منتظر اعلام رسمی اروپا درباره« اس‌پی‌وی» می‌مانیم

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۲۹

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سازوکار ویژه مالی اروپا برای تعامل با ایران گفت: ایران از ابتدا منتظر سازوکار مالی اروپا نبوده است ولی باید دید اروپا چگونه می‌تواند تاخیر خود را جبران کند . بهتر این است که صبر کرد و دید که طرف اروپایی چه چیزی را اعلام می‌کند.

بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: از ماه‌ها پیش قول‌های زیادی در خصوص (اس‌پی‌وی) شنیدیم و منتظر می‌مانیم تا رسما توسط اروپا این موضوع اعلام شود اما همانطور که قبلا هم گفتیم از ابتدا منتظر این مساله نبودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره سازوکار مالی ایران با اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای دیگر اظهار داشت: از روزهای نخست می‌دانستیم که امریکا در ادامه نقض عهد‌های خود دنبال بازگرداندن تحریم‌هاست. ما و بسیاری از کشورها وارد مذاکرات کارشناسی دقیق شدیم و در حال حاضر سازو کار مالی ما با بسیاری از کشورها مشخص شده و با برخی در حال اجراست. قاسمی افزود: با این حال، به دلیل نوع رفتار امریکا و خصومت آن نسبت به ایران کمتر در این موارد صحبت کردیم و خواهیم کرد و مسائل به صورت دوجانبه دنبال می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: بحث اس پی وی که سه کشور اروپایی آن را پیگیری می‌کنند با سازوکار مالی که سویسی‌ها مطرح کردند دو موضوع جداگانه است. سویس علاقه‌مند بوده است که سازوکار مشخصی با ایران برای برخی تبادلات کالایی داشته باشد و این کانال میان ایران و سویس خواهد بود و وظایف مشخص در حیطه همکاری‌های دوجانبه خواهد داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره افشای برخی اسناد مرتبط با پول‌شویی و قید شدن نام ایران در آن، اظهارداشت: همیشه در رسانه‌های جهان مطالبی وجود دارد که الزاما درست نیست و بهتر است از منابع و مراجع ذی‌ربط پیگیری کنید. وی درباره اظهارات لودریان وزیر خارجه فرانسه درباره گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی با ایران، یادآور شد: وی درباره برنامه موشکی ایران اظهاراتی داشته است که ما هم پاسخ لازم را دادیم. برنامه موشکی ایران دفاعی و بازدارنده است و قابل مذاکره هم نیست و بر این اصول و اقدام خودمان مصر هستیم و ادامه خواهیم داد و قطعا با صحبت‌های دیگران مشی خود را تغییر نمی‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کنفرانس ضد‌ایرانی ورشو، گفت: این یک اقدام امریکایی با اهداف مشخص است، با توجه به ماهیت برخی کشورهای جدید‌الورود به اتحادیه اروپا که سوابق روشنی در برخی معضلات منطقه‌ای هم دارند ایجاد اختلاف و شکاف میان ایران و برخی کشورهای اروپایی است.

وی با بیان اینکه سیاست امریکا ایجاد شکاف در کشورهای اروپایی است، اظهار داشت: معاون وزیر خارجه لهستان در سفر به تهران توضیحاتی درباره این اجلاس ارایه کرد و پاسخ‌های لازم را دریافت کرد ما موضوع را البته با بدگمانی دقیق به امریکا زیرنظر داریم .

قاسمی خاطرنشان کرد تا جایی که می‌دانم دعوتی از ایران برای حضور در این کنفرانس نشده است.  سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای اروپایی‌ها مبنی بر نگرانی از برنامه موشکی ایران در آستانه و ثبت اس پی وی در اروپا، اظهار داشت: ما اشتراکات بسیاری با کشورهای اروپایی داریم و اختلاف نظرهایی هم همواره وجود داشته است و هر کدام از ما از ارزش‌های خاصی تبعیت می‌کنیم اما الزاما به این معنا نیست که نمی‌توانیم با یکدیگر گفت‌وگو و همکاری کنیم.

