هر کس خیانت کرد، مهر خیانت بر پیشانی‌اش بزنیم

۱۳۹۷/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۳۱۵

معاون اول رییس‌جمهور روز گذشته با اشاره به موضوعات روز کشور و نوسان اقتصادی تصریح کرد: راه عبور از شرایط فعلی این است که همه کار کنیم و هر کس خیانت کرد مهر خیانت بر پیشانی‌اش بزنیم. در این وضعیت که مردم با مشکل رو به رو هستند تلاش کنیم با راه‌های خوب و مدیران با انگیزه از این دوران، با انگیزه عبور کنیم. معاون اول رییس‌جمهوری تصریح کرد: گاهی اوقات که از بی‌انگیزگی مدیران سخن می‌گوییم، برخی می‌گویند پس چرا این افراد را برکنار نمی‌کنند، این طور نیست که تنها راه برکنار کردن باشد، مدیر باانگیزه بن بست‌ها را می‌شکند، بالاخره ابتکار و خلاقیت مدیر همین است.  جهانگیری افزود: اگر قرار باشد بگویند که پول بدهید تا ما کار کنیم، این را هر کسی می‌تواند انجام دهد، مدیر با انگیزه کسی است که وقتی پول کم است و شرایط سخت است، در این شرایط کار کند. در شرایط امروز هم می‌شود با قدرت مدیریت، ایران را به بهترین وجه توسعه داد و باید با انگیزه پای پیشرفت بایستیم و به بهترین وجه از منابع استفاده کنیم.  معاون اول رییس‌جمهوری گفت: هر کسی در سطوح مدیریتی خیانت کرد، مهر خیانت بر پیشانی او بزنیم و بگوییم که به مردم خیانت کرد. کشور ما کشور بزرگ و پر استعدادی است، قبل از ما مدیرانی بودند که کار کردند و مردم درباره ما هم قضاوت خواهند کرد که برای کشور چه کردند.  جهانگیری ادامه داد: عرصه بر مردم سخت است وفشارهای اقتصادی زیاد شده است، اما راه‌های خوبی وجود دارد که می‌شود با تصمیمات خوب و مدیران با انگیزه با سربلندی از این دوران عبور کرد . اسحاق جهانگیری، این سخنان را در همایش روز ملی روستا و عشایر عنوان کرد.

«روستاها به مثابه کانون اصلی تولید و سازه هویت بخش ایران»عنوان ترکیب بندهایی است که معاون اول رییس‌جمهوری با استفاده از آنها تلاش کرد تا اهمیت مقوله روستا و فرهنگ عشایری را در شمایل کلی توسعه کشور تشریح کند. عباراتی که هرچند در دهه‌های اخیر کمتر به ابعاد و زوایای گوناگون آن توجه شده اما هر زمان که بسترهای بالندگی و پویایی در روستاها فراهم شده، نتایج ارزنده‌ای در فرآیند توسعه پایدار کشور ایجاد شده است. نتایجی که معاون اول رییس‌جمهوری معتقد است بر مبنای آن می‌توان فرآیند توسعه پایدار را تحقق بخشید و چشم‌انداز تازه‌ای پیش روی اقتصاد و معیشت ایرانی ایجاد کرد.

جهانگیری دیروز در پنجمین همایش روز ملی روستا و عشایر، نگاهی هم به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در فرآیند توسعه روستاها می‌اندازد و با اشاره به تلاش‌های دولتبرای بهبود شاخص‌های خدماتی و عمرانی در روستاها می‌گوید: « تاکنون 23 هزار روستا از نعمت گازرسانی بهره مند شده‌اند و این تعداد تا پایان دولت دوازدهم به 37 هزار روستا می‌رسد.»

اما خبر مهمی که در حاشیه این همایش مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت؛ کناره‌گیری سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس‌جمهوری از سمت خود بود که در مسیر اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از میان معاونان رییس‌جمهوری انجام شد؛ موضوعی که نشان‌دهنده جدیت دولت برای اجرای این قانون و تزریق نیروی جدید به بدنه اجرایی کشور است.

  توسعه پایدار بر مدار روستا

معاون اول رییس‌جمهوری روستا را کانون اصلی تولید و از مراکز و سازه‌های اصلی هویت بخش ایران عنوان کرد و گفت: نمی‌توان درباره ایران و از امتیازات و ویژگی‌های آن صحبت کرد و فکر کرد این ویژگی‌ها مختص جامعه شهری است. روستا نماد و یک نهاد هویت ساز در دوران‌های مختلف بود و امروز هم در بخش اقتصادی باید به عنوان کانون مهم تولید مورد توجه قرار گیرد.

