بسته حمایتی دولت از خانوارهای کم‌درآمد تایید شد

۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۴۱۷

گروه ایران|

«اقتصاد؛ معیشت و دیپلماسی با طعم فوتبال» اعضای کابینه دوازدهم دیروز در شرایطی در پاستور گرد هم آمدند که همچنان حاشیه‌های دامنه داری در خصوص نحوه فعالیت دولت در فضای عمومی و رسانه‌ای کشور به چشم می‌خورد؛ حاشیه‌هایی که در طول یک هفته در رسانه‌های مخالف پردازش می‌شوند تا چهارشنبه که اعضای کابینه در جریان نشست خبری حیاط دولت به آنها پاسخ دهند. این‌بار موضوع استعفای قریب الوقوع جهانگیری و تفاسیری که برخی اعضای مجمع تشخیص درباره دامنه اختیارات این مجمع در خصوص موارد قانونی مطرح کرده اند؛ سوژه اصلی پرسش‌های خبرنگاران از اعضای کابینه را تشکیل می‌داد؛ سوژه‌هایی که در کنار موضوعات روز اقتصادی و معیشتی ترکیب اصلی پرسش‌های خبرنگاران از اعضای کابینه را تشکیل می‌دادند. در جلسه دیروز هیات وزیران به ریاست رییس‌جمهور، بسته حمایتی دولت برای خانوارهای کم‌درآمد مورد بررسی و تأیید نهایی قرار گرفت که جزییات آن از سوی دستگاه‌های مسوول اعلام خواهد شد.در ادامه جلسه، وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، اطلاعات و رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز بهداشتی، درمانی، ارتباطی، آبرسانی، تأمین روشنایی، اعزام گروه‌های فنی و تأمین ارز مورد نیاز و تردد زائران کربلای معلی در مراسم اربعین و آمادگی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، به هیات وزیران ارایه دادند.در این جلسه، اعضای دولت ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام شده، بر برگزاری شکوهمند این مراسم و ارایه خدمات دستگاه‌های اجرایی جهت تسهیل تردد زائران تأکید کردند.هیات وزیران با توجه به ضرورت تأمین منابع مورد نیاز برای پرداخت مطالبات کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم و نیز تسریع در تسویه بدهی به کشاورزان، مصوب کرد در صورت عدم تکافوی منابع پیش‌بینی شده از محل منابع عمومی و منابع هدفمندی یارانه‌ها، سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است از محل اسناد خزانه نسبت به تأمین کسری منابع مورد نیاز اقدام کنند.

  آزمایش بزرگ مدعیان حقوق بشر

رییس‌جمهور قتل فجیع یک خبرنگار منتقد سعودی را محکوم کرده و موضع‌گیری کشورهای جهان علیه آن را آزمایش و امتحان بزرگی برای مدعیان حقوق بشر به ویژه در امریکا و اروپا دانست.

روحانی در جلسه هیات دولت، قتل جمال خاشقجی را واقعه‌ای تکان‌دهنده توصیف کرد و گفت: کسی تصور نمی‌کرد که در دنیای امروز و در قرن جدید شاهد اینچنین قتل سازمان یافته‌ای بوده و دستگاهی برای انجام یک قتل فجیع برنامه‌ریزی بکند و فکر نمی‌کنم بدون حمایت امریکا کشوری جرأت ارتکاب چنین جنایتی را داشته باشد.رییس‌جمهور تصریح کرد: گویا یک جمع قبیله‌ای که بر کشوری حکومت دارد، از حاشیه امنیتی برخوردار است و ارتکاب چنین جنایتی با اتکاء به ابرقدرتی است که از آنها حمایت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که دادگاه‌هایی که علیه جنایت بشری در جهان وجود دارند، علیه آنها هم وارد عمل شود.روحانی خاطرنشان کرد: چگونه است که ملت بزرگی مانند یمن چندین سال است اسیر بمباران شدید قرار دارند و جهان در مقابل آن سکوت کرده است؟ آیا اگر حمایت امریکا نبود، باز هم مردم یمن اینگونه زیر بمباران وحشیانه قرار می‌گرفتند.رییس‌جمهور، دولت ترکیه را به تحقیقات بی‌طرفانه و دقیق در خصوص قتل فجیع خبرنگار منتقد سعودی توصیه کرد و گفت: از دولت برادر و دوست ترکیه می‌خواهم که روند تحقیقات در این موضوع را دقیق و بی‌طرفانه ادامه دهد تا کاملاً تمام ابعاد و زوایای این جنایت که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و در قرن‌های گذشته انجام می‌شد، برای جهانیان آشکار شود.روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی، با قدردانی از دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادهایی که در زمینه تسهیل سفر زوار امام حسین (ع) فعالیت و همکاری می‌کنند، همچنین از ملت عراق برای استقبال، همراهی و پذیرایی صمیمانه از زائران اربعین حسینی، تشکر و سپاسگزاری کرد.رییس‌جمهور از دولت عراق نیز به خاطر همکاری و ایجاد تسهیلات و برقراری امنیت برای زوار قدردانی کرد و گفت: سال گذشته هماهنگی لازم بین دولت ایران و عراق برای تکمیل خط راه‌آهن خرمشهر به بصره به منظور تسهیل در رفت و آمد زوار انجام گرفت و امیدواریم این طرح در سال جاری و سال آینده به بهره‌برداری برسد که می‌تواند اقدام بزرگی در زمینه تسهیل و رفاه بیشتر زائران باشد.رییس‌جمهور گفت: بی‌تردید دولت با کمک سایر دستگاه‌ها قادر است، مشکلات را برطرف کند و به کمک هم می‌توانیم ابتکارات جدیدی را برای تولید و اشتغال اجرایی کنیم و از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که وجود دارد، تحرکات جدیدی را در تولید بیشتر، افزایش صادرات و تسهیل زندگی مردم ایجاد کنیم و همه این موارد شدنی است. با ترمیمی که در کابینه انجام خواهد گرفت و امیدواریم مجلس در هفته آینده به وزرای پیشنهادی اقتصاد، کار، صنعت و راه و شهرسازی، رأی اعتماد بدهد تا بتوانیم با تکمیل کابینه و با نیروهای تازه نفس اقدامات بهتر و بیشتری را برای مردم انجام دهیم.

