تدابیر ترکیه برای مقابله با تحریم های آمریکا اعلام شد

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۸۸۱

وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه در اطلاعیه ای، تدابیر اقتصادی و مالی دولت این کشور برای مقابله و بی اثر کردن تحریم و فشارهای اقتصادی آمریکا را اعلام کرد. در اطلاعیه وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه آمده است که در راستای تداوم سیاست های مقابله جویانه با تحریم های آمریکا، تدابیر آرامش دهنده ای برای رفع نگرانی در خصوص وام های بانکی تولید کنندگان و مصرف کنندگان در بخش های صنعتی، کشاورزی و خدمات اقتصاد ملی اتخاذ شده که به اجرا در می آید. در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: با آغاز فشار آمریکا علیه اقتصاد ترکیه، شاهد افزایش ناگهانی نرخ ارزهای خارجی در بازار و افت ارزش پول ملی لیر بودیم که این موضوع نگرانی ها و اضطراب را در امور بانکی به ویژه در بخش اعتبارات ایجاد کرد ولی وزارت خزانه داری و دارایی تدابیری برای ایجاد آرامش در خصوص موضوع وام بانکی تولید کنندگان و مصرف کنندگان بخش اصلی خدمات، صنعت و کشاورزی اقتصاد ملی، اتخاذ کرد.

بر اساس اطلاعیه این وزارتخانه ترکیه، کانال ها و مجاری دریافت وام بانکی همچنان باز خواهد بود و برای اطمینان از پایداری جریان تامین مالی و نقدینگی جاری در شرکت ها، سیاست انعطاف پذیری در قیمت گذاری ها ادامه خواهد یافت. این اطلاعیه می افزاید: ارزش ضمانت های گرفته شده از متقاضیان وام‌های ارزی، پس از جهش نرخ ارزهای خارجی به کمتر از وام داده شده تقلیل یافت اما از وام گیرندگان تقاضای ارایه ضمانت های جدید نخواهد شد.

بر اساس تدابیر اعلامی این وزارتخانه، هزینه بیش از حد مجاز کارت های اعتباری بانکی شرکت ها به دلیل افزایش نرخ ارزهای خارجی نادیده گرفته می‌شود و اقدامی از سوی بانک برای ابطال آن صورت نمی گیرد.

بنا بر اطلاعیه منتشره وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه، جریمه تاخیر در بازپرداخت وام ها و بدهی کارت های اعتباری شرکت ها پس از تاریخ هشتم ماه جاری میلادی به دلیل رشد ناگهانی نرخ ارزهای خارجی اخذ نخواهد شد و نقد نشدن چک های صادر شده از سوی آنها پس از این تاریخ نیز با ضمیمه شدن اسناد معتبر به بانک مرکزی ارسال خواهد شد تا در ادامه، در زمینه دریافت وام و خدمات بانکی دچار مشکل نشوند. مصطفی وارانک وزیر صنعت و فناوری ترکیه نیز در راستای مقابله با تحریم های آمریکا، بسته حمایتی از تولیدکنندگان داخلی این کشور را تشریح کرد که از مهم‌ترین مفاد این بسته می توان به ارایه زمین رایگان و اختصاص بودجه های حمایتی چندین میلیون لیری نام برد.

 

ارسال نظر