جهانگیری گفت: اینکه در سنوات گذشته شرایط پیش آمده که بخش قابل توجهی از مردم از روستاها به شهرها مهاجرت کرده‌اند یک واقعیت جدی است و نمی‌توانیم از آن فرار کنیم اما نباید این را هم از نظر دور داشت که تعداد زیادی از روستاها در تقسیمات کشوری به شهر تبدیل شدند. اگر بخواهیم راجع به توسعه پایدار و متوازن صحبت کنیم، این توسعه وقتی شکل می‌گیرد که همزمان با توسعه شهر، توسعه روستا هم مدنظر باشد. یکی از نقاط ضعفی که گاهی در برنامه‌ها وجود داشته، این بوده که به توسعه روستاها کمتر پرداخته شده است و باید بطور جدی این موارد را شناسایی و برای اصلاح آن اقدام کرد.

 

معاون اول رییس‌جمهوری اظهار داشت: ساکنین روستا باید احساس کنند که نیازهای اولیه آنها مانند آب آشامیدنی، راه آسفالته، آموزش و بهداشت مناسب تامین شده است، حتی امروز فناوری‌های روز تبدیل به یک نیاز جدی شده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در چهلمین سال انقلاب اسلامی یکی از نقاط برجسته جمهوری اسلامی این بود که زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه روستاها فراهم شود، فراموش نمی‌کنیم در اوایل انقلاب روستاها از اکثر امکانات روستایی بی‌بهره بودند و حتی در مقاطعی دولت‌ها داشتن یخچال و تلویزیون را به عنوان شاخص رفاهی بیان می‌کردند اما تدبیر امام و جهت‌گیری انقلاب این بود که رسیدگی به مناطق روستایی و دورافتاده بیشتر مورد توجه قرار گیرد و نهادهای مناسب آن هم ایجاد شد.

وی اظهار داشت: امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم که 92 درصد جمعیت روستایی کشور دارای جاده آسفالته هستند. در دولت یازدهم و دوازدهم 14 هزار کیلومتر راه آسفالته احداث شد و 78 درصد از جمعیت روستایی کشور آب آشامیدنی بهداشتی دارند.

معاون اول رییس‌جمهوری یادآور شد: در سال 93 در یکی از جلسات شورای عالی آب گفته شد که به 6 هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و در برخی از روستا‌ها خانم‌ها از فاصله دور آب مورد نیاز خود را تامین می‌کردند اما در این دوره 7 هزار و 500 روستا دارای آب آشامیدنی بهداشتی شدند. ما در سال 95 به اندازه 10 سال قبل از آن به روستاها آب لوله کشی تامین کردیم و البته این مسیر باید ادامه یابد. وی گفت: ما در اوج کمبود منابع و با تدبیر وزیر نفت و عدم استفاده از بودجه دولت تصمیم گرفتیم روستاهای بالای 20 خانوار را گازرسانی کنیم و به فضل الهی تا الان بیش از 23 هزار روستا گازرسانی شده و تا پایان دولت دوازدهم به 37 هزار روستا گازرسانی خواهد شد. معاون اول رییس جهموری افزود: برای اجرای این طرح‌ها از بودجه دولت پول ندادیم چون بخش عمده‌ای از هزینه‌ها از محل عدم استفاده از سوخت مایع جبران می‌شود.

   برنامه‌های دولت برای حمایت از روستاییان

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: امسال در مدرسه در سراوان سیستان و بلوچستان 13 نفر از دانش‌آموزان در رشته پزشکی قبول شده‌اند و توانسته‌اند در رقابت با دانش‌آموزانی که از امکانات زیادی بهره مند هستند چنین افتخاری برای خود و کشورشان ثبت کنند و باید از معلمان، خانواده‌ها و خود این دانش‌آموزان تشکر کرد.

او با بیان اینکه تاکنون 27 هزار روستا زیر شبکه اینترنت رفته است، تاکید کرد: این روند باید ادامه یابد؛ چنین ابزارهایی ممکن است زیان‌هایی هم داشته باشد اما نمی‌شود گفت از آن استفاده نکنیم بلکه باید تلاش کنیم استفاده مطلوب از این ابزارها داشته باشیم.  معاون اول رییس‌جمهوری توانمندسازی روستاییان را جزو اولویت‌ها و دستورالعمل‌های جدی دولت عنوان کرد و گفت: این امر به این معنا است که افراد در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای متناسب با زیرساخت‌های مناطق مختلف روستایی، مهارت بیاموزند و کسی که مهارت یاد گرفت، وام با بهره مناسب دریافت کند و کار ایجاد کند.