 واکنش واعظی به طرح ادعای استعفای جهانگیری

رییس دفتر رییس‌جمهور ورود مجمع تشخیص مصلحت به عنوان یکی از مراجعی که مصوبات مجلس با آن تطبیق داده شود را باعث رکود در تصمیم‌گیری و معطل شدن کارها برشمرد .

محمود واعظی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره اینکه مجمع تشخیص اخیراً به عنوان یکی از مراجعی که مصوبات مجلس با آن تطبیق داده می‌شود، معرفی شده است و برخی اعضای دولت به این موضوع انتقاد داشته‌اند، گفت: قانون‌گذاری و مسیرش در کشور روشن است. این اتفاقی که افتاده هم بسیاری از حقوق دانان به آن انتقاد دارند و هم معاونت حقوقی رییس‌جمهوری به آن انتقاد داشته است. فکر می‌کنم این موضوعی است که هرچه سریعتر باید به آن رسیدگی شود. این روشی که اخیرا در پیش گرفته شده است باعث رکود در تصمیم‌گیری و معطل شدن کارها می‌شود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره شایعات جدایی جهانگیری از دولت، اظهار کرد: جناب آقای جهانگیری نقش شان هم در دولت یازدهم و هم دوازدهم یک نقش بسیار پررنگ و تعیین‌کننده است. هیچ‌وقت بحث استعفای ایشان مطرح نشده یا من نشنیده‌ام. اینکه ما بخواهیم در رسانه‌ها به شایعات توجه کنیم همان چیزی است که ماه‌هاست امریکا و سایر کشورهایی که می‌خواهند.رییس دفتر رییس‌جمهور همچنین درباره رفع موانع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و علت محقق نشدن قول‌هایی که رییس‌جمهور در زمان انتخابات در این زمینه داده بود نیز عنوان کرد: آنچه آقای روحانی چه در زمان انتخابات چه بعد از آن با مردم مطرح کردند که انجام دهند، در قول و قرارشان با مردم مصمم هستند، اینکه در یک شرایطی برخی از این موارد سریعتر انجام می‌شود و برخی با موانع مواجه می‌شود این به معنای عقب‌نشینی رییس‌جمهور نیست به این معناست که اگر با مانعی برخورد می‌کنیم، باید آن را برطرف کنیم لذا من اینجا به مردم عزیز مان عرض می‌کنیم که به هیچ‌وجه آقای روحانی از قول و قرار خود با مردم عقب‌نشینی نمی‌کند.رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره نقش جدید ربیعی در دولت، اظهار کرد: آقای ربیعی الان که وقت‌شان آزاد شده است، به بنده در دفتر رییس‌جمهور برای برخی کارهایی که ما به دنبال آن بودیم نظیر ارتباط آقای رییس‌جمهور با اقشار مختلف مثل دانشگاهیان و بخش خصوصی به این منظور که این روابط نزدیک‌تر بشود؛ کمک می‌کند. ما از ایشان خواهش کردیم که مسوولیت برگزاری و هماهنگی این جلسات و مطالبی که آقای رییس‌جمهور باید در این جلسات مطرح کنند را به عهده بگیرند.

