30 درصد مساله خزر حل شده و مذاکرات ادامه دارد

۱۳۹۷/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۷۱۶

قیمت ارز حتماً پایین‌تر خواهد آمد

در شرایطی که در روزهای ابتدایی بعد از اعلام بسته ارزی جدید دولت بازارهای پولی و مالی کشورمان نشانه‌های مثبتی را به فضای عمومی کشور مخابره کردند؛ رییس‌جمهوری از ادامه روند کاهشی ارز طی روزهای آینده و بازگشت ثبات به بازارها خبر می‌دهد. روحانی تلاش برای افزایش تولید، صادرات و اشتغال در کنار تنظیم بازار و شفاف‌سازی امور را بالاترین عبادت و انقلابی بودن دانست و به بانک مرکزی، گمرک و وزرای کابینه دستور داد تمام فعالیت‌های خود را به مردم گزارش و اطلاعات دهند تا بدانند ارز به چه کسانی داده می‌شود و چگونه هزینه می‌شود. در کنار بحث سیاست‌های ارزی حاشیه‌هایی که این روزها در خصوص سهم ایران از دریای خزر بازتولید می‌شوند رییس دولت دوازدهم را بر آن داشت تا درباره سیاست‌گذاری‌های کلان کشور در این زمینه نیز صحبت کند.

روحانی با اشاره به این واقعیت که بیش از 20 سال است که مذاکره درباره مسائل دریای خزر بین پنج کشور ساحلی آن جریان دارد اعلام کرد: « بخشی از مسائل را حل کردیم و بخشی از مسائل هم باقی مانده است.»رییس‌جمهوری در پاسخ به افرادی که از کاهش سهم ایران از 20درصد به 15درصد انتقاد می‌کنند گفت: «روسیه که روزی بخش اعظم دریای خزر را متعلق به خود می‌دانست، امروز به سهم 17 درصدی از این دریا اکتفا کرده است.»

روحانی با یادآوری اینکه توافق کردیم سرزمین هیچ کشوری نمی‌تواند علیه کشور ساحلی دیگر مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: همچنین توافق کردیم که ایران باید امتیازات خاصی برای خط مبدأ ساحلی خودش بگیرد و تا 15 مایل از خط مبدأ، دریای سرزمینی ایران و تا 10 مایل بعد، منطقه ماهیگیری اختصاصی است.» رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بازخوانی توافق نامه‌های ایران و عراق بعد از جنگ تحمیلی تاکید کرد که مسائل باقی مانده با طرف عراقی در خصوص موضوعات مختلف هم باید از طریق دیپلماسی حل شوند.

قیمت ارز در سامانه «نیما»

کاهش می‌یابد

رییس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه نکته آخر سخنانم مربوط به مسائل بازار در شرایط امروز است، تصریح کرد: در این شرایط ممکن است عده‌ای هم سوءاستفاده و تخلف کنند. باید با افرادی که متاسفانه منافع ملی و آینده کشور و هم‌نوعان خودشان را در نظر نمی‌گیرند، برخورد کرد. با کسی که فساد می‌کند، باید برخورد کرد. خواهش اول من این است که اول برخورد کنیم، عادلانه قضاوت کنیم، اگر به نتیجه رسیدیم، مجازات او را اعمال کنیم و بعد خبر آن را اعلام کنیم.

روحانی با طرح این سوال که چرا به عکس کار می‌کنیم، گفت: اول اعلام می‌کنیم که مثلا افرادی را گرفتیم و بستیم و چه کار کردیم و چه کسی را گرفتیم، چه کسی را می‌گیریم و چه کسی را خواهیم گرفت! با هر کس در این کشور تخلف و فساد کرده باید برخورد شود. این وظیفه ذاتی نیروهای انتظامی و امنیتی و قضایی است که با متخلفین برخورد کنند اما تبلیغات باید بعد از عمل باشد، به خصوص آنجا که حیثیت و آبروی مردم در میان است.

