تلاش ما یافتن راه حل سیاسی بحران سوریه است

۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۰۱:۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۲۹۰۶۱

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه بر حفاظت از شهروندان غیرنظامی در ادلب تاکید کرد و گفت: همچنان برای یافتن راه حل سیاسی بحران و پس از جنگ سوریه تلاش می کنیم. به گزارش ایرنااز نیویورک، استفان دی میستورا روز جمعه در نشست شورای امنیت که با موضوع اوضاع انسانی در سوریه به ویژه ادلب برگزار شد، به صورت تله کنفرانس حضور یافت و افزود: روزهای گذشته همه به‌شدت نگران بودیم، در ادلب واقعا یک توفان فاجعه انسانی وجود دارد.

وی ادامه داد: گزارش های نهادهای مستقل سازمان ملل می گویند حدود 3 میلیون نفر اعم از یک میلیون کودک در ادلب حضور دارند، همچنین گروه‌های تروریستی شناسایی شده سازمان ملل، گروه‌های غیر سوری، تروریست های خارجی و جبهه النصره نیز حاضرند که شرایط را در خیلی از مناطق بحرانی کرده‌اند. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: آن ها در این مناطق حضور دارند و نیروهای مخالف رژیم هم در آنجا هستند که گروه تروریستی نیستند و در نشست های سه جانبه نیز حضور داشته‌اند. دی میستورا با بیان اینکه 98 درصد مردم ادلب شهروندان غیر نظامی هستند، اظهار کرد: رئیس جمهوری اسد تاکید دارد که حفظ تمامیت ارضی و مبارزه با تروریسم همچنان اولویت اصلی دولت سوریه خواهد بود. مقامات ارشد دولت هم تاکید کرده‌اند که ادلب هدف بعدی است. وی یادآور شد: مقامات ارشد ایران و روسیه هم در شدیدترین حالت صحبت کرده‌اند که با تروریست ها در ادلب مقابله خواهند کرد. همه باید توجه داشته باشند که از سرگیری مذاکرات بر عملیات نظامی ارحج است. نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه افزود: روسیه و ترکیه متفقند که سوریه در مقابل ترکیه قرار نگیرد. این در بیانیه های مقامات سوریه هم دیده می شود که اخیرا آن را ثبت کرده‌ام. روسیه بر گفت‌وگو با ترکیه تمرکز دارد به ویژه اینکه همه می دانند که پس از نشست امروز سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران چه پیش خواهد آمد. دی میستورا تاکید کرد: در عین حال گزارش ها نشان می دهد که گسترش نیروهای دولت و نیروهای وابسته و تجهیزات آنها در نزدیکی های ادلب افزایش یافته است اما بسیاری از گروه های مخالف که تروریست نیستند، به موازات کشورهای ضامن آستانه تاکید دارند که راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ترکیه گروه های هیات تحریر الشام و جبهه النصره را تروریستی می داند، نسبت به هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی در ادلب هشدار داد و گفت: استفاده از این سلاح، تنش در منطقه را افزایش می دهد و شهروندان زیادی را قربانی می‌کند که این مساله می تواند درگیری میان بازیگران منطقه ای و بین المللی را افزایش دهد.

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: در این صورت دیگر ادلب، ادلب پیش از آن نخواهد بود.  در تلاش برای مبارزه با تروریسم نباید قوانین بین المللی به خصوص قوانین بین المللی بشر دوستانه و همچنین جان شهروندان غیر نظامی نادیده گرفته شود. دی میستورا با اشاره به بیانیه مشترک روحانی، پوتین واردوغان که گفته‌اند همکاری ها بر اساس فرمت آستانه ادامه خواهد داشت، گفت: جزئیات بیشتری در این زمینه وجود ندارد. آنها ضامن مناطق امن هستند و مستقیما موثر و مسئول هستند تا این شرایط را حل کنند. وی افزود: همچنین بازیگران کلیدی همچون کشورهای خلیج (فارس) و کشورهای بسیار دیگری هم هستند که بر گروه های غیر تروریستی مخالف دولت نفوذ دارند، نگاه می کنم که آنها چه کار می توانند انجام دهند تا نخست شهروندان را از جبهه النصره جدا کنند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه با اعلام آمادگی خود و همکارانش برای یاری رساندن به شهروندان غیر نظامی گفت: دبیرکل سازمان ملل هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را پذیرفته نمی داند و تاکید کرد که این مساله تنها تنش در منطقه را افزایش خواهد داد. دی میستورا همچنین خواستار بازگشت آوارگان به کشورشان شد و گفت: مردم باید بتوانند امن تر از گذشته به کشور و خانه هایشان بازگردند. من و همکارانم تمام تلاش خود را برای یافتن راه حل سیاسی پایان درگیری ها و همچنین پس از جنگ به کار گرفته ایم. وی یادآور شد: ایران، ترکیه و روسیه در دوشنبه و پنج شنبه آینده در ژنو خواهند بود و روز جمعه هم آلمان، اردن، عربستان سعودی، انگلیس و آمریکا نشست خواهند داشت که این، نشان‌دهنده تلاش برای یافتن راه حل سیاسی است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر بر بازگشت آوارگان به کشور و خانه هایشان تاکید کرد و گفت در زمان مبارزه با تروریست ها هم باید امنیت و ایمنی شهروندان غیر نظامی تامین شود. تروریست ها باید از دیگران جدا شوند و مردم حفاظت شوند در غیر این صورت، هرگونه ایده و برنامه برای این استان می تواند فاجعه غمبار انسانی را رقم بزند. روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه روز جمعه در تهران درباره سوریه گرد هم آمدند. کشورهای غربی از روز گذشته برای کاهش تاثیر این نشست، موضوعات مختلف سوریه را در دستور کار شورای امنیت قرار داده‌اند.

 

 

ارسال نظر