نباید از ترس مرگ، خودکشی کرد

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۳۱۹

وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با بحث اف‌ای‌تی‌اف و تحولات انجام شده در این زمینه در کشور و موضع وزارت خارجه درارتباط با آن گفت: موضع ما در این مورد روشن است. جمهوری اسلامی ایران باید بتواند با بانک‌ها تعامل داشته باشد و ما در این زمینه نباید خود را تحریم کنیم.  ظریف با بیان اینکه امریکایی‌ها تلاش می‌کنند با اعمال فشار و قلدری ما را منزوی کنند و در ارتباط با تعامل با بانک‌ها مشکلاتی را برای ما به وجود بیاورند، ادامه داد: در مشکلاتی که امریکایی‌ها درصدد به وجود آوردن برای ما در این زمینه هستند خودمان نباید مشکلی برای خودمان ایجاد کنیم. وی در گفت‌وگوی رادیویی خود با برنامه پارک شهر رادیو تهران با اشاره به روند بررسی لوایح مربوط به اف‌ای‌تی‌اف در مجلس اظهار کرد: در مورد دو اصلاحیه داخلی مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف و همچنین دو کنوانسیون بین‌المللی که در این زمینه مطرح است طی دو سه سال گذشته در کشور بحث‌های زیادی صورت گرفته، این لوایح مورد بررسی قرار گرفتند. نگرانی‌ها رفع شده است. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این موضوع را بررسی کرده است و می‌توانم بگویم که صدها ساعت در مورد این مسائل کار کارشناسی صورت گرفته است. ملاحظه‌ای وجود ندارد؛ برخی از دوستان در کشور البته با نیت خیر نکاتی را در این مورد مطرح می‌کنند که جایگاهی در این روند ندارد.

 در موضوع اف‌ای‌تی‌اف نباید از ترس مرگ خودکشی کرد

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی‌بر اینکه برخی از مخالفان پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف می‌گویند این نگرانی وجود دارد که نیروهای نظامی ایران از جمله بسیج و سپاه از سوی امریکایی‌ها به عنوان گروه تروریستی شناخته شوند و این موضوع برای ایران باعث ایجاد دردسر خواهد شد گفت: آنچه که این دوستان مطرح می‌کنند ربطی به سیستم اف‌ای‌تی‌اف ندارد. کل ایران را امریکایی‌ها تحریم کرده‌اند و اتهاماتی را علیه ایران می‌زنند ایران از سال 1984 از سوی امریکایی‌ها در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار گرفته است و صحبتی که برخی از دوستان در این زمینه مطرح می‌کنند مبتنی بر واقعیت نیست. وی با بیان اینکه مهم این است که شورای امنیت چه گروه‌هایی را جزو گروه‌های تروریستی قرار دهد گفت: دوستانی که چنین استدلال‌هایی را بعضا مطرح می‌کنند مقداری بیش از پیش می‌روند و آنچه که مطرح می‌کنند مبتنی بر واقعیت نیست. ظریف در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه این منتقدان می‌گویند ممکن است برخی از کشورهای قدرتمند شورای امنیت را تحت فشار قرار دهند که سپاه و بسیج را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند و در آن صورت ما چه کار باید انجام دهیم خاطرنشان کرد: ما یک ضرب المثلی داریم که می‌گوییم از ترس مرگ نباید خودکشی کرد. وزیر امور خارجه با بیان اینکه آنچه که این دوستان مطرح می‌کنند بعید است که اتفاق بیافتد گفت: اگر ما در سطح بین‌المللی عمل کنیم دور از ذهن است که چنین اتفاقاتی بیافتد از دیگر سو ما هیچ محدودیتی برای خروج از کنوانسیون‌های بین‌المللی نداریم.  ظریف با بیان اینکه برخی از منتقدان می‌گویند ما عضو اف‌ای‌تی‌اف می‌شویم گفت: این در حالی است که ما عضو اف‌ای‌تی‌اف نمی‌شویم. بلکه ما از لیست کشورهای غیر همکار اف‌ای‌تی‌اف خارج می‌شویم و به لیست کشورهای همکار اضافه می‌شویم. در حال حاضر بیش از 200 کشور و سازمان‌های بین‌المللی همکار این گروه هستند و تنها دو کشور ایران و کره شمالی به عنوان دو کشور غیر همکار شناخته می‌شوند.

 نتایج انتخابات امریکا تاثیری بر تعامل

ایران و  امریکا ندارد

وزیر امور خارجه در مورد نتایج انتخابات کنگره امریکا و تاثیری که این می‌تواند بر تعامل ایران و امریکا و نوع موضع‌گیری‌های دولت واشنگتن در مورد تهران داشته باشد گفت: ما بر اساس مسائل داخلی امریکا سیاست خودرا تعیین نمی‌کنیم. من در یک مصاحبه با نشریه امریکایی نیز به این موضوع اشاره کردم که ما بر اساس تحولات داخلی امریکا تصمیم‌گیری نمی‌کنیم و اینگونه نبوده است که دموکرات‌ها تمایل به ایران داشته باشند و جمهوری خواهان نداشته باشند. این یک واقعیت است که جمهوری خواهان و دموکرات‌ها با ایران موافق نیستند و در آن تردیدی نیست.وی ادامه داد: سیاست خارجی ما و بحث برجام ربطی به مسائل داخلی امریکا ندارد و آنچه شما اشاره کردید فکر نمی‌کنم تاثیر چندانی در مورد ایران داشته باشد. البته نه به عنوان وزیر خارجه بلکه به عنوان یک دانشجوی روابط بین‌الملل فکر می‌کنم که با توجه به این نتایج قطعا ترامپ در عرصه‌ داخلی با مشکلاتی روبرو می‌شود. ظریف تاکید کرد: اما اینکه این موضوع آیا به این معنا است که سیاست امریکایی‌ها در مورد ایران تشدید می‌شود یا تعدیل. هر دو امکان به این موضوع بستگی دارد که ما در عرصه بین‌المللی چگونه عمل کنیم ایران یک کنش‌گیر مهم در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای است و این بستگی به سیاست جمهوری اسلامی ایران دارد که چقدر بتواند به نحوی عمل کند که امریکا را به خاطر سیاست‌های قدرت مابانه و زورگویانه‌اش در انزوا نگه دارد. این‌ها همه روی آنجه که اشاره کردم تاثیر دارد . بنابراین من تاکید می‌کنم که ما باید بیشتر روی رفتار خود حساب کنیم تا سیاست داخلی امریکا.

 

ارسال نظر