وی افزود: باید بدانیم امروز مشکل اول در کشور، مشکل اقتصادی است. مشکل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی‌شود. ممکن است بگیر و ببند در گوشه‌ای لازم باشد اما اساس آن است که باید فضا آرام شود و مردم نسبت به آینده اعتماد پیدا کنند. باید مردم بدانند آینده بدی در انتظار آنها نیست. اگر چیزی موجب نگرانی آنهاست، آن نگرانی را برطرف کنیم.

روحانی اظهار داشت: اگر امروز می‌خواهیم در برابر توطئه امریکا ایستادگی و مقابله کنیم، باید فضای کسب و کار آرام در ایران به وجود بیاید. اگر فضای کسب و کار آرام به وجود آمد، امریکا شکست خورده است. اگر تنش و اختلاف و ناامیدی بیشتر شد، وضع بدتر می‌شود و مشکلات افزایش می‌یابد. باید همدیگر را یاری و کمک کنیم. امروز هدف ارتقا و افزایش تولید و صادرات است. هدف امروز این است که مواد اولیه تولید را تامین کنیم.

ارز تولید تامین می‌شود

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: این ارز باید با قیمت متعادل در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان قرار بگیرد. قیمت ارز حتماً از قیمتی که امروز در سامانه نیما هست، پایین‌تر خواهد آمد. همه عوامل و مولفه‌های اقتصادی این را می‌گوید. مردم باید بدانند برای تمام ارز مورد نیاز واردات و تولید آنها یک قیمت تقریبی متعادل، با نوسان قیمت در حد 100 تا 200 تومان وجود دارد که بر آن مبنا بتوانند زندگی و کار خود را تنظیم کنند.

روحانی ادامه داد: اگر مردمی هستند که در این قضیه تحت فشار قرار می‌گیرند، حتماً باید به آنها کمک کنیم و کمک خواهیم کرد. نباید مردم را تنها بگذاریم، مردم هم نباید دولت را تنها بگذارند. همه در کنار هم هستیم. مردم باید احساس کنند دولت نوکر و خادم و کارگزار و منتخب آنها است. هیچ کاری در کشور نمی‌کنیم جز آنکه برای دولت روشن شود که به نفع مردم و آینده کشور است.

امریکا شرایط مذاکره را

 از بین برده است

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه با همه دنیا در حال تعامل و مذاکره هستیم، افزود: در سفر اخیر به قزاقستان با همسایگان خود مذاکرات بسیار صمیمانه‌ و خوبی داشتیم و در عین حال با اروپا و آسیا نیز در حال مذاکره هستیم. امریکا نیز خود کاری کرده که شرایط مذاکره را از بین برده؛ با روند خوبی داشتیم مذاکره می‌کردیم اما خودش آن را تخریب کرده و پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و می‌گوید باید چگونه عبور کنم!؟

او خطاب به امریکایی‌ها افزود: اگر می‌خواستید عبور کنید، چرا خراب کردید؟ اگر می‌خواستید همدیگر را ببینیم چرا پل را خراب کردید؟ خودشان پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و داد می‌زنند. اینکه نشد. اگر راست می‌گویید بیایید پل را دو مرتبه درست کنید. پل را که درست کردید خود به خود و بطور طبیعی رفت و آمد درست می‌شود؛ خودت موثر و مخرب و عامل این کار هستی.

رییس‌جمهوری با یادآوری اینکه امروز اساس برنامه بر مبنای صادرات غیرنفتی است که رقم آن قابل ملاحظه است، خاطرنشان کرد: رییس بانک مرکزی گله دارد که مردم در سامانه نیما نمی‌خرند در حالی که ما ارز زیاد داریم. گفتم قیمت را بیاورید پایین تا مردم بخرند و این خوب است و خبر خوبی بود که هم از وزیر نفت و هم از رییس کمیته مرکزی شنیدم؛ می‌گوید وارد‌کننده و تولیدکننده ارزی که در سامانه نیما عرضه می‌کنیم، نمی‌خرند و می‌گویند این ارز گران است؛ در این سامانه نیما خیلی مداخله نمی‌کنیم ما می‌توانیم کمک کنیم ولی در این زمینه معمولاً دو طرف تقاضا و عرضه است که همدیگر را پیدا می‌کنند.

