لازم بدانیم نیروی تازه نفس اضافه می‌کنیم

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۸۴
لازم بدانیم نیروی تازه نفس اضافه می‌کنیم

گروه ایران|

جلسه روز چهارشنبه هیات دولت در شرایطی برگزار شد که خبر تغییر رییس کل بانک مرکزی در واپسین ساعات روز قبل، گمانه زنی‌ها در خصوص تغییر تیم اقتصادی را افزایش داده بود. بر این اساس، جلسه روز گذشته با خبر رای اعتماد هیات دولت جمهوری اسلامی ایران به عبدالناصر همتی به عنوان رییس کل جدید بانک مرکزی اهمیتی مضاعف یافت؛ علاوه بر آنکه اخبار مربوط به کناره‌گیری عضو دیگر تیم اقتصادی، نوبخت نیز این احتمال را تقویت کرد که ترمیم تیم اقتصادی به تغییر رییس کل بانک مرکزی محدود نخواهد شد.

بنا به این گزارش، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: تهدیدات پوچ و بی‌پایه و اساس برخی حاکمان امریکا ارزش پاسخ ندارد. باید در عمل به آنها پاسخ دهیم. ایستادگی، وحدت، انسجام ملت ایران، ایستادگی و تلاش برای خنثی کردن توطئه‌ها، قدرتمندترین پاسخ به سخنان سخیف حاکمان امریکایی‌ خواهد بود.

رییس‌جمهوری افزود: ملت ایران از ابتدا در مقابل لجاجت و بدرفتاری حاکمان امریکا و نقض عهد آنها در همه زمینه‌ها ایستادگی و مقابله کرده و همواره راه مقاومت را انتخاب کرده است. امروز هم برخی حاکمان امریکا حرف‌های زیادی می‌زنند که بی‌پایه و اساس است و تهدیدات پوچ از طرف برخی از این حاکمان، نیازی به پاسخ دادن و دهن به دهن شدن با آنها ندارد و انسجام و انتخاب مسیر وحدت و ایستادگی، محکم‌ترین پاسخ به سخنان سخیف آنها خواهد بود.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: هر چه قدر که در داخل کشور برای تولید و صادرات تلاش کنیم به معنای پاسخ قاطع به توطئه‌های دشمنان ملت ایران خواهد بود و همان اندازه که مردم با دولت برای ثبات بازار همکاری کنند، پاسخ قاطع ما به سردمداران کاخ سفید خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: دولت علاوه بر تلاش‌های که در داخل کشور انجام می‌دهد، اقدامات حقوقی و بین‌المللی خود را نیز شروع کرده که شکایت حقوقی علیه امریکا در دیوان دادگستری لاهه از آن جمله بشمار می‌رود چرا که تحریم‌های امریکا در تضاد با قطعنامه‌ها و تعهدات قبلی این کشور بشمار می‌رود و این حق ایران است که در مرجع بین‌المللی از امریکا شکایت کند و دولت ایران این شکایت را در دیوان لاهه مطرح کرده است.

وی افزود: در چند روز گذشته نخستین موفقیت در این شکایت به دست آمد و دیوان صراحتا به امریکا اعلام کرده که تا رسیدگی به شکایت ایران حق ندارد کاری انجام دهد که در احکام احتمالی این دیوان تاثیر بگذارد و این به نوعی به عنوان قرار تامین و موقت محسوب می‌شود و این هشدار را به وزیر خارجه امریکا صادر کرد که باید مراقب اعمال و برنامه‌های خود در این زمینه باشند و این هشداری به امریکا از زبان بالاترین مرجع حقوقی دنیا و رییس دیوان دادگستری لاهه است.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در هر صحنه‌یی روبروی امریکا ایستادگی می‌کنیم، گفت: شکایت به دیوان دادگستری لاهه صحنه حقوقی بود و در صحنه سیاسی هم این ایستادگی وجود دارد و اینکه امروز اکثریت قاطع کشورهای جهان، اقدامات امریکا را نادرست، محکوم یا حداقل از آن اظهار تاسف می‌کنند، نشانه‌هایی از این ایستادگی است. ما باید در همه زمینه‌ها در برابر توطئه‌های دشمنان ایستادگی کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت در روند تلاش‌های خود برای خنثی‌سازی توطئه امریکا، اگر لازم بداند نیروهای تازه‌ نفسی را به مجموعه خود می‌افزاید و امروز در این زمینه تصمیم گرفته شد تا آقای دکتر همتی به عنوان رییس جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران معرفی شود و به ایشان به خاطر کسب اعتماد دولت و قبول این‌بار مسوولیت تبریک می‌گویم.

رییس‌جمهور گفت: دکتر همتی فردی با تجربه در زمینه مسائل بانکی، مالی و پولی است و از آقای دکتر سیف نیز به خاطر زحمات پنج ساله گذشته قدردانی می‌نماییم. ایشان به خوبی به وظیفه خود عمل کردند و تلاش زیادی در مبارزه با فساد در زمینه موسسات غیرمجاز انجام دادند و نام ایشان در این عرصه در تاریخ ایران ماندگار خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه «دکتر سیف با همه توان در مسیر مبارزه با فساد گام برداشت»، اظهارداشت: علت اینکه برخی‌ها از دکتر سیف ناراحتی دارند، به خاطر مقابله ایشان با فساد است. در دولت یازدهم نیز جزو افرادی بود که تلاش کرد تا تورم را کنترل کنیم و اینکه در حدود 3 سال، تورم تک رقمی داشتیم، آقای سیف در این زمینه سهم و نقش موثری داشتند.

