پاسخ سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۸۰

در پی انتشار برخی خبرها در رسانه‌های اجتماعی در مورد بودجه نوسازی و تجهیز مدارس در لایحه بودجه ۹۸، سازمان برنامه و بودجه توضیحات زیر را به منظور تنویر افکار عمومی منتشر کرد.

۱- بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس: براساس ارقام مندرج جدول شماره (۷) لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور اعتبارات هزینه‌ای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با ۴ درصد رشد نسبت به مصوب سال ۱۳۹۷، معادل ۲۷۵ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. همچنین در بخش اعتبارات تملک دارایی سرمای‌های، سازمان مذکور دارای ۷ طرح مندرج در پیوست شماره (۱) ‌‌است که مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده با ۱۳ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۷، معادل ۱۸ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال منظور شده است.

لذا در مجموع اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بالغ بر ۱۸۵۰۰ میلیارد ریال است (۱۸۵۰ میلیارد تومان) که به اشتباه ۱۱ میلیارد تومان عنوان شده است، ضمن اینکه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ برای اولین‌بار میزان اعتبار مربوط به طرح، تکمیل فضاهای آموزشی نیمه تمام که پنجاه درصد آن توسط خیرین تامین شده باشد، معادل تعهد خیرین و به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال (رشد ۱۴۳ درصدی نسبت به قانون ۱۳۹۷) منظور شده است که می‌تواند موجب افزایش ظرفیت خیرین محترم مدرسه ساز شود.

۲- اعتبارات موسسه جامعه‌المصطفی العالمیه: اعتبارات هزینه‌ای این موسسه آموزشی که دارای ۵۲ هزار و ۱۳۳ دانشجوی خارجی است (اکثرا از کشورهای افغانستان و پاکستان) در جدول شماره (۷) لایحه بودجه کل کشور، ۲۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با اعتبار مصوب قانون سال ۱۳۹۷ (۳۰۳ میلیارد تومان) حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است. اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای آن نیز ۱۷ میلیارد ریال است. لذا مجموع اعتبارات پیش بینی شده برای موسسه مذکور ۲۰۱ میلیارد تومان است که به اشتباه، ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

۳- اعتبارات سازمان غذا و دارو: اعتبارات هزینه‌ای سازمان مذکور از محل اعتبارات عمومی لایحه بودجه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، با ۲۴ درصد رشد نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ به میزان ۴۱۲ میلیارد ریال پیش بینی شده است و رقم ۳۳۰ میلیارد ریال عنوان شده بودجه مصوب سال ۱۳۹۷ آن سازمان است.

همچنین سازمان مذکور دارای ۱۲۵۰ میلیارد ریال درآمد اختصاصی است که در صورت تحقق تماماً در اختیار آن سازمان برای انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های پیش‌بینی شده‌اش قرار خواهد گرفت.

رقم در نظر گرفته شده در لایحه بودجه ۹۸ برای واردات کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی مبلغ ۱۴ میلیارد دلار با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت مجزا پیش‌بینی شده است.

اساسا مقایسه ارقام بودجه‌ای مراکز مختلف و موضوعات متفاوت بدون ارایه و توجه به مبانی محاسباتی، صحیح است زیرا بودجه دستگاه‌های اجرایی مختلف براساس شرح انجام خدمات و میزان ماموریت‌های محوله و میزان استفاده از محرک‌های هزینه که عمدتا نیروی انسانی است، برآورد می‌شود. ضمن اینکه با استقرار بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد اختصاص بودجه به دستگاه‌های اجرایی براساس میزان فعالیت انجام شده و قیمت تمام شده خدمات ارایه شده یا کالای تولیدی خواهد بود و در این صورت مقایسه‌های انجام شده منطقی نیست.

 

 

ارسال نظر