 

روحانی با بیان اینکه امروز در کشور تنها به دنبال افزایش تولید هستیم، تصریح کرد: تولید باید بالارفته و صادرات افزایش پیدا کرده و اشتغال در این کشور زیاد شود؛ در این شرایط باید برای عده‌ای که بیکار می‌شوند، راه نجات پیدا کنیم. باید مساله اشتغال را حل کرده و وحدت جامعه‌مان را بیشتر کنیم.

او با تاکید بر ضرورت تقویت شفافیت در کشور، گفت: بانک مرکزی و وزرای دولت هر چه هست و هر کاری می‌کنندرا می‌بایست به مردم گزارش دهند؛ اگر به کسی ارز می‌دهند به مردم بگویند؛ کسی ارز وارد می‌کند، بگویند. گمرکات به مردم اطلاع دهند. بانک مرکزی، وزارت صمت، بهداشت و جهاد کشاورزی اطلاعاتی که مورد نیاز است را به مردم بدهند تا مردم در جریان باشند ما به چه کسی پول می‌دهیم چه کار می‌کنیم و چه جور زندگی می‌کنیم.

     جبران خسارات ناشی از نوسانات ارزی

از ماجرای حضور رییس‌جمهوری در مجلس برای پاسخگویی به پرسش‌های نمایندگان تا سرانجام بسته جدید ارزی دولت و از حاشیه‌های سهم ایران در دریای خزر تا چرایی عدم انتخاب سخنگوی دولت از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در جلسه روز گذشته اعضای کابینه با خبرنگاران درباره ابعاد و زوایای گوناگون آن بحث و تبادل نظر شد.  حضور محسنی بندپی در سمت سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از استیضاح ربیعی از جمله سوژه‌های مهم نشست خبری روز گذشته حیاط دولت بود؛ چهره‌ای که اعلام کرد قرار است راهبردهای کلان این وزارتخانه را مطابق برنامه‌های از پیش تعیین شده در حوزه‌هایی چون مقابله با فقر و اشتغالزایی دنبال کند. برنامه‌هایی که تحقق بخش قابل توجهی از وعده‌های رییس‌جمهوری در گرو عملکرد مناسب این وزاتخانه است و توفیق و عدم توفیق آن به نوعی سرنوشت دولت را نیز مشخص می‌کند. اما موضوع مشترکی که از دل اظهارنظرهای اعضای کابینه به خوبی قابل مشاهده بود تلاشی بود که مجموعه دولت برای جبران خسارات ناشی از نوسانات ارزی بر اقتصاد کشور دنبال می‌کنند.

    بسته‌های حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش «تعادل» که آیا برنامه‌های این وزارتخانه که مهم‌ترین راهبردهای دولت در حوزه اشتغالزایی و مقابله با فقر را راهبری می‌کند بعد از تغییر وزیر همچنان ادامه پیدا می‌کند گفت: تلاش ما حرکت بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده است. امسال دو کار کردیم؛ مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را از ابتدای سال ۱۴ درصد افزایش دادیم و ۷۰۰ هزار خانوار به مرور در نوبت دریافت مستمری قرار گرفتند. در ادامه سال ۹۷ بسته‌های حمایتی را هم برای اقشار آسیب‌پذیر در نظر می‌گیریم که فشار موجود به حداقل برسد. محسنی‌بندپی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه وزارت کار برنامه‌ای برای برگزاری شورای عالی دستمزد برای حمایت از کارگران در برابر گرانی‌ها دارد یا خیر، عنوان کرد: آقای روحانی بر توجه به اقشار کم‌درآمد و نیازمندان حمایت‌های اجتماعی تاکید داشتند. به لحاظ اینکه بگوییم تاریخی را برای این کار درنظر گرفته باشند، اینطور نیست اما در دستور کار است که حمایت‌های اجتماعی خود را از اقشار کم درآمد در مابقی سال ۹۷ داشته باشیم. مهم‌ترین کاری که فقر را کاهش می‌دهد، ایجاد اشتغال است. هم آقای ربیعی و در ادامه آقای روحانی، تاکیدشان روی بحث اشتغال فراگیر و سرعت بخشیدن به مشاغل خانگی و روستایی است. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تاکنون تقریبا 5000 میلیارد تومان برای ۲۵طرح مصوب شده و کارهای کارشناسی صورت گرفته است و با بانک تفاهم‌نامه منعقد شده که نشان می‌دهد بیش از ۹۰ هزار اشتغال تا الان ایجاد شده است و حدود 7000میلیارد تومان دیگر در این راستا پول وجود دارد که ما امیدواریم بتوانیم این راه را ادامه دهیم.

