صحبت‌های ظریف در خصوص پول‌شویی موضع دولت است

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۴۸

ایران|

«اقتصاد و معیشت با طعم دیپلماسی»؛ عنوانی است که می‌توان برای نشست روز گذشته اعضای کابینه با خبرنگاران برگزید.آنجا که در پایان یک هفته پر ماجرا و در شرایطی که گروه‌های تندرو و مخالفان دولت طی هفته گذشته به بهانه مصاحبه تصویری ظریف در خصوص«ردپای پول‌شویی در اقتصاد ایران» در آتش انتقاد از دولت دمیده بودند؛ طبیعی بود که بخش قابل توجهی از پرسش‌های خبرنگاران حول محور انتقاداتی طرح شود که طی یک هفته گذشته فضای رسانه‌ای و خبری کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود.  اما قبل از آغاز نشست خبری حیاط دولت از درون جلسه هیات وزیران خبر رسید که رییس‌جمهور هم با حمایت از موضوعات مطرح شده توسط ظریف خطاب به برخی افراد و جریانات سیاسی اعلام کرد که نه تنها نباید از طرح این واقعیت که بخشی از درآمدهای ناسالم در کشور پول‌شویی می‌شود نگران بود بلکه «همه باید برای حل این مشکل نقش‌آفرینی کنند.» رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه با خیابانی کردن موضوعات کارشناسی، مردم را به جان هم نیندازیم، گفت: « همه باید تلاش کنیم مفاسد را کم و راه پول‌شویی را ببندیم.»

   تلاش برای توسعه کشور

به گزارش پاد، «حسن روحانی» دیروز در جلسه هیات دولت افزود: اشکالی ندارد که در یک کار کارشناسی اختلاف نظر داشته باشیم، باید موضوع را به کارشناس‌ها واگذار کنیم تا در سطح کارشناسی بحث کنند.ما یک خانواده بزرگ با 80 میلیون جمعیت‌ هستیم و طبیعی است مشکلاتی هم وجود دارد. باید فخر کنیم که با مفاسد قدم به قدم می‌جنگیم، چرا باید بین ما اختلاف باشد و با صدای بلند و با لحن توهین‌آمیز با هم حرف بزنیم و چرا باید کلمات درشت را نثار همدیگر کنیم. رییس قوه مجریه تاکید کرد: هر موضوع حقوقی، دینی، عرفانی، اجتماعی و اقتصادی را که باید کارشناس‌ها درمورد آن بحث کنند، به سطح خیابان نیاوریم، نادرست مطرح نکنیم و مردم را به جان هم نیندازیم. روحانی با بیان اینکه مسائل خیلی روشن است، گفت: چرا درمورد مسائل روشن می‌جنگیم. بله همه دنیا گرفتار پول‌شویی است. شما به من نشان دهید یک کشور در دنیا هست که در آن پول‌شویی انجام نمی‌شود و یک کشور در دنیا به من نشان دهید که فساد، مواد مخدر و جنس تقلبی در آن نیست. چرا اینقدر جر و بحث می‌کنیم. باید با مواد مخدر بجنگیم ولی معتاد داریم. باید با دزدی بجنگیم متاسفانه دزد داریم، حال در اقلیت ولی آدم‌های ناسالم و ناپاک هم داریم. باید با فساد بجنگیم. متأسفانه رشوه داریم و نباید از بیان آن عصبانی بشویم. رییس‌جمهوری ادامه داد: اگر متاسفانه در دستگاه‌های حکومتی و ادارات ما در گوشه و کناری، رشوه‌ای هم باشد باید با آن بجنگیم و مبارزه کنیم، نباید ناراحت شویم. آیا کسی که در این منطقه مواد مخدر می‌فروشد، می‌آورد و می‌برد، پولش کثیف نیست و آیا این پول کثیف در کشور و منطقه ما وجود ندارد. یعنی در کشور ما مواد مخدر نمی‌آید؟ او با تاکید بر اینکه باید مبارزه کنیم، کار کارشناسی انجام داده و حرف کارشناسی بزنیم، گفت: فوری یک صف‌بندی درست می‌کنیم بین این جناح و آن جناح، بعد تمام تاریخ بشریت را به عنوان شواهد می‌آوریم و هر کسی می‌رود یک تشابهی را پیدا می‌کند و می‌گوید این مثل آن است و آن مثل این است. رییس‌جمهوری با بیان اینکه می‌دانیم در کاری که باید برای مردم انجام دهیم نقص و ایراد داریم، خاطرنشان کرد: ارز چهار هزار و 200 تومانی را که برای کالاهای اساسی می‌دهیم تا وقتی که به دست مشتری و مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، درست نمی‌توانیم کنترل کنیم؛ پس نقض و اشکال داریم و باید اشکال خودمان را رفع کنیم.

