رییس مجمع تشخیص: دشمن باید احساس کند که همه ارکان و قوا متحد هستند

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۸۱

ایران|

با عبور از فراز و نشیب‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام که بعد از فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و هاشمی شاهرودی ایجاد شده بود؛ سرانجام با انتصاب آیت‌الله آملی لاریجانی به عنوان سومین رییس مجمع تشخیص با حکم مقام معظم رهبری فعالیت‌های مجمع وارد دور تازه‌ای از حیات نظارتی خود شد. دور تازه‌ای فعالیت‌ها که در آن مجمع باید به عنوان شاهین ترازوی ساختار نظارت قانونی کشور بر اساس مصالح عالیه کشور دست به تصمیم‌سازی نهایی برند.  در ابتدای جلسه دیروز، حکم انتصاب ریاست مجمع از سوی مقام معظم رهبری توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر معظم له، قرائت و به آیت‌الله آملی لاریجانی تقدیم شد. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه دیروز مجمع ضمن تقدیر از اعتماد رهبر معظم انقلاب و حکم انتصاب ایشان برای ریاست مجمع و عضویت فقهای شورای نگهبان، اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم همه وظایف و مسوولیت‌هایی که در قانون اساسی برای مجمع و شورای نگهبان مصرح است را به نحو احسن، انجام دهیم.  به گزارش تعادل از روابط عمومی مجمع، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دشمن باید احساس کند که همه ارکان و قوا متحد هستند و در مسیر خدمت به مردم و رفع معضلات کشور با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب عمل می‌کنند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با گرامیداشت یاد روسای پیشین مجمع از شخصیت آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و خدماتشان در دوران ریاست این نهاد مهم تجلیل کرد و افزود: باید از رییسان فقید مجمع، خصوصا مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی (ره) یاد کنیم. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در حکمشان فرمودند مجمع نهاد بسیار مهم و موثری است، گرچه هر نهادی در جمهوری اسلامی، وظایفی خاص دارد و در چارچوب قانون اساسی و بر اساس مسوولیت‌هایی که تقنین می‌شود، عمل می‌کند، ولیکن در همان حیطه، مجمع تشخیص حسب اصل 112 قانون اساسی و همین طور اموری که به نحو ولایی، به مجمع تکلیف شد، باید عمل شود می‌تواند منشأ حل بسیاری از مشکلات قرار بگیرد.

   تلاش برای کاهش معضلات قانونی

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: اگر در جامعه اسلامی با معضلی مواجه شویم بعد از ارجاع مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص در پی حل معضل خواهد بود و سیاست‌هایی که به نحو پیشنهادی خدمت مقام معظم رهبری تقدیم می‌شود و همچنین تنافی برخی آرا بین مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان پدید‌ آید مصالح جامعه را تشخیص و تصویب می‌کند.

وی ادامه داد: البته در حقیقت تنافی و تعارضی در بین نیست، چرا که شورای نگهبان بر حسب وظیفه قانونی، خلاف شرع و خلاف قانون اساسی را در مصوبات مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصلحت را تشخیص می‌دهند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بنابراین بعضا وقتی برخی فقهای شورای نگهبان در مجمع حضور پیدا می‌کنند، در مقام تشخیص مصلحت، رای و نظری غیر از آنچه در شورای نگهبان مطرح کرده‌اند، ارایه می‌دهند لذا تعبیر تعارض که در متن آیین نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده، دقیق نیست و در واقع مجمع از حیث مصلحت نظر می‌دهد و این هیچ تنافی با وظیفه شورای نگهبان ندارد و به لحاظ نتیجه، نظر مجمع حاکم است.

وی افزود: در حال حاضر با مسائلی مواجه هستیم که در متن جامعه و برای مردم پیش می‌آید که از جهاتی به مصلحت باید رجوع کرد، این کار برای مردم و در خدمت مصالح عمومی ملت است، بخشی از این مصالح را مجلس شورای اسلامی، ملاحظه می‌کند و بر حسب آن تقنین می‌کند و بخش دیگر به صورت انطباق با سیاست‌های کلی نظام، در مجمع به لحاظ نظارتی که از سوی رهبری به مجمع تشخیص نظام واگذار کرده‌اند باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نتیجه آن به محضر ایشان تقدیم شود که آن هم مسیر مهم و خاصی دارد که باید ان‌شا‌الله بر حسب نظر مقام معظم رهبری به صورت عالمانه و مجدانه پیگیری شود.

   شنیدن صدای واحد از درون کشور

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ما امروز در کشور با مسائل مهمی مواجه هستیم، گفت: این مسائل بعضاً از بیرون تحمیل شده و بعضاً هم از ناحیه نحوه مدیریت ما در داخل کشور به وجود آمده، در چنین فضایی که دشمن به دست اندازی به سرمایه‌های واقعی جمهوری اسلامی به ویژه سرمایه‌های اجتماعی طمع کرده همه دستگاه‌ها و نهادهای حقیقی نظام جمهوری اسلامی باید برای برون رفت از این مشکلات دست در دست هم با همه توان تلاش کنند . رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: دشمن باید این احساس را بکند که همه ارکان و قوا متحد هستند و در مسیر خدمت به مردم و رفع معضلات کشور با هدایت‌های مقام معظم رهبری عمل می‌کنند، البته اختلاف سلیقه طبیعی است اما آنجایی که می‌خواهند تصمیمی گرفته شود و راهکاری ارایه شود، باید همه قوا و نهادها در چارچوب ترسیمی از ناحیه مقام معظم رهبری، دست در دست یکدیگر بدهند و دشمن نباید احساس کند که در جایی رخنه‌ای وجود دارد، و از طریق آن برای مردم می‌تواند مشکل ایجاد کند. او گفت: مردم عزیز ما باید احساس کنند که مسوولان به فکر آنها و در حال خدمت به آنها هستند، تقنین، توصیه‌ها، نگرش‌ها و فعالیت‌های، در مسیر خدمت به مردم و در مسیر رفع مشکلات مردم است. نزاع‌ها نباید به ساحت کوچه و خیابان کشیده شود. نزاع‌های بین قوا و نهادها باید به نحوی عالمانه و فنی و حقوقی حل شود.

   بررسی قانون مقابله پول‌شویی

در این جلسه ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان در دستور کار قرار گرفت. اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بحث و بررسی و استماع نظر نمایندگان شورای نگهبان، دولت، مجلس شورای اسلامی و کمسیون‌های مربوطه‌؛ در خصوص بند «پ» ماده «2» نظر شورای نگهبان را تأیید کردند. در مورد ماده (5)، مصوبه مجلس شورای اسلامی مورد تأیید قرار گرفت. ماده (7) مکرر مصوبه مجلس از دیگر مواد اختلافی بود که با اصلاح بند (ب) و بند (د) و تبصره (4) بند (ذ) و الحاق یک تبصره به بند (ب) ماده (7) مکرر، اصلاحات مدنظر مجمع، به پایان رسید. با اتمام بررسی لایحه پول‌شویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فرا ملی (کنوانسیون پالرمو) در دستور کار آتی مجمع قرار خواهد گرفت.

 

 

ارسال نظر