3 عامل کلیدی پیشرفت

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۰۰:۱۷:۵۹
کد خبر: ۱۴۰۹۶۸

کریستین لاگارد|

رییس صندوق بین‌المللی پول|

در گستره جهانی، سه حوزه اصلاحی است که باید آنها را برجسته کنیم و اتحادیه اروپا می‌تواند نقش حمایتی موثری در هر کدام از این سه حوزه ایفا کند.

در اینجا می‌خواهم از ژاک دلور، ‌رییس کمیسیون اتحادیه اروپا یادی کنم که گفت، «  اگر ما اصول مسوولیت فردی را از میان‌برداریم، ‌مدل اتحادیه اروپا به خطر می‌افتد. » هر ملتی در اتحادیه اروپا باید به منظور تقویت کل جامعه اروپا این اصل را در وطن خود به کار گیرد. اماچه اصلاحاتی مورد نیاز است؟

   بازارهای کار

در بسیاری از کشورهای حوزه جنوبی یورو نرخ بیکاری بسیار بالا است به ویژه برای قشر جوان. در ایتالیا، ‌یونان و اسپانیا نرخ بیکاری سراسری بین 10 و 20 درصد است. اما برای افراد جوان این نرخ بالای 30 درصد است. این را با کشورهای حوزه شمالی یورو مانند آلمان و هلند مقایسه کنیم که‌نرخ بیکاری سراسری زیر 4 درصد است و بیکاری جوانان زیر 7 درصد.  با آنکه فقدان سرمایه‌گذاری در آموزش و مهارت یک فاکتور مهم در بیکاری تلقی می‌شود اما این مورد برای اشتغال یک قابلیت انعطافی دارد. بسیاری از بنگاه‌ها زمانی که به پای قرارداد، ‌استخدام و اخراج می‌رسند با فشارهای نامناسب مواجه می‌شوند. روبرو شدن با این چالش‌ها می‌تواند دورنمای شغلی را برای تمامی شهروندان - به ویژه افراد جوانی که سعی می‌کنند وارد بازار کار شوند یا آنکه دغدغه پیشرفت حرفه‌ای دارند- باز کند. برای مثال در پرتغال اصلاحات اخیر بازار کار سبب انعطاف‌پذیری گسترده‌ای در میان تجار شد. در نتیجه بنگاه‌ها هم‌اکنون تمایل زیادی برای گرفتن فرصت استخدام‌های جدید دارند و به افراد جویای کار به جای قراردادهای موقت، ‌قراردادهای دایمی پیشنهاد می‌دهند.اصلاحات واقعا کار می‌کند. عمده رشد قوی شغلی در پرتغال طی چندین سال گذشته توسط اشتغال‌هایی رخ داد که قراردادهای دایمی داشتند.

 فضای کسب و کار

دومین حوزه مهم، فضای کسب و کار است. این حوزه فضا را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کند. این را هم دوباره در پرتغال می‌بینیم. در اواسط سال 2000 شروع یک کسب و کار در پرتغال تقریبا یک ماه طول می‌کشید الان کمتر از 5 روز طول می‌کشد.در این قسمت ما کارهای زیادی را می‌توانیم انجام دهیم. در بسیاری از کشورهای حوزه جنوبی یورو فضای کافی برای کاهش موانع در رقابت، در حوزه‌هایی از قبیل خدمات حرفه‌ای و بخش‌های خرده‌فروشی وجود دارد. یک مانع عمده برای سرمایه‌گذاری به ویژه سرمایه‌گذاری فرامرزی این است که یک بنگاه وقتی که وارد فرایند ورشکستگی می‌شود برای آن چقدر هزینه‌بر و زمان‌بر است .این استانداردها در اروپای امروزی خیلی متغیر است. برای مثال انحلال یک شرکت در یونان 9 بار طولانی‌تر از ایرلند است. مدرنیزه کردن و همسان کردن نظام انحلالی به افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل‌های جدید کمک می‌کند.

 سرمایه‌گذاری در نوآوری

سومین و آخرین حوزه، هزینه کردن در نوآوری است. فقدان سرمایه‌گذاری مناسب در نوآوری یک معضل مهم در سراسر کشورهای حوزه جنوبی یورو است. هزینه کردن تحقیق و توسعه در ایتالیا، پرتغال و اسپانیا بین سال‌های 2000 تا 2014 کمی بالاتر از یک درصد تولید ناخالص داخلی است.این عدد کمتر از نیمی از هزینه تحقیق و توسعه‌ای است که در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه صورت می‌گیرد. رونق نوآوری نیازمند تنوع در اصلاحات است از جمله تسهیل در تامین مالی مشترک و بهبود همکاری در میان بخش‌های عمومی و خصوصی بر سر تحقیق و توسعه.اما آثار آن می‌تواند خیلی عالی باشد. برای مثال، در ایتالیا، ‌فراهم کردن دسترسی شرکت‌ها که برای نوآوری تامین مالی شوند و حمایت گسترده عمومی برای تحقیق و توسعه توانست تولید ناخاص داخلی را تا 5درصد بالا ببرد. اگر بخواهیم این را ترجمه کنیم می‌شود گفت که درآمد واقعی هر کارگر حدود 2000 یورو در سال افزایش یافته است. بنابراین، ‌سه کلید عمده‌ای که کشورها خودشان می‌توانند پیشرفت کننند عبارتند از: بازارهای کار، ‌فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری در نوآوری .

 

ارسال نظر