جمهور عراق، این مذاکرات را بسیار سازنده خواند و اظهارداشت: در جریان مذاکرات با رییس‌جمهور عراق هیچ نقطه اختلافی را ندیدم و رابطه دو کشور به نفع دو ملت و دو دولت است و همه تلاش خود را برای تقویت این روابط به‌کار می‌گیریم. رییس‌جمهوری ایران افزود: دو کشور در طول سال‌های گذشته با تروریسم در حال مبارزه بوده‌اند و خوشحالیم که در روزهای سخت مبارزه با تروریسم، در کنار ملت و ارتش عراق بودیم. روحانی با بیان اینکه عراق را کشور مهم در منطقه، اسلامی و عربی می‌دانیم، اظهارداشت: عراق می‌تواند نقش بسیار مهمی در امنیت منطقه و ایجاد روابط نزدیک‌تر میان کشورهای منطقه ایفا کند. رییس دولت دوازدهم تصریح کرد: ما می‌خواهیم با عراق متحد و نزدیک باشیم نه علیه دیگری، بلکه می‌خواهیم دیگر کشورهای منطقه را نیز در کنار خود داشته باشیم. رییس‌جمهور اظهارداشت: برای ما ثبات، امنیت و دموکراسی عراق بسیار اهمیت دارد و عراق امن و باثبات موجب ثبات و امنیت کل منطقه خواهد شد. روحانی افزود: ما برای این سفر اهمیت زیادی قائلیم و امیدواریم شاهد توسعه روابط دو ملت برادر و دوست باشیم. رییس‌جمهور همچنین از مردم عراق به دلیل میهمان نوازی به ویژه در ایام اربعین نسبت به ملت ایران تشکر کرد.

  ایران خواستار عراقی امن، مستقل و توسعه‌یافته  است

روسای جمهور ایران و عراق با اشاره به روابط دوستانه، برادرانه و روبه توسعه دو کشور در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی؛ بر ضرورت تلاش مسوولان در راستای گسترش، تعمیق و تحکیم بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تهران - بغداد تاکید کردند. به گزارش پاد، روحانی دیروز در دیدار با «برهم صالح» رییس‌جمهوری عراق در بغداد، با تقدیر از میهمان نوازی و استقبال گرم دولت عراق از هیات ایرانی در این سفر و پذیرایی مردم عراق از زائران ایرانی عتبات عالیات، اظهار امیدواری کرد این سفر گام بزرگی در راستای توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های دو کشور باشد. رییس‌جمهور با بیان اینکه دو دولت و دو ملت ایران و عراق برادری و حسن همجواری را همواره در عرصه‌های گوناگون برای یکدیگر به اثبات رسانده‌اند، افزود: اراده تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و استحکام هرچه بیشتر روابط با عراق است. روحانی با اشاره به اینکه روابط دولت‌های ایران و عراق ریشه‌های قلبی در تاریخ و فرهنگ مشترک دو ملت دارد، اظهار داشت: مناسبات و همکاری نزدیک تهران-بغداد خواسته مشترک ملت‌های ماست. رییس‌جمهور تصریح کرد: دانشمندان و علمای ایران و عراق نیز همواره در کنار یکدیگر بوده‌اند و حوزه‌های علمیه نجف و قم پرورشگاه علما و فضلای بزرگ بوده است.

 

روحانی توسعه روابط بانکی را پشتوانه محکمی برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و عراق دانست و گفت: تقویت بانک‌های مرکزی دو کشور و توسعه همکاری‌های تجاری با استفاده از پول‌های ملی، ما را از ارزهای خارجی بی‌نیاز خواهد کرد.

رییس‌جمهور با اشاره به ضرورت تلاش برای ایجاد تسهیلات لازم در روابط گمرکی، مرزی و استانداردهای کیفی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور، خاطرنشان کرد: ایران و عراق می‌توانند روابط و همکاری‌های خود در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل، ترانزیت کالا، استفاده بهتر از منابع اروند رود، اتصال راه آهن دو کشور به هم برای تسهیل در تردد زائران به ویژه در ایام اربعین حسینی(ع) گسترش دهند. روحانی تقویت بازارچه‌های مرزی و ایجاد شهرک‌های صنعتی در مرزهای دو کشور را در توسعه روابط فی‌مابین تاثیرگذار دانست و گفت: آماده انتقال تجربیات و ارایه خدمات فنی و مهندسی به عراق و تشویق بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در عراق هستیم. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران همواره خواستار عراقی امن، مستقل و توسعه یافته است و در این مسیر صادقانه در کنار دولت و ملت عراق ایستاده است، افزود: مبارزه با تروریست‌ها باید تا ریشه کن شدن کامل آنها ادامه یابد و ایران آماده مشارکت فعالانه در بازسازی مناطق آسیب دیده عراق است.

روحانی خاطرنشان کرد: پیام این سفر این است که هیچ بروکراسی و کشور ثالثی نمی‌تواند در روابط دوستانه و برادرانه ایران و عراق تاثیر داشته و مانع اراده رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات شود.

  تلاش برای بهبود مناسبات اقتصادی

«برهم صالح» رییس‌جمهور عراق نیز در این دیدار روابط و همکاری‌های ایران و عراق تاریخی و مستحکم دانست و گفت: ملت ایران را خانواده خود و ایران را کشور دوم خود می‌دانیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران در مقاطع حساس میزبان بسیاری از مردم عراق بوده و در مسیر مبارزه با تروریسم داعش کمک‌ها و حمایت‌های فراوانی داشته است، افزود: ایران نقش بسیار برجسته‌ای در شکست داعش داشته و این نشان‌دهنده روابط عمیق و دوستانه دو کشور است؛ ایران و عراق هیچ انتخابی جز روابط خوب و گسترده ندارند.

برهم صالح با تاکید بر اینکه اراده عراق توسعه روابط و همکاری‌های همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران است، خواستار تلاش مسوولان دو کشور برای گسترش مناسبات تهران-بغداد در زمینه‌های گوناگون از جمله راه آهن، گردشگری، محیط زیست، صنعت، معدن و همکاری‌های علمی و فرهنگی شد.

رییس‌جمهور عراق با بیان اینکه امنیت باید در منطقه مورد توجه همگان بوده و همه کشورها برای ریشه کن کردن تروریسم تلاش کنند، اظهار داشت: هرگز حمایت‌های دولت و ملت ایران از مردم عراق در روزهای سخت را فراموش نخواهیم کرد.


روحانی و عادل عبدالمهدی دیدار کردند

بعد از دیدار روحانی با همتای عراقی‌اش بعدازظهر روز گذشته خبر رسید که «حسن روحانی» رییس‌جمهوری ایران و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق با یکدیگر دیدار کردند.

روحانی رییس ایران که در سفری سه روزه دیروز وارد بغداد شد و مورد استقبال رسمی «برهم صالح» همتای عراقی‌اش قرار گرفت، با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق دیدار کرد.

رییس‌جمهوری ایران در بدو ورود به کاخ نخست وزیری عراق، مورد استقبال رسمی عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق قرار گرفت. در این سفر رسمی یک هیات عالی سیاسی و اقتصادی رییس‌جمهور اسلامی ایران را همراهی می‌کنند. انتظار می‌رود طی این سفر چند تفاهمنامه‌های همکاری مشترک بین دو کشور به امضا برسد.

 

 

ارسال نظر