جهانگیری یادآور شد: بطور طبیعی اولویت ما در روستاها کشاورزی است و باید به نحوی در زنجیره کشاورزی سرمایه‌گذاری کنیم که بیشترین بازده به خود کشاورز داده شود.  او گفت: در حال حاضر بخش وسیعی از محصولات کشاورزی در شبکه حمل و نقل و توزیع از بین می‌رود و قیمتی که در روستا به کشاورز داده می‌شود با قیمت مصرف کنند تفاوت زیادی دارد در حالی که ما می‌توانیم با نظام مناسب توزیع کاری کنیم که تولید‌کننده سهم اصلی را داشته باشد.  معاون اول رییس‌جمهوری صنابع بسته‌بندی و تبدیلی را از نیازهای اصلی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: درحال حاضر 90 درصد از تولید جهانی زعفران در اختیار ایران است اما سهم ما از تجارت جهانی بسیار ناچیزی است و بخش خصوصی ما به سمتی نرفته است که از این امکانات استفاده کند.  جهانگیری در عین حال گفت: البته روستاییان باید توجه داشته باشند که ما منابع بسیار محدود‌کننده‌ای به نام آب داریم و استفاده صحیح از آب جزو جهت‌گیری‌های حیاتی کشور است.  وی اضافه کرد: 90 درصد از آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و اگر 20 درصد در این بخش صرفه جویی شود دغدغه کمبود آب از بین می‌رود.

   بهره وری در بخش کشاورزی

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به برنامه دولت برای حمایت از ارتقا بهره وری آب در بخش کشاورزی، گفت: ما جایی را نداریم که دولت 85 درصد هزینه‌های آن را پرداخت کند اما در حوزه آبیاری مدرن دولت 85 درصد از منابع مورد نیاز را به صورت بلاعوض می‌دهد و تنها 15 درصد را مردم پرداخت می‌کنند. البته سالی 100 الی 200 هزار هکتار تحت پوشش این شبکه می‌رود.

جهانگیری کشت گلخانه‌ای را از مهم‌ترین اولویت‌های کشور عنوان کرد و افزود: هر کس با هر نیتی در اجرای این طرح‌های حیاتی که به آینده ایران مربوط است اخلال کند حتما کار ضد ملی انجام می‌دهد.

او یادآور شد: یکی از جهت‌گیری‌های دولت این است که کاری کنیم مهاجرت معکوس شود، در همین راستا رهبری با برداشت یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی موافقت کردند، با توجه به اینکه ایام انتخابات بود این کار به تاخیر افتاد تا شائبه انتخاباتی نداشته باشد و نهایتا در سال گذشته این قانون در اختیار ما قرار گرفت.  معاون اول رییس‌جمهوری تاکید کرد: طبق توافقی که با بانک‌ها داشتیم قرار شد این پول به ریال تبدیل شود و با کارمزد 6 درصد و بعضا 4 درصد به متقاضیان پرداخت شود.

به گفته جهانگیری نصف این مبلغ بر اساس نرخ قبل ارز به ریال تبدیل شد و از این به بعد با نرخ ارز نیمایی تبدیل و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

او در عین حال گفت: این شرایط امتیاز بی‌نظیری است که باید دقت شود این پول‌ها هدر نرود و عده‌ای سوءاستفاده‌گر از آن استفاده نکنند، باید بر آن نظارت کرد و اگر کسی تخلف کرد، باید برخورد قاطع شود.

همه باید بدانند که این پول مختص روستاییان و عشایر است و اگر کسی بخواهد از آن سوءاستفاده کند به جامعه مظلوم ظلم می‌کند.  جهانگیری اضافه کرد: البته روند اعطای این منابع کندتر از انتظار رییس‌جمهوری است و ما اصرار داریم در پرداخت این منابع هم دقت و هم سرعت لحاظ شود.

او یادآور شد: علاوه بر این با تدبیر آقایان سعیدی کیا و رضوی و از محل منابع بانک سینا، وام‌هایی با سود 18درصد پرداخت می‌شود که 5 درصد آن را بنیاد مستضعفان و 5درصد دیگر را معاونت توسعه روستایی یارانه می‌دهند. از محل این منابع دو هزار و 400 طرح تصویب و از آن تعداد 21 هزار طرح منابع را دریافت کرده‌اند و هزار و 800 طرح به بهره‌برداری رسیده است.

 

ارسال نظر