آمار اشتغال خالص به مرز ۲۴ میلیون نفر رسیده است

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۰۹

ایران| «آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد می‌توانیم بیکاری را مهار کنیم.» این عباراتی است که رییس‌جمهوری دیروز در واکنش به ارایه آمار در خصوص افزایش تولید و مهار بیکاری مطرح می‌کند.  روحانی در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه در جلسات این هفته هیات دولت، وزرا و مسوولان گزارش‌های خوبی از اقدامات خود ارایه کردند که لازم می‌دانم ملت عزیز ایران از آن باخبر باشند، گفت: در ۹ ماهه گذشته تراز تجاری ناشی از صادرات غیرنفتی با رقم حدود ۷۵۰ میلیون دلار، دارای تراز مثبت بوده که این رقم نشان‌دهنده تلاش‌های موفقیت آمیز فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی است. رییس دولت دوازدهم فعالیت‌های اقتصادی کشور را با وجود فشار‌های دشمنان، مثبت و امیدوارکننده دانست و تاکید کرد: به هیچ عنوان امریکایی‌ها به اهداف خود برای جلوگیری از صادرات نفت ومشتقات آن دست نخواهند یافت و ایران اسلامی در این مسیر، اقدامات خود را با قوت ادامه می‌دهد. رییس‌جمهور افزود: بر اساس گزارش وزیر نفت، فروش نفت به همان صورتی که مدنظر بود ادامه دارد و برخی مشکلات جزئی که وجود دارد قابل حل بوده و به زودی برطرف خواهد شد. روحانی با اشاره به گزارش ارایه شده در زمینه اشتغال تصریح کرد: این آمار در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲۳ هزار نفر اشتغال خالص را نشان می‌دهد و این با توجه به شرایط کشورمان امیدوارکننده است و برای اولین‌بار آمار اشتغال خالص تقریبا به مرز ۲۴ میلیون نفر رسیده است و این درحالی است که در آغاز دولت، تعداد شاغلان ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود و طی سال‌های گذشته در مجموع ۳ میلیون و ۳۰۹ هزار نفر به میزان اشتغال خالص افزوده شده است. رییس‌جمهور تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد ما می‌توانیم بیکاری را مهار کنیم. روحانی با اشاره به گزارش دستاورد‌های وزارت دفاع در حوزه‌های دفاعی گفت: وزیر دفاع گزارش بسیار خوبی درباره پیشرفت‌ها در زمینه موشک‌های برد متوسط، برد بلند و همچنین موشک‌های هوا به هوا، زمین به دریا، دریا به دریا و همچنین پهپاد‌ها ارایه دادند و کار بسیار خوبی در این زمینه‌ها انجام گرفته است. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در زمینه تقویت و ارتقاء قدرت دفاعی سرزمین خود هیچ‌وقت تردید نمی‌کنیم، اظهارداشت: یکی از اهداف بلند دولت یازدهم و دوازدهم، تقویت بنیه دفاعی بوده و همه آمار و ارقام نشان می‌دهد که عملکرد این دولت نسبت به دولت‌های قبل در زمینه تقویت بنیه دفاعی پیشتاز بوده است. روحانی گفت: این آمار نشان می‌دهد با وجود اینکه بعضی‌ها ادعا می‌کنند دولت چشم به آسمان و زمین و غرب و شرق دوخته است، چشم ما ابتدا به رحمت خداوند بزرگ است که رزق و قدرت از اوست و دوم به بازوان پرتوان ملت عزیز ایران و نه کسی دیگر است.

   برنامه‌ریزی در مسیر توسعه

رییس‌جمهور بهره‌گیری از همه فرصت‌ها در مسیر آبادانی کشور را ضروری خواند و در عین حال تاکید کرد: این بهره‌گیری از فرصت‌ها البته بدان معنا نیست که امید ما به دیگران است. ما باید از همه فرصت‌ها استفاده کنیم و بحمدالله پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است و گزارش امروز در این حوزه، گزارش امیدوارکننده‌ای بود. روحانی در ادامه خطاب به اعضای هیات دولت و مجلس شورای اسلامی گفت: ما امسال باوجودی که تاحدودی مشکلات اقتصادی داشتیم، موفق شدیم لایحه بودجه را به موقع تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم و این کار بسیار مهمی است. رییس‌جمهور با قدردانی از تلاش سازمان برنامه و بودجه و همه وزرا و معاونان در روند تدوین بودجه اظهارداشت: از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنم که به دو اصل ۵۲ و ۱۲۶ قانون اساسی توجه کنند. اصل ۵۲ اگر با اصل ۱۲۶ دیده نشود، ممکن است مسیر غیردقیق انتخاب کنیم، طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی، مسوولیت برنامه و بودجه کشور، مسائل اداری و استخدامی، مستقیماً در اختیار رییس‌جمهور و با مسوولیت رییس‌جمهور است و این نه صرفا برای دستگاه‌های اجرایی بلکه تمام بودجه کشور برای همه بخش‌ها است.

 روحانی با تاکید بر اینکه تمام برنامه کشور، مسائل اداری و استخدامی، طبق قانون اساسی صرفاً به عهده شخص رییس‌جمهور است، گفت: رییس‌جمهور در این حوزه‌ها یا شخصاً تصمیم می‌گیرد یا نماینده‌ای را انتخاب می‌کند و ما باید توجه کنیم قدرت‌ها و حدودی که در قانون اساسی تبیین شده، مخلوط نشود. رییس‌جمهور افزود: البته بودجه سالانه هم طبق اصل ۵۲ به مجلس ارسال می‌شود و نمایندگان لایحه بودجه را مورد رسیدگی و بررسی قرار داده و تصویب می‌کنند، اما اصل برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کار دولت و کار دستگاه اجرایی است، همانطور که پیوسته با مجلس همکاری و هماهنگی کردیم امسال نیز با همکاری و هماهنگی، این بودجه به تصویب می‌رسد و در اختیار ما قرار می‌گیرد. روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه فحاشی، سخن درشت، دروغ و تهمت اصلاً نسبتی با انقلاب ندارد، اظهارداشت: در مطالب دروغ و تهمت آلودی که می‌نویسند و پخش می‌کنند، نویسنده مرتکب گناه بزرگ می‌شود، تهمت می‌زنند، خواننده مرتکب گناه بزرگ می‌شود، آنها را بیخودی می‌خواند. سومی مرتکب گناه می‌شود آن را پخش می‌کند، چهارمی فوروارد می‌کند و همه گناه می‌کنند. برای یک نفر که می‌خواهد مسوول شود، چقدر گناه می‌شود؟ و چقدر فرمان خدا زیر پا گذاشته می‌شود برای اینکه این آقا مسوول بشود یا آن آقا بشود؟ چه فرقی می‌کند. مگر همه برای کشور و انقلاب نیستیم.

 

 

ارسال نظر