اجماع جهانی برای حفظ برجام

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۰:۵۰:۳۶
کد خبر: ۱۲۶۸۴۰
اجماع جهانی برای حفظ برجام

ایران|

«امریکا می‌تواند صرفاً خودش را به خاطر خروج از توافق و ترک میز مذاکره مورد سرزنش قرار دهد. » این عباراتی است که محمد جواد ظریف در قالب یک پیام توییتری قبل از ترک تهران برای شرکت در اجلاس آسه آن در سنگاپور خطاب به دولتمردان امریکایی که این روزها پرونده«دعوت به مذاکره خیالی» را روی میز قرار داده‌اند منتشر کرده؛ عباراتی که نشان‌دهنده این واقعیت عریان است که اگر قرار بر سرزنش یک طرف در خصوص ترک میز مذاکرات باشد؛ این امریکایی‌ها بودند که میز مذاکرات با ایران را ترک کردند و دولتمردان امریکایی به جای سرزنش دیگران باید خود را سرزنش کنند.

ظریف که به دعوت همتای سنگاپوری خود و به منظور شرکت در پنجاه و یکمین اجلاس وزرای خارجه اتحادیه آ. سه. آن، چهارشنبه وارد این کشور شد؛ پنج‌شنبه سند الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری اتحادیه آ. سه. آن (TAC) را امضا کرد. پرسشی که بعد از امضای این پیمان به اذهان عمومی خطور می‌کند آن است که در شرایط بازگشت تحریم‌ها آیا این دست از اقدامات دیپلماتیک تهران می‌تواند کمک حالی برای گشایش‌های اقتصادی و تجاری کشور در سطح جهان باشد؟ در این شرایط اهمیت اتحادیه

آ. سه. آن برای ایران چیست؟ آیا این اتحادیه توان حمایت از ایران در مقابل فشارها و تحریم‌های ایالات متحده را در آینده، به خصوص در دوران تحریم‌های ثانویه خواهد داشت؟

 اما، رییس دستگاه دیپلماسی ایران در حالی برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های

آ. سه. آن راهی سنگاپور شد که با توجه به حضور همزمان وزیر امور خارجه امریکا در سنگاپور، برخی گمانه زنی‌ها درباره احتمال گفت‌وگو میان دو طرف آغاز شده بود؛ گمانه زنی‌هایی که با مقایسه تطبیقی رفتار امریکا با کره شمالی تلاش داشتند الگوی مراودات امریکای مدل ترامپ با کره شمالی را در خصوص ایران نیز بازنویسی کنند؛ تحلیل‌هایی که بلافاصله از سوی ظریف و سایر چهره‌های دیپلماسی ایران تکذیب شد تا این واقعیت در فضای رسانه‌های بین‌المللی شکل بگیرد که مدل ایران هرگز مانند الگوی کره شمالی، لقمه راحت‌الحلقومی نیست که امریکا از طریق بالا و پایین کردن فضای رسانه‌ای و با استفاده همزمان از سیاست چماق و هویج بتواند در آن نفوذ کند؛ در چنین اتمسفرسیال و پر فراز و نشیبی است که ظریف در جریان دیدار با کشور‌های عضو آ سه آن تلاش کرد تا ضمن تشریح اقدامات سازنده ایران در خصوص موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی راه‌های توسعه مناسبات اقتصادی برای بی‌اثر کردن دامنه تحریم‌ها را دنبال کند. ظریف در حاشیه این نشست نیز با تعدادی از همتایان خود از کشورهای دیگر از جمله وزرای خارجه استرالیا؛ ویتنام؛ سنگاپور؛ اندونزی، و. . . دیدار و رایزنی کرد. وزیران امورخارجه عضو “آ سه آن “ از روز دوشنبه در سنگاپور گردهم آمدند تا درباره موضوعات منطقه و فرامنطقه‌ای مرتبط به این اتحادیه و پیمان “تاک “ گفت‌وگو کنند. اتحادیه “آ سه آن “ شامل مالزی، اندونزی، تایلند، ویتنام، کامبوج، فیلیپین، سنگاپور، میانمار، لائوس و برونئی است. اتحادیه “آ سه آن “ شامل مالزی، اندونزی، تایلند، ویتنام، کامبوج، فیلیپین، سنگاپور، میانمار، لائوس و برونئی است.