بندپی تاکید کرد: در مورد ضمانت‌هایی که بخواهیم تسهیل کنیم، صندوق ضمانت تعاون برای مشاغل روستایی تا ۲۵۰ میلیون تومان ضمانت را تقبل می‌کند تا بروکراسی بانکی را برای این متقاضیان به حداقل برسانیم که زودتر کار را شروع کنند و طرح‌هایی که شورای فنی و بانک‌ها تایید می‌کنند، زمینه اجرایی شدنشان ایجاد شود.

    نظارت بیشتر بر قیمت ها

محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز پس از پایان جلسه هیات دولت، درجمع خبرنگاران گفت: مردم با گرانی مشکل دارند و به همین منظور وزارت صنعت، معدن و تجارت مامور شد نظارت بیشتری روی قیمت‌ها داشته باشد و همچنین مساله تکریم ارباب رجوع مورد توجه قرار گیرد.

او در پاسخ به اینکه ترمیم تیم اقتصادی دولت چه تعداد خواهد بود، گفت: اخیرا عبدالناصر همتی وارد کابینه شد و سیاست دولت و رییس‌جمهوری این است که تغییرات در راستای اصلاح باشد و نیروهای با انگیزه که در شرایط خاص امروز بتوانند بخشی از فشارها را بر طرف کنند، وارد کابینه شوند. رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش تعادل که ایا سخنگوی مشخص شده و در صورت مشخص شدن، سخنگوی آینده دولت دوازدهم چه کسی خواهد بود، گفت: با یکی از اشخاص صحبت‌هایی شد که به دلیل مشغله کاری ترجیح دادند فرد دیگری این مسوولیت را بپذیرد که حتما سخنگوی دولت در روزهای آینده انتخاب خواهد شد. او تصریح کرد: رییس‌جمهوری به اعضای دولت تاکید کردند تا زمانی که سخنگوی دولت انتخاب شود، همه وزیران موظف هستند اطلاع‌رسانی‌های لازم را با رسانه‌ها داشته باشند و سفرهای استانی بیشتری را انجام دهند.

     حضور رییس‌جمهوری در مجلس

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری گفت: دکتر حسن روحانی رییس دولت دوازدهم برای پایان دادن به گمانه زنی‌ها در جامعه در موعد قانونی در مجلس شورای اسلامی حضور می‌یابد و تاکنون تاریخ دقیقی مشخص نشده است.  حسینعلی امیری در پاسخ به سوالی درمورد زمان حضور رییس‌جمهوری در مجلس برای پاسخ به سوال نمایندگان افزود: براساس قانون آیین نامه داخلی مجلس از زمانی که سوال اعلام وصول می‌شود رییس‌جمهوری یک ماه فرصت دارد که در مجلس حضور یابد. معاون پارلمانی رییس‌جمهوری اظهارداشت: تاکنون تاریخ دقیق حضور رییس‌جمهوری در مجلس تعیین نشده اما آنچه که مسلم است این است که وی در موعد قانونی به مجلس می‌رود.

   معافیت مواد اولیه از پرداخت مابه التفاوت

 چهره اقتصادی مهم دولت که معمولا در نشست‌های خبری حیاط دولت غایب است؛ این‌بار در مواجهه با خبرنگاران در خصوص راهبردهای حمایت از تولید گفت: با تصمیم دولت، واردکنندگان مواد اولیه و ملزومات خط تولید از پرداخت مابه التفاوت ارزی در گمرکات معاف شدند.