   آغاز توزیع سود سهام عدالت

روحانی با بیان اینکه دولت در این ایام و هم در پایان سال تلاش خواهد کرد که کمک مضاعفی نسبت به اقشار کم‌درآمد داشته باشد، افزود: خوشحالم اعلام کنم که در هفته‌های اولیه ماه آذر و در این ایام میلاد مسعود پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) دومین سود سهام بین اقشار کم‌درآمد و برای 5 میلیون و 345 هزار نفرتوزیع می‌شود؛ که برای هر نفر 175 هزار تومان، یعنی به یک خانواده 4 نفره حدود 700 هزار تومان داده می‌شود و به خانواده پنج نفره 875 هزار توان پرداخت می‌شود. او ادامه داد: دو دهکی که درآمد پایین دارند، از این سود سهام برخوردار می‌شوند و این کاری است که دولت از سال گذشته آغاز کرد و اولین سود سهام را تقسیم کرد و این دومین باری است که تقسیم می‌شود و این دفعه بیش از پارسال و حدود 16 درصد بیشتر این سود پرداخت می‌شود. رییس‌جمهوری تاکید کرد: مردم مطمئن باشند که دولت با همه توان در پی آن است که مشکلات آنها مخصوصاً اقشار کم‌درآمد را حل کند و این کار را به کمک هم ادامه می‌دهیم و کشور‌مان را به سرمنزلی که مطلوب خداوند بزرگ و پیامبر عظیم‌الشان (ص) و مطلوب بزرگ ما است خواهیم رساند.

 دیگر چهره‌های اقتصادی کابینه که راهی نشست خبرنگاران شد نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه بود؛ نوبخت با اشاره به برنامه‌های دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر گفت: افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در پیش‌‌نویس لایحه بودجه 1398 کل کشور دیده شده و بنابراین برای امسال افزایش حقوقی نداریم. او افزود: البته تلاش می‌شود امسال با بسته‌های حمایتی دستمزدهای کارکنان و بازنشستگان جبران شود. وی خاطرنشان کرد که پیش‌نویس لایحه بودجه 1398 اکنون در دولت در حال بررسی است و به نظر می‌رسد تا دو هفته آینده نهایی و به مجلس ارسال می‌شود. نوبخت اظهار داشت: با توجه به ویژگی‌های سال 98 که باید خود را برای گذر از دوره تحریم آماده کنیم، منابع و مصارف در بودجه متفاوت از سال‌های قبل است برای همین کف و سقف هزینه‌ای را مبنا قرار دادیم. منابعی که برای بودجه سال 98 تعریف کردیم منابع مطمئنی است. در بودجه سال آینده با احتیاط راجع به نفت، مالیات و استفاده از اوراق برنامه‌ریزی کردیم. البته سال آینده موعد بازپرداخت اوراقی که سال گذشته استفاده کردیم. دولت خود را برای شرایط سخت آماده کرده و بودجه‌ای که به هیات دولت تقدیم شده برای عبور مطمئن از این شرایط سخت است.

   در بودجه سال آینده قیمت نفت

کمتر از 70 دلار است

نوبخت درباره تعیین قیمت نفت در بودجه سال آینده نیز گفت: با توجه به پیش بینی دستگاه‌ها درباره قیمت 70دلاری نفت در سال 1398 ما نیز بودجه را کمتر از آن در نظر گرفتیم. اگر با منابع بیش از این میزان مواجه شویم آن قدر مصارف داریم که استفاده کنیم و اگر کمتر از این میزان باشد نیز آمادگی داریم. اگر کشور خود را با منابع وسیعی آماده کند، بلافاصله مصارف نیز بزرگ می‌شود