واعظی در پایان درباره صعود تیم پرسپولیس به فینال جام باشگاه‌های آسیا، گفت: ما باید به اینگونه مسائل بیشتر بپردازیم و از تمام کسانی که در استادیوم حضور پیدا کردند تشکر می‌کنم. قطعا با مشکلاتی که پرسپولیس در این دوره در خصوص نقل و انتقالات پیدا کرده و نمی‌تواند بازیکن بگیرد، کار بسیار بزرگی کردند و ما باید از مربی فهیم شان برای مدیریت خوب در بازی‌های اخیر تشکر کنیم.

 رای اعتماد به وزرای پیشنهادی

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری اعلام کرد که امیدواریم نمایندگان با رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به دولت کمک کنند.حسینعلی امیری درباره موضع دولت نسبت به گسترش این رویه که مجمع تشخیص ایراداتی را نسبت به مصوباتی که به تایید شورای نگهبان رسیده است، اعلام می‌کند، گفت: بر اساس قانون اساسی مصوبات مجلس در اختیار شورای نگهبان قرار می‌گیرد و این شورا این مصوبات را به جهت عدم مغایرت با شرع مقدس و قانون اساسی مورد رسیدگی قرار می‌دهد ‌و نظر خود را به مجلس اعلام می‌کند. در این روند اگر اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان پیش بیاید موضوع در مجمع مورد بررسی قرار می‌گیرد.معاون پارلمانی رییس‌جمهوری ادامه داد: آنچه که محل اشکال و ایراد است، آن است که اختیار به مجمع واگذار شده و این مجمع یک تشکیل حقوقی دارد و با  آیینی اداره می‌شود؛ ایراد این‌ است که بخشی از مجمع یا کمیسیونی یا جمعی از این نهاد، درحال اظهارنظر نسبت به مطابقت مصوبات با سیاست‌های کلی هستند در حالی که معتقدیم این اختیار به مجمع تشخیص داده شده است.امیری درباره حضور معاون حقوقی رییس‌جمهوری در جلسه این هفته مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خانم جنیدی به نمایندگی از دولت در جلسه مجمع حضور یافتند و نظرات دولت رامطر ح کردند. امیدواریم آنچه انجام می‌گیرد بر اساس قانون باشد.

 صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا باعث خوشحالی مردم شد

وزیر ورزش و جوانان نیز در جریان گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: به باشگاه پرسپولیس از طریق ارز ثانویه، مبلغ پانصد هزار یورو تحویل داده‌ایم و به زودی برای باشگاه استقلال هم این اتفاق می‌افتد.مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در حیاط دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به صعود تیم پرسپولیس به فینال جام باشگاه‌های آسیا اظهار کرد: خوشبختانه پرسپولیس توانست با حمایت هواداران خود به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کند و باعث خوشحالی مردم شود. هم پرسپولیس و استقلال عملکرد خوبی در آسیا ارایه دادند و خوشبختانه پرسپولیس موفق شد با اقتدار تیم السد را که مهره‌های گرانقیمت دارد را کنار بگذارد و به فینال برسد. روزهای دوازدهم و نوزدهم آبان دو بازی مهم خواهیم داشت و امیدوارم پرسپولیس با اقتدار قهرمان آسیا شود.وزیر ورزش در ادامه درباره خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خطر نشان کرد: دکتر روحانی با کلیت این قضیه موافق هستند و روال قانونی این است که باید در دولت بررسی شود و در لیست شرکت‌های در حال واگذاری قرار بگیرد. این موضوع در کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی است و اگر در دولت تصویب شود، ادامه مراحل آن برای انجام اقدامات نهایی به سازمان خصوصی‌سازی واگذار خواهد شد.او در پایان درباره وضعیت پخش برنامه تلویزیونی نود اظهار کرد: این موضوع مربوط به صدا و سیما است.

 نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار نمی‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بنا به درخواست برخی رسانه‌ها به دلایلی از جمله مسائل اقتصادی نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار نمی‌شود.

عباس صالحی درباره برگزاری نمایشگاه مطبوعات، اظهار کرد: جشنواره مطبوعات را حتما به شکل استانی و منطقه‌ای خواهیم داشت اما درباره جشنواره کشوری از سوی برخی از خبرگزاری‌ها و مطبوعاتی که اعضای اصلی این جشنواره هستند و عمده هزینه‌ها را آنها پرداخت می‌کنند، پیشنهاداتی مطرح شد که به دلیل شرایط خاص اقتصادی که با آن مواجهند، شاید توجیهی در داخل مجموعه‌های شان در این باره وجود نداشته باشد.او با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار نمی‌شود، ادامه داد: امیدواریم این مساله طولانی نشود و منحصر به امسال شود؛ چراکه نمایشگاه مطبوعات یک فضای همدلی و گفت‌وگویی برای اصحاب رسانه است.

صالحی با اشاره به ارزهای دریافتی برای واردات کاغذ گفت: گزارشات مربوط به 6 ماه نخست سال کسانی که ارز دریافت کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که کاغذ وارد کردند هم به قوه قضایی منتقل شده و هم در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته است.

 

 

ارسال نظر