محمد شریعتمداری افزود: طبق ماده 5 بسته ارزی دولت که ابلاغ شده است، همه کالاهایی که پیش‌تر با ارز 4200 تومانی وارد می‌شد و در بسته ارزی جدید تامین ارز آنها به بازار ثانویه منتقل شده و اکنون به گمرکات رسیده و ترخیص نشدند، مکلف شدند با پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز دریافتی و نرخ روز ارز کالا نسبت به ترخیص آنها اقدام کنند. به گفته او، این موضوع برای برخی خطوط تولید و تجهیزات مربوط به آنها مشکلاتی ایجاد کرده بود و بر این اساس، امروز پیشنهادی به هیات وزیران تقدیم شد تا بر اساس آن همه کسانی که تجهیزات و ماشین آلات تولیدشان به‌ گمرکات رسیده است، با اخذ گواهی از وزارتخانه ذی‌ربط به گمرکات مراجعه و نسبت به ترخیص کالایشان اقدام کنند. شریعتمداری ادامه داد: همه مواد اولیه و ملزومات خط تولید، همچنین کالاهایی که محصول نهایی آنها با ارز 4200 تومانی وارد بازار می‌شود نیز مجازند با دریافت گواهی از وزارتخانه مربوطه به گمرکات مراجعه و بدون پرداخت ما به التفاوت ارزی نسبت به ترخیص کالاهایشان اقدام کنند.

    فروش کالاهای احتکار شده

او خاطرنشان کرد: ستادی برای موضوع احتکار و اختفای کالاهایی که با ارز 4200 تومانی به کشور وارد شده، به ویژه مایحتاج عمومی مردم و همچنین سایر کالاهای مورد نیاز که با ارز آزاد وارد شده، تشکیل شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این ستادها در استان‌ها تحت نظر استانداران، با دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و با مباشرت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل شده و با بررسی کارشناسانه و دقیق کالاهایی که باید به صورت منظم و زمان بندی شده به بازار معرفی شوند، اقدام می‌کند. اگر احتکار یا اختفای کالا از سوی مردم یا بازرسان شناسایی و گزارش شود، حتما رسیدگی شده و با حکم محاکم تعزیرات حکومتی با قیمت مصوب در شبکه توزیع معین به فروش می‌رسند.

شریعتمداری یادآور شد: شماره تلفن‌های 135 سازمان تعزیرات حکومتی و 124 سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آماده دریافت گزارش تخلفات است.

    موعد پرداخت یارانه‌ها

رییس سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه پاداش‌ها و مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد و روز (پنج‌شنبه) یارانه این ماه پرداخت می‌شود گفت: امیدواریم نوسانات نرخ  ارز که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد را تا حد مقدور جبران کنیم.

محمد باقر نوبخت در ارتباط با بسته اقتصادی مدنظر دولت اظهار کرد: همانطور که بیان شد این جزو تصمیات دولت است که به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کردند. در سفری که من به آذربایجان غربی و شرقی داشتم رییس‌جمهوری تماس داشتند و اصرار داشتند این بسته اقتصادی را زودتر تهیه کنیم.

وی ادامه داد: در جلسه ستاد اقتصادی که فردا تشکیل می‌شود گزارشی از سوی سازمان برنامه و بودجه ارایه خواهد شد و امیدواریم نوسانات ارز که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد را تا حد مقدور جبران کنیم.

نوبخت عنوان کرد: آنچه امروز به عنوان فضای کسب و کار از آن صحبت می‌شود باید با مقتضیات تحریم باشد، متاسفانه شاهد برخی رفتارهای غیر حرفه‌ای تجاری بودیم. تاجر شریفی که ارز ۴۲۰۰ می‌‌یرد انتظار است جنس را با همان ارز ۴۲۰۰ حساب کند. در این شرایط عملکرد محدود برخی افراد نیازمند پیگیری بیشتری داشته است.

 

 

 

 

ارسال نظر