مخالفت دو بانک بزرگ امریکا با تحریم گردش مالی ایران

۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۲۲۷

 یک سایت امریکایی اعلام کرد که دو بانک بزرگ امریکایی با قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی دنیا مخالف هستند. به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن گزارش داد: جی.پی مورگان و سیتی بانک دو بانک بزرگ امریکایی به قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی بین المللی متعهد نخواهند بود. بر اساس گزارش العالم، یک رسانه نومحافظه‌کار امریکایی در خبری تایید نشده ادعا کرده دو موسسه مالی بزرگ در امریکا تعهدی برای قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی در دنیا نخواهند داشت. این بانک‌ها که عضو شبکه مالی سوییفت هستند، از پاسخ به تحقیقات واشنگتن فری بیکن در خصوص اینکه آیا قصد قطع دسترسی ایران به سوییف را دارند یا نه، امتناع کردند. سوییفت شبکه‌ای جهانی برای ارسال و دریافت اطلاعات تراکنش‌های مالی در محیطی با ضوابط مشخص و با امنیت بالا است. بانک‌های ایرانی پس از اجرای برجام در سال 1394 و رفع تحریم‌ها بار دیگر به سوییفت متصل شدند. اختلاف میان دولت امریکا و اروپایی‌ها بر سر اجرای تحریم‌های واشنگتن علیه ایران باعث می‌شود تا این دو نهاد مالی امریکایی دست به انتخاب بزنند. به نوشته واشنگتن فری بیکن، موضع دو بانک امریکایی به نگرانی مقام‌های امریکا در خصوص تلاش کشورهای اروپایی و متحدان منطقه‌ای ایران برای دور زدن دور بعدی تحریم‌های امریکا در چهارم نوامبر (13 آبان) دامن می‌زند.

اتحادیه اروپا هفته جاری بسته مالی 21 میلیون دلاری برای ایران را تصویب کرد. در همین حال، مقام‌های آلمانی خواستار ایجاد نظام بانکی مستقل از امریکا شده‌اند تا بتوان برجام را حفظ کرد. همچنین 16 سناتور جمهوری‌خواه امریکا روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به استیو منوچین، وزیر خزانه داری این کشور خواستار قطع دسترسی ایران به شبکه مالی سوییفت شدند. مقام‌های امریکایی به واشنگتن فری بیکن گفتند که به بانک‌های این کشور از جمله جی.پی مورگان و سیتی بانک یادآوری خواهند کرد که اگر در جهت قطع دسترسی ایران به سوییفت و سایر شبکه‌های مالی اقدام نکنند، از تحریم‌های دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهوری در امان نخواهند بود.

ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که به دولت ترامپ نزدیک است، اظهار داشت که بانک‌های حاضر در سوییفت با تصمیمی حیاتی روبه‌رو هستند.

 

ارسال نظر