اجماع جهانی روشنی

برای حفظ برجام وجود دارد

آخرین توئیت ظریف در خصوص دستاوردهای دیپلماسی ایران از اجلاس سنگاپور را شاید بتوان مهم‌ترین پیام سفر او محسوب کرد؛ محمد جواد ظریف بعدازظهر جمعه در صفحه توییتر خود به تشریح نتایج برنامه‌ها و دیدارهای روز دوم حضور خود در سنگاپور و دیدارش با تعدادی از مقامات شرکت کننده در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه آسه آن پرداخت. ظریف در توییتر خود در این باره نوشت: با رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه سنگاپور و وزرای خارجه چین، نیوزیلند، استرالیا و اندونزی دیدار کردم. اجماع جهانی روشنی در ضرورت انجام اقدامات هماهنگ برای حفظ برجام وجود دارد. با خانم موگرینی جزئیات اقدامات اتحادیه اروپا و دیگران برای اطمینان از بهره مندی اقتصادی مردم ایران از برجام را بررسی کردیم.

گفت‌وگوی برجامی

وزیران امور خارجه ایران و ژاپن

با توجه به نقش ژاپن در بی‌اثرسازی پروژه تحریم‌ها و سهمی که این کشور در خرید نفت ایران به عهده دارد؛ یکی از دیدارهای مهم ظریف در سنگاپور که بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های گروهی پیدا کرد دیدار او با وزیر خارجه ژاپن بود؛

وزیران خارجه ایران و ژاپن در حاشیه پنجاه و یکمین نشست وزیران امور خارجه اتحادیه آسه‌آن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار طرفین در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه، برجام و دیگر موضوعات مورد علاقه رایزنی کردند. ظریف سپس در ضیافت ناهار همتای ژاپنی خود شرکت خواهد کرد.

اما قبل از این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز پنج‌شنبه با نخست وزیر سنگاپور دیدار و گفت‌وگو کرد. در حاشیه برگزاری پنجاه و یکمین نشست وزیران امور خارجه اتحادیه آسه‌آن در سنگاپور و حضور ظریف در این نشست، وزیر امور خارجه کشورمان با نخست وزیر سنگاپور دیدار و در خصوص روابط دو جانبه، برجام و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

تاکید وزیران امورخارجه

ایران و چین بر حفظ برجام

محمد جواد ظریف و «وانگ یی» وزیران امور خارجه ایران و چین در حاشیه نشست اتحادیه آ سه آن در سنگاپور با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار «وانگ یی» با تاکید بر “دوستانه، راهبردی و همه‌جانبه بودن “ روابط ایران و چین اظهار کرد: دو کشور به همکاری‌های نزدیک‌تر خود در همه زمینه‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی، به ویژه حفظ برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی و بهره مندی ایران از مزایای آن ادامه خواهند داد. محمد جواد ظریف نیز چین را کشوری مهم‌ و شریک راهبردی ایران خواند و بر حفظ و گسترش روابط دو جانبه و یافتن راه‌های نوآورانه در انتفاع ایران از دستاوردهای برجام تاکید کرد. بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در ادامه دیدارهای خود با مقامات شرکت کننده در نشست وزیران خارجه اتحادیه آسه آن با وزیر امور خارجه نیوزیلند نیز دیدار کرد.

در این دیدار این دو دیپلمات عالیرتبه در خصوص راه‌های گسترش روابط دو جانبه، برجام، مسائل بین المللی و سایر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

رایزنی ظریف و موگرینی

در مورد آخرین وضعیت برجام

وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه با یکدیگر در سنگاپور دیدار کردند. ظریف و موگرینی در این دیدار آخرین تحولات و اقدامات انجام شده در سطح اتحادیه اروپا و جهان برای بهره مندی ایران از مزایای برجام پس از خروج غیرقانونی امریکا از آن را بررسی کردند. بر اساس این گزارش، همچنین وزیر امورخارجه ایران در ادامه دیدارهای خود با تعدادی از مقامات شرکت کننده در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه آسه آن در سنگاپور با دبیرکل اتحادیه آ سه آن نیز دیدار و در خصوص راه‌های گسترش همکاری‌های ایران و اتحادیه آ سه آن پس از امضای پیمان مودت و همکاری گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

دیدار ظریف با وزیران امور خارجه

فیلیپین و ترکیه

محمد جواد ظریف در ادامه رایزنی‌های خود با تعدادی از مقامات شرکت کننده در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه آسه‌آن در سنگاپور، با وزیران امور خارجه فیلیپین و ترکیه به صورت جداگانه دیدار و رایزنی کرد. وزیران امور خارجه ایران و فیلیپین در دیدار با یکدیگر در خصوص راه‌های گسترش روابط دوجانبه و مهم‌ترین مسائل بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

 

 

ارسال نظر