انتشار بوی نامطبوع در تهران با منشأ ناشناخته

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۱۰

گروه راه و شهرسازی| بعداز ظهر روز گذشته بوی نامطبوعی در مناطق شرق و مرکزی شهر تهران پیچید که منجر به نگرانی شهروندان شد. دقایقی بعد از پخش این خبر شایعات و اظهارنظرهای گوناگون نیز در فضای مجازی درباره این موضوع شدت گرفت.ابتدا عنوان شد منشأ این بو ترکیدگی لوله فاضلاب در میدان انقلاب است اما مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب کشور تخریب فاضلاب مرکزی شهر را تکذیب کرد.در نتیجه خیلی زود این شایعه رد شد و فرضیه فعال شدن آتش‌فشان دماوند و گوگرد بودن بوی منتشر شده قوت گرفت. فرضیه‌ای که مهدی زارع عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی آن را رد کرد و گفت: این بو ناشی از فعالیت‌های زمینی و آتش‌فشانی نیست.به گفته زارع انتشار این بو که بوی نا مطبوعی است بیشتر به نظر می‌رسد که ناشی از زباله باشد. وی در پاسخ به این سوال که «آیا بوی منتشر شده بوی گوگرد است یا خیر»، خاطرنشان کرد: این بو «گوگرد» نیست. من نیز این بو را استشمام کردم و هرگز بوی گوگرد حس نکرده‌ام.زارع همچنین در خصوص بر خی ادعاها که بوی منتشر شده ناشی از فعال‌شدن آتشفشان دماوند است، تاکید کرد: من با بوی گوگرد آشنا هستم و بویی که هم‌اکنون در هوای تهران منتشر شده است، ربطی به فعال شدن آتش‌فشان ندارد.

   آغاز گشت‌های ویژه برای شناسایی منشأ بوی نامطبوع در پایتخت

بعد از این اتفاق رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از تلاش گشت‌های ویژه برای شناسایی منشأ بوی نامطبوع در پایتخت خبر داد.صدرالدین علیپور با بیان اینکه منشأ بوی نامطبوع مشخص نیست، گفت: محیط زیست استان تهران گشت‌هایی را برای شناسایی این بو به نقاط مختلف اعزام کرده و در حال حاضر ما نیز برای شناسایی منشأ این بو به این گشت‌ها ملحق شده‌ایم. علیپور در پاسخ به اینکه گفته می‌شود این بوی نامطبوع از غرب به سمت مرکز تهران در حال انتشار است، گفت: گشت‌های ویژه به همین دلیل به سمت غرب تهران اعزام شدند. تیم‌های آتش نشانی نیز برای کمک مشغول فعالیت هستند. جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی نیز در گفت‌وگو با « تعادل» اظهار داشت که این سازمان در حال آماده باش نیست و اگر این بوی بد منشأ نگران‌کننده داشت بعد از گذشته چند ساعت چند مصدوم به جای می‌گذاشت که خوش‌بختانه هیچ مصدومی نداشته‌ایم. صمیم روزبهانی سخنگوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران نیز ضمن رد ترکیدگی لوله فاضلاب در میدان انقلاب مبدا انتشار این بوی نامطبوع را منطقه «حسن‌آباد» واقع در مرکز پایتخت اعلام کرد. صمیم روزبهانی گفت: تخمین زده می‌شود که محل انتشار بو از حوالی این محل بوده باشد اما بررسی‌ها برای اطمینان بیشتر در این زمینه و نیز علت و منشأ آن در حال انجام است. به محض اعلام این موضوع، در ستاد مدیریت بحران هشیار باش به دستگاه‌هایی همچون شرکت گاز، آبفا، سازمان پدافند غیرعامل و دیگر نهادهای متولی داده شد. اینک دو گروه از شرکت گاز و نیز یک تیم از آبفا در نقاطی از شهر مستقر شده‌اند و درحال بررسی هستند. وی با بیان اینکه جلسه مدیریت بحران تشکیل خواهد شد گفت: منتظر گزارش‌های میدانی این تیم‌ها هستیم تا برای مقابله با این بوی نامطبوع نیز برنامه‌ریزی در دستور کار قرار گیرد. روزبهانی همچنین برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه ترکیدگی لوله فاضلاب در میدان انقلاب علت این بوی نامطبوع است را تکذیب کرد و گفت: آبفا این موضوع را رد کرده است.

   تشکیل کمیته ویژه برای انتشار بوی بد در تهران

کیومرث کلانتری مدیرکل محیط زیست تهران نیز از تشکیل کمیته ویژه برای یافتن علت انتشار بوی بد در تهران خبر داد و گفت: گشت‌های آتش‌نشانی تهران در حال بررسی منشأ بوی بد در شهر تهران هستند و نیروهای آتش‌نشانی و امدادی در تهران تشکیل جلسه مدیریت بحران داده‌اند. کلانتری گفت: این بو شباهت به ماده‌ای دارد که شرکت گاز به لوله‌های گاز تزریق می‌کنند و برای آسان سوختن گاز استفاده می‌شود اما هنوز مدیرکل شرکت گاز تهران این موضوع را تایید نکرده است. مدیرکل محیط زیست استان تهران اعلام کرد: کمیته ویژه‌ای تشکیل شده و هواشناسی و شهرداری‌های ۲۲ منطقه و آتش‌نشانی وارد عمل شده‌اند. کیومرث کلانتری افزود: اطلاعات غیرمستندی اعلام شده که هیچ کدام مورد تایید نیست. هواشناسی هرگونه تغییرات جوی را رد کرده است. بررسی‌های ما تا این لحظه به نتیجه قطعی نرسیده است. همه بخش‌ها را وارد عمل کرده‌ایم و کارگروه‌های مختلف تشکیل شده و به زودی جلسه‌ای در این موضوع هم خواهیم داشت. کیومرث کلانتری در گفت‌وگو با شبکه خبر نیز عنوان کرد که سیستم‌های سنجش آلودگی هوا بعد از انتشار بوی نامطبوع در تهران با افزایش ۴۰ واحدی آلودگی هوا مواجه شده‌اند.گفتنی است انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران از ورود استانداری تهران برای بررسی این موضوع و برگزاری جلسه در این خصوص خبر داد.  شکرالله حسن‌بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران نیز در این باره گفت: براساس اعلام هواشناسی و دیگر نهادهای متولی، منشأ بوی نامطبوع که از عصر چهارشنبه در پایتخت متصاعد شده ناشی از مشکل آلودگی هوایی نیست بلکه منشأ زمینی دارد و خطرناک نیز نیست. گفتنی است تا لحظه تنظیم این خبر هیچ سازمانی درباره علت و منشأ بوی بد تهران اطلاعات موثقی ارایه نکرده است.

 

 

ارسال نظر