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی نیز گفت: شورای نگهبان اندک مساله‌ای را که در مورد اصلاح قانون پولشویی وجود دارد برطرف کند، چرا که اینها اصل و مصدر قانون است. نوبخت افزود: قانون مبارزه با پولشویی مصوب 1386 در مواد 2و 3 هر نوع عوایدی حاصل از کارهای غیرقانونی را پولشویی تعریف کرده و در سه بند توضیح داده که استفاده، اختفا یا تبدیل این پولها از مصادیق پولشویی است. این موضوع نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا کار خلافی است و در قانون نیز این مورد ذکر شده است. رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اظهارات وزیر خارجه درباره پولشویی در ایران گفت: صحبت‌های آقای ظریف بسیار سنجیده و مسوولانه بود و هیچ دستگاه و فردی را نیز مسوول این کار را نکردند. او تاکید کرد: به جای این منازعات بهترین کار اتحاد است و باید قوا نسبت به چنین پدیده شومی به هم کمک کنیم؛ با توجه به اینکه خودمان مصمم اجرای به چنین قانون محکمی در داخل هستیم، باید به دنیا نیز نشان دهیم. نوبخت گفت: اقدامی که در دو سال گذشته انجام داد این بود که از مکانیسم تبصره 35 و 36 قانون بودجه استفاده کرد و توانست بیش از 39 هزار میلیارد تومان از بدهی بانک‌ها را پرداخت کند.

   جزییات بازار ارز متشکل اعلام شد

اما چهره ویژه نشست روز گذشته رییس کل بانک مرکزی بود که در پاسخ به پرسش تعادل درباره فروش نفت ایران به ارزهای کشورهای خریدار، گفت: در ابتدا باید گفت که ذخایر کافی ارزی در اختیار داریم و مشکلی بابت تامین آن نداریم؛ ضمن آنکه با فروش نفت به این شکل، می‌توان بخشی از کالاهای مورد نیاز را از همین کشورها تامین کرد که البته اکنون نیز از همین روش استفاده می‌کنیم.

همتی با یادآوری اینکه ایران با چین، جمهوری کره، هند و عراق مراودات تجاری زیادی دارد، اظهار داشت: اینگونه مراودات و صادرات نفت می‌تواند سبب واردات کالا از این کشورها شود. وی در عین حال تاکید کرد که راه‌هایی برای تبدیل این ارزهای محلی وجود دارد. همتی در ادامه گفت: بازار متشکل فرصت برای کسانی است که اسکناس ارز و سپس حواله خود را از طریق صرافی‌ها به بازار عرضه کنند و به پلتفرمی تبدیل خواهد شد که بازار ارز متشکل شود.

عبدالناصر همتی درباره اظهارات اخیر خود درباره لزوم تشکیل بازاری برای عرضه ارز به شکل نقدی و حواله گفت: صحبتی که من داشتم نتیجه بحث با کارشناسان ارزی و بازار سرمایه بود. او با بیان اینکه بازار متشکل ارزی باید شکل بگیرد، افزود: در خیابان و کوچه و پس کوچه‌ها نمی‌توان این بازار را شکل داد و نباید بازار غیرمتشکل داشته باشیم. باید فاصله بین نرخ ارز در سامانه نیما و بازار کم شود اما باید ببینیم چگونه می‌توانیم این موضوع را عملیاتی کنیم. رییس کل بانک مرکزی توضیح داد بازاری که تشکیل خواهد شد، فرصتی می‌شود برای کسانی که اسکناس ارز و سپس حواله خود را از طریق صرافی‌ها به بازار عرضه کنند و به پلتفرمی تبدیل خواهد شد که بازار ارز متشکل شود. او درباره اینکه پیش بینی‌اش از آینده بازار سکه و ارز چیست، گفت: من پیش بینی کننده نیستم و بازار قیمت‌ها را تعیین می‌کند اما تاکید می‌کنم که ارز محصول خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست و ریسک بالایی دارد. همتی با بیان اینکه امیدوار هستیم بازار هرچه سریعتر به سمت تعادل برود، ادامه داد: فشارهای دشمن تاکنون نتوانسته موثر باشد و این افتخار را داریم که این موضوع را هدایت کنیم.

