کنفرانس ورشو شکست‌های امریکا را جبران نمی‌کند

۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۸۰

رییس انجمن دوستی روسیه و کشورهای عربی و از دیپلمات‌های پیشین روسیه معتقد است که برگزاری کنفرانس ضد ایرانی ورشو به جبران شکست‌های امریکا برابر ایران هبچ کمکی نمی‌کند. «ویاچسلاو ماتوزوف» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه‌های امریکا برای جبران شکست‌های این کشور به ویژه در سوریه و افغانستان کارساز نیست. به گفته ماتوزوف، کنفرانس ورشو که در ماه فوریه توسط امریکا و لهستان برگزار می‌شود، برای حل مسائل خاورمیانه برگزار نمی‌شود و در واقع هدف آن تامین منافع ژئوپلیتیکی امریکا است. دیپلمات سابق روس تصریح کرد: امریکا می‌خواهد با برگزاری این کنفرانس ائتلاف ضدایرانی را منسجم کند و کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی را گردهم آورد. ماتوزوف گفت: روسیه با پی بردن به هدف امریکا از برگزاری این کنفرانس، از شرکت در آن خودداری کرد زیرا حضور در چنین اجلاسی به معنی پذیرفتن برتری واشنگتن است.

وی با بیان اینکه امریکا بازی را در سوریه باخته است، اظهار داشت: امریکا به هیچ‌وجه داوطلبانه نیروهای خود را از سوریه خارج نمی‌کند. ماتوزوف ادامه داد: آنکارا به واشنگتن هشدار داده است که در صورت ادامه حمایت از کردهای سوریه، این مساله پیامدهای وخیمی به همراه خواهد داشت که امریکا مسوول آن خواهد بود. دیپلمات سابق روس در ادامه مصاحبه حوادث ونزوئلا را نمونه‌ای از انقلاب رنگی در قاره امریکا خواند که به کارگردانی واشنگتن به اجرا درآمده است. رییس انجمن دوستی روسیه و کشورهای عربی خاطرنشان کرد: امریکا این سناریو را در اوکراین نیز اجرا کرد و توانست حکومت کی یف را سرنگون کند؛ آنها در سوریه نیز چنین برنامه‌ای داشتند که با هوشیاری به نتیجه نرسید. وی گفت: علت اصلی شکست طرح امریکا در سوریه، حمایت گسترده مردم این کشور از دولت بشار اسد بود هر چند که ده‌ها هزار تروریست از نقاط مختلف جهان با هماهنگی امریکا و کمک مالی کشورهای عربی به این کشور گسیل شدند.

ماتوزوف گفت: امریکا در ترکیه نیز چنین طرحی را به اجرا درآورد که با خودآگاهی سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه، طرح کودتا شکست خورد و منجر به این مساله شد که رجب طیب اردوغان با دقت بیشتری با امریکا روابط برقرار کند.

 

ارسال نظر