جامعه بین المللی در مقابل اعمال ترامپ ایستادگی کند

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۳۳

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: بر این باور هستیم که هر یک از اعضای جامعه بین المللی وظیفه دارند که در مقابل بی قانونی و عدم رعایت حاکمیت قانون در روابط بین الملل توسط امریکا به ویژه از طریق بی اثر کردن چنین اقدامات غیر مسوولانه، ایستادگی کند.  به گزارش ایرنا، غلامعلی خوشرو این مطلب را در روزنامه گاردین نوشت و افزود: برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل، امریکا ملت‌های جهان را به دلیل اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت تحت مجازات قرار داده است، نه به دلیل نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت، بلکه به دلیل اجرای آن.  وی ادامه داد: قطعنامه 2231 با اجماع در شورای امنیت توسط همه اعضای دایم به شمول امریکا به تصویب رسید .پس از اینکه امریکا بیش از یک سال برجام را با باج خواهی و تقاضای امتیازات یک جانبه هسته‌ای و غیر هسته‌ای به گروگان گرفته بود، سرانجام در روز 18 اردیبهشت 1397، دولت ترامپ از برجام خارج شد .  نماینده ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: همزمان ترامپ با امضای یک فرمان ریاست‌جمهوری تحریم‌های اسقاط شده توسط برجام را مجددا برقرار کرد . در نتیجه، توافقی که حاصل مذاکرات گسترده و فشرده در بیش از یک دهه گذشته بود و با قطعنامه 2231 مورد تایید جهانی قرار گرفت، اکنون با اجرایی شدن اولین دور از تحریم‌های امریکا در این هفته، در معرض خطر جدی قرار گرفته است. خوشرو با بیان اینکه قطعنامه 2231 بر «تقویت و تسهیل توسعه روابط تجاری و اقتصادی عادی با ایران» به‌عنوان بخش اساسی از برجام تاکید می‌کند، اظهار کرد: این قطعنامه از همه دولت‌ها می‌خواهد که برجام را اجرا کرده و با تضمین دسترسی ایران به تجارت، تکنولوژی، تامین مالی و انرژی، از اقداماتی که برجام را تضعیف می‌کند، بپرهیرند.  نماینده ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: امریکا به همراه سایر مشارکت‌کنندگان در برجام، متعهد شده است که از اعمال سیاست‌هایی که قصد آن مزاحمت مستقیم یا غیر مستقیم بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران باشد، اجتناب کند . با وجود این، اکنون دولت ترامپ کلیه کشورهایی را که با ایران بر اساس تعهدات خود همکاری اقتصادی می‌کنند هدف قرار داده است.

خوشرو خاطرنشان کرد: خروج امریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، نقض اساسی تعهدات حقوقی این کشور براساس منشور ملل متحد است که مستوجب مسوولیت بین المللی است . جامعه بین المللی باید در مقابله با این تهدیدات و تعرض به نظم حقوقی بین المللی بایستد . نماینده ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه اقدام دولت ترامپ از طریق تهدید به انتقام‌گیری اقتصادی از کشورهایی که به روابط اقتصادی خود با ایران ادامه می‌دهند، به معنای استفاده از اقتصاد این کشوربه عنوان یک سلاح است، گفت: این اقدام مقابله با دیپلماسی و چند جانبه گرایی است، یک دعوت اشکار به تقابل و نه همکاری، و یک دعوت عام برای توسل به منطق زور به جای توسل به قدرت منطق است.  خوشرو تصریح کرد: به‌دلیل این رفتار تهدیدکننده و بی‌پروا دولت ترامپ، مسوول پیامدهای مخرب آن خواهد بود و لذا این دولت باید برای نقض اساسی و آشکار تعهدات خود بر اساس برجام، و نتایج اقدام متخلفانه خود مغایر با منشور ملل متحد و حقوق بین الملل و به دلیل خسارت‌ها و آسیب‌های غیرقابل بازگشت به ایران و روابط تجاری آن مسوول شناخته شود.  

وی تاکید کرد: در حالی که آژانس انرژی اتمی در 11 گزارش دوره‌ای خود پایبندی ایران را تایید کرده است، عملکرد امریکا قبل از خروج این کشور از برجام و از آغاز مخرب بوده است . اقدامات امریکا نقض آشکار و مستمر متن و روح و هدف برجام بوده است . نهادها و آژانس‌های زیر مجموعه دولت امریکا فعالانه و بطور مستمر شرکت‌ها را ازانجام هر گونه فعالیت اقتصادی با ایران منع می‌کرده و از این کار دلسرد می‌کردند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه خروج دولت ترامپ از برجام یک فاجعه برای دیپلماسی چند جانبه بوده و زخم عمیقی بر اعتبار ابتکارات دیپلماتیک مشابه در آینده خواهد بود، یادآور شد: شبح یکجانبه گرایی افراطی، خودکامگی مطلق و عدم مشارکت در نهادهای اساسی جهانی، نه تنها ایران بلکه کل ملت‌ها را تهدید می‌کند .

خوشرو تصریح کرد: در این مقطع زمانی رهیافت راضی کردن ترامپ به امید اینکه این توفان نیز سپری شود، رهیافتی پایدار محسوب نمی‌شود.بر این باور هستیم که هر یک از اعضای جامعه بین المللی وظیفه دارند که در مقابل بی قانونی و عدم رعایت حاکمیت قانون در روابط بین الملل به ویژه از طریق بی اثر کردن چنین اقدامات غیر مسوولانه و مسوول شناختن طرف قانون شکن به دلیل نتایج اقداماتش ایستادگی کند.

 

 

ارسال نظر