نمی‌توانید نفت ما را قطع کنید و به حد موردنظرتان برسانید

۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۸۳۱

«دولت از تهدیدات امریکا ترسی ندارد.» این عباراتی است که رییس‌جمهوری با استفاده از آنها تلاش می‌کند راهبرد دولت در مواجهه با تهدیدات خارجی را تشریح کند. تهدیداتی که ترامپ و هیات حاکمه امریکا با استفاده از آنها تلاش می‌کند تا اقتصاد ایران را در برابر نوع خاصی از جنگ روانی قرار دهد . اظهاراتی که به اعتقاد رییس‌جمهوری و اعضای کابینه دوازدهم بیشتر از آنکه در صحنه عملی قابلیت اجرایی داشته باشند عاملی در مسیر جنگ‌های روانی است که امریکا برای تاثیرگذاری بر اقتصاد ایران تدارک دیده است.  روحانی با اشاره به این تلاش‌ها گفت: مطمئنا امریکا در این توطئه جدید علیه ایران پیروز نخواهد شد کما اینکه قدم به قدم دارند عقب‌نشینی می‌کنند؛ اول گفتند نفت را به صفر می‌رسانیم؛ بعد گفتند که در نوامبر نمی‌شود که به صفر برسانیم، چند ماه بعد ممکن است و بعد کم کم گفتند نمی‌شود به صفر برسانیم و می‌خواهیم صادرات نفت را کم کنیم.»

   مردم نگران نباشند

روحانی در بخشی از سخنان خود با اشاره به نزدیک شدن به 13 آبان روز جهانی مبارزه با استکبار جهانی و با بیان اینکه در سال 58 هم امریکایی‌ها به خاطر توطئه‌ها و مداخلاتشان دانشجویان را عصبانی کردند و باعث شد که آن حوادث پیش بیاید، گفت: همواره 13 آبان روز مقصر بودن و جانی بودن امریکا در تاریخ بوده است و امسال هم 13 آبان به معنای یک ظلم جدید از طرف امریکایی‌هاست، ولی ملت ایران در همه مواقع ایستادگی کرده و در این 13 آبان نیز ایستادگی خواهد کرد. روحانی با تاکید بر اینکه مردم با قاطعیت بدانند که دولت از این تهدیدات امریکا هراسی ندارد، گفت: ممکن است، در چند ماه گذشته مقداری بر مردم ما سخت گذشته باشد و در چند ماه آینده هم سخت بگذرد، ‌اما دولت همه توان خود را برای کاهش مشکلات به‌کار خواهد بست و به حول و قوه الهی و با کمک مردم، تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌ها و به کمک همه فعالان اقتصادی، نخواهیم گذاشت این روند ادامه پیدا کند. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه یکی از دلایل ترمیم کابینه در این ایام تلاش بیشتر در راستای حل مشکلات مردم بوده است،  اظهار داشت: همیشه وقتی نیروی جدید به تیمی که در میدان است، وارد می‌شود، تازه‌نفس بوده و از آن توقع بیشتری است که بیشتر بدود و فعال‌تر باشد؛ مردم چنین توقعی از تیم جدید دارند. مخصوصاً وزرایی که در زمینه اقتصادی بار اصلی اقتصاد بر دوش آنهاست از جمله وزرای اقتصاد، صنعت، معدن، تجارت، راه و شهرسازی و کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مسوولیت‌های بسیار سنگینی بر دوش دارند و ان شاء‌الله آثار حضور این نیروهای تازه‌نفس را مردم در هفته‌ها و ماه‌های آینده به خوبی مشاهده کنند. روحانی ادامه داد: مطمئنا امریکا در این توطئه جدید علیه ایران پیروز نخواهد شد کما اینکه قدم به قدم دارند عقب‌نشینی می‌کنند؛ اول گفتند نفت را به صفر می‌رسانیم؛ بعد گفتند که در نوامبر نمی‌شود که به صفر برسانیم، چند ماه بعد ممکن است و بعد کم کم گفتند نمی‌شود به صفر برسانیم و می‌خواهیم صادرات نفت را کم کنیم. رییس‌جمهور با بیان اینکه امریکایی‌ها هیچ‌کدام از این اقدامات را نمی‌توانند انجام دهند، خطاب به آنان اظهار داشت: شما نه می‌توانید نفت ایران را قطع کنید و نه می‌توانید به آن حدی که مورد نظرتان است، برسانید؛ شما می‌خواهید مردم ایران را عصبانی کنید؛ البته ملت ایران از امریکا و جنایت‌های امریکا عصبانی هستند نه از دولت و نظام خودشان. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: به طرف‌های تجاری ایران هم می‌گوییم که این فشار امریکا، موقت است و روابط ما با شما، یک روابط دایمی است. امریکایی‌ها چند روزی فریادی می‌کشند و داد و فریادی می‌کنند و خواهند رفت. آنها نمی‌توانند برای منطقه و ملت‌های بزرگ در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

  تکذیب ورود روسیه به بازار فروش نفت ایران

خبرنگار تعادل از وزیر نفت درباره برخی گمانه زنی‌ها در رسانه‌های خارجی درباره احتمال واگذاری فروش نفت ایران به روسیه پرسید که وزیر نفت گفت: حرف‌هایی که رویترز و بعضی خبرگزاری‌ها در مورد ورود روسیه به بحث فروش نفت ایران مطرح کردند را تکذیب می‌کنم. بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا تایید می‌کنید که پتروشیمی‌ها برای آوردن ارزشان همکاری نمی‌کنند، گفت: همکاری می‌کنند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. همان قراری که داشتند که مقداری ارز در هفته بدهند همان را دارند می‌دهند اما عدد نمی‌گویم. او درباره فروش نفت در بورس اظهار کرد: همانطوری که گفته شد ۲۸۰ هزار بشکه فروش رفت. مابقی هم دوباره برای فروش عرضه می‌شود. زنگنه درباره بحث ورود روسیه به موضوع فروش نفت ایران گفت: من اینها را تکذیب می‌کنم، حرف‌هایی که رویترز و بعضی خبرگزاری‌ها زدند کذب است. در مورد تحریم‌ها یک کلمه هم حرف نمی‌زنم. همچنین رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به ادعاهای مطرح شده علیه جمهوری اسلامی ایران در دانمارک، اینکه در آستانه 13 آبان و اجرای تحریم‌های جدید ادعایی علیه ایران، برخی به دنبال این هستند که فضا را تغییر دهند را مشکوک بر شمرد.ادامه در صفحه 2

 

ارسال نظر