قاسمی با بیان اینکه صبر می‌کنیم تا ببینیم اس‌پی‌وی چگونه اعلام می‌شود، اظهار داشت: پس از صحبت مقامات اروپایی درباره سازوکار مالی درباره آن ارزیابی خود را ارایه خواهیم کرد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود و ممکن است اروپا بعد از اجرایی شدن اس پی وی تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کنند و در این صورت واکنش ایران چه خواهد بود اظهار داشت: قصاص قبل از جنایت نمی‌کنم که مثلاً چند ماه آینده چه اتفاقاتی می‌افتد یا اروپا، ایران را تحریم می‌کند و عکس‌العمل ایران به این اقدام چه خواهد بود.

وی گفت: اس پی وی ساز و کاری است برای مقابله با تحریم‌های امریکا نسبت به ایران و اینکه اروپا برای حفظ این سازوکار امتیازی به امریکا بدهد یا بخواهد همزمان با اجرای آن مردم ایران را تحریم کند اینها با هم قابل جمع نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اقدامات کشورهای شرکت‌کننده در نشست ضدایرانی ورشو را رصد می‌کنیم. اروپا یا می‌تواند کنار امریکا قرار بگیرد یا مایل است در برجام بماند و با ساز و کار مشخص بخشی از همکاری‌های خود را با جمهوری اسلامی ایران دنبال کند. جمع شدن این مجموعه با رفتارهای خصمانه امریکا و خروج این کشور از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست.

  وزیر خارجه آلمان: ساز و کار ویژه مالی به زودی ثبت می‌شود

در همین حال«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که رایزنی‌ها بین آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا در مورد ساز و کار ویژه مالی ایران و اروپا ادامه دارد و این ساز و کار به زودی به ثبت می‌رسد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ماس در نشستی در بروکسل با حضور نمایندگانی از انگلیس و فرانسه و «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افزود: رایزنی‌ها در مورد اجرای این ساز و کار بین کشورهای ما انجام می‌شود؛ این ساز و کار هنوز ثبت نشده است، اما به ثبت خواهد رسید و ما به اجرای طرح‌مان نزدیک هستیم.  پس از خروج 18 اردیبهشت امریکا از برجام، کمیسیون اروپا تمهیداتی را برای عمل به تعهدات برجامی کشورهای اروپایی و محافظت از شرکت‌های این بلوک در برابر تحریم‌های ثانویه امریکا مد نظر قرار داد. صدور مجوز به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای حمایت از سرمایه‌گذاری در ایران، فعال‌سازی قانون انسداد که پیروی شرکت‌های اتحادیه اروپا از تحریم‌های فرامرزی امریکا را ممنوع ساخته و شرکت‌ها را مجاز می‌شمارد تا زیان‌های ناشی از این تحریم‌ها را از عامل آن دریافت نمایند، در کنار ترغیب شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی به تداوم و تحکیم همکاری‌های بخشی با ایران از جمله دیگر تصمیم‌های این اتحادیه در برابر از سرگیری تحریم‌های امریکا بود.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده که سازوکار ویژه مالی نیز برای ادامه حمایت از کشورها جهت تجارت با ایران راه‌اندازی می‌کند. این سازوکار قرار بود امروز راه‌اندازی شود.

از سوی دیگر، خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس اعلام کرد که امریکا نگرانی‌های زیادی درباره سامانه جایگزین پرداخت مالی دارد و بیم دارد که این سیستم پرداخت مالی در بلندمدت موفق باشد و بتواند با سیستم انتقال مالی موسوم به «سوییفت» رقابت کند. نگرانی دیگر امریکا نیز این است که سایر کشورها ممکن است تلاش کنند تا معاملات خود را از طریق سیستم اروپایی انجام دهند تا بتوانند تحریم‌های امریکا را دور بزنند.  از سوی دیگر علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه اخیر خود با ایرنا با اشاره به اخبار رونمایی از اس‌پی‌وی ابراز داشت: امیدواریم آنها این گام مهم را بردارند و این گامی موثر و امیدبخش خواهد بود و به ایجاد اعتماد متقابل که تلاش‌های زیادی برای شکل‌گیری آن صورت گرفته است، کمک خواهد کرد.

 

ارسال نظر