   اذن از رهبری برای به‌کارگیری کرباسیان

رییس دفتر رییس‌جمهور، با اعلام اینکه صحبت‌های وزیر امورخارجه کشور نقصی نداشته و درست است، آن را موضع دولت خواند. محمود واعظی اظهار کرد: تا ساعت 24 امشب که قانون اجازه داده است برای بازنشستگان نهاد ریاست‌جمهوری یا سرپرست می‌گذاریم یا فرد جدیدی را منصوب می‌کنیم. ما برای هیچ کدام از بازنشستگان در ریاست‌جمهوری اجازه برای ادامه کار نگرفته‌ایم.

وی درمورد وضعیت بازنشستگی خود نیز گفت: من نه اعاده خدمت شده‌ام و نه بازنشسته هستم.

رییس دفتر رییس‌جمهور همچنین درباره انتصاب کرباسیان در شرکت ملی توسط وزیر نفت بیان کرد: وزیر نفت برای استفاده از کرباسیان اذن گرفته است. کرباسیان در دوره وزارت اقتصاد و گمرک عملکرد بسیار خوبی داشته است و نظر رییس‌جمهور و دولت و حتی من شنیده‌ام نظر دفتر رهبری این است که اگر کسی برای کشور زحمت بکشد و صادقانه کار کند باید حکومت و دولت قدردان وی باشد.

واعظی در پاسخ به این پرسش که زنگنه از چه کسی برای استفاده از کرباسیان اذن گرفته است گفت: از رهبری اذن گرفته است. رییس دفتر رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به تعادل درباره هجمه‌هایی که به دلیل اظهارات ظریف در مورد پولشویی مطرح می‌شود، بیان کرد: صحبت‌های ظریف نقصی نداشته و درست است. این موضع وزیر خارجه، موضع دولت است . دولت به دنبال شفافیت و مبارزه با فساد است. آنچه هم که ظریف مطرح کرده است مقابله با فساد و پولشویی است. دولت همواره با قاچاق مواد مخدر به کشور مخالف است. پولشویی یعنی قاچاق، ورود مشروبات الکلی، ورود مواد مخدرو هر اقدام غیر قانونی دیگر. و وزیر خارجه به درستی اعلام کرده است که باید با این مساله مقابله کنیم.

واعظی با بیان اینکه وزیر خارجه هیچ نهاد و ارگان یا بخشی را متهم نکرده است، بلکه با پولشویی مخالفت کرده است گفت: متاسفم عده‌ای به دلیل خصومت با برخی از اقدامات ظریف، وی را در مورد موضع درستی که گرفته است مورد هجمه قرار دادها ند، انتقاد سر جای خود، ولی این هجمه‌ها قابل قبول نیست. او در مورد احیای کارت سوخت تصریح کرد: از زمانی که قیمت سوخت در کشورهای اطراف ما بالا رفته و نرخ ارز هم در کشور افزایش یافته است قاچاق سوخت به گستردگی انجام می‌شود، بنابراین احیای کارت سوخت یکی از راه‌های مقابله با قاچاق سوخت است.

   کارت سوخت و کاهش میزان قاچاق

از سوی دیگر، وزیر نفت هم با اعلام اینکه در استفاده مجدد از کارت سوخت می‌خواهیم جلوی قاچاق سوخت را بگیریم تاکید کرد که بحث‌مان اصلا افزایش قیمت یا سهمیه بندی بنزین نیست. بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل مسعود کرباسیان   برای ریاست شرکت ملی نفت انتخاب شد، گفت: خیلی کار خوبی کردیم، او بهترین فردی بود که می‌توانستیم انتخاب کنیم. او درباره آخرین جزئیات برای استفاده مجدد از کارت سوخت، اظهار کرد: شرکت پخش اطلاعیه داده کسانی که کارت سوخت را گم کرده‌اند، تصمیم بر این شده در زمانی که در آینده اعلام می‌شود همه کارت، سوخت بگیرند؛ چرا که می‌خواهیم جلوی قاچاق سوخت را بگیریم و بحث‌مان اصلا افزایش قیمت یا سهمیه بندی نیست و از شنبه سوم آذر تا 24 همان ماه مشخصات را بگویند تا کارت برایشان صادر شود.

زنگنه همچنین تاکید کرد: نمی‌گوییم ارایه کارت سوخت به تنهایی می‌تواند جلوی قاچاق سوخت را بگیرد، اما میزانش را کاهش می‌دهد.

 

 

ارسال نظر