رییس‌جمهور افزود: در زمینه مسائل بانکی نیازمند تلاش و همکاری با جهان هستیم و با وجود توطئه‌های امریکا، بانک مرکزی کشورمان تلاش‌های مناسبی در این زمینه داشته است. اما با وجود همه این تلاش‌ها شرایط امروز ایجاب می‌کند که نیروی تازه نفسی وارد این مقوله شود. امیدواریم با انتخاب تاکتیک‌ها و شیوه‌های مناسب، شاهد تحولات خوبی در مسائل ارزی، اقتصادی و بانکی باشیم.

نوبخت: درخواست کناره‌گیری کردم، رییس‌جمهوری نپذیرفت

همچنین پس از جلسه هیات دولت، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه «اکنون وقت تسویه حساب سیاسی نیست»، گفت: برای اینکه دست رییس‌جمهوری برای ترمیم کابینه باز باشد، داوطلبانه درخواست کردم از همه مسوولیت‌های دولت کناره‌گیری کنم اما هنوز نتوانسته‌ام ایشان را قانع کنم.

به گزارش ایرنا، محمد باقر نوبخت در حاشیه نشست دولت در جمع خبرنگاران افزود: «مردم را دوست دارم و علاقه‌مندم اکنون که بودن من نمی‌تواند با این همه زحمت، نفعی به مردم برساند شاید بیرون رفتنم از دولت بتواند کمک کند.»

سخنگوی دولت در ادامه به نابسامانی‌های بازار ارز و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمد اشاره کرد و گفت: انتظار و مطالبه مردم این است که وضعیت اقتصادی به ویژه بازار ارز بهبود یابد. نوبخت اظهار داشت: عده‌یی این موضوع بهبود بازار ارز را با ترمیم و تغییر کابینه و تیم اقتصادی دولت همراه دانستند اما واقعیت این است که موضوع ارز با سازمان برنامه و بودجه ارتباطی ندارد؛ با این حال ترجیح دادم برای اینکه زمینه اصلاح و بهبود در کابینه پیش‌ آید و دست رییس‌جمهوری باز باشد داوطلبانه درخواست کناره‌گیری کنم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد واکنش‌هایی که این کناره‌گیری به همراه داشته است، افزود: «عده‌یی گفتند که چنین اقدامی فداکاری است و برخی دیگر اعلام کردند برای تسویه‌حساب سیاسی، فضاسازی شده است.

معاون رییس‌جمهوری اظهار داشت: اکنون بیش از هر چیزی باید نگران مردم و وضعیت اقتصادی کشور باشیم؛ نظام با فشارهای خارجی مواجه است و وقت تسویه حساب سیاسی نیست.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: لحظه شماری می‌کنم که بتوانم همه مسائل را واگذار کرده و به عنوان یک معلم در کلاس دانشگاه حضور یابم تا بار مسوولیت‌های مختلف از جمله پردخت‌های جاری، عمرانی، یارانه و. از دوشم برداشته شود.

 

نوبخت ادامه داد: «برای حالت‌های مختلف برجام و تحریم برنامه داریم؛ آنچه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وظیفه دارد، انجام می‌دهد؛ با این حال برای باز کردن دست رییس‌جمهوری، یک در هزار اگر امکان تسریع و کمک به انجام امور شود، آمادگی دارم با همه وجود و هرچه سریعتر از دولت کنار روم.» وی تاکید کرد: «هیچ وابستگی به حضور در دولت ندارم، جز اینکه بار سنگینی روی دوشم احساس می‌کنم؛ بسیاری چیزها اکنون بر ما حرام است و باید به خاطر این مسوولیت آنها را انجام دهیم.» معاون رییس‌جمهوری ادامه داد: «برخی از رقبای سیاسی اگر رضای خدا را در نظر نمی‌گیرند، به خاطر مردم هم شده بدانند که اکنون وقت تسویه حساب نیست.» نوبخت افزود: «با این حال بنده مرتب به رییس‌جمهوری درخواست کناره‌گیری را گفتم؛ البته امیدوارم آنچه تصمیم مقتصی است گرفته شود؛ متاسفانه ایشان هر زمان که اظهارنظر کرده‌اند در حضور یا غیاب بنده، نشان از درک عمیق و محبت‌هایی است که بیش از 30 سال من را می‌شناسند و از روحیات و سلوک اجتماعی من باخبرند.» رییس سازمان برنامه و بودجه به سخنان برخی سیاسیون درباره این سازمان اشاره کرد و گفت: «از سخنان یکی از شخصیت‌ها که گفته شده «کسی به این سازمان برود که استقلال نظر داشته باشد»، تعجب کردم.»

معاون رییس‌جمهوری یادآورشد: «طبق اصل 126 قانون اساسی، سازمان برنامه و بودجه از اختیارات خاص رییس‌جمهوری است؛ رییس این سازمان با دیگر معاونت‌ها متفاوت است؛ اگر قرار بر استقلال باشد باید کار دیگری از دولت و این مسوولیت انتظار داشته باشیم.»

نوبخت خاطرنشان ساخت: «نتوانسته‌ام آقای رییس‌جمهوری را (به کناره‌گیری‌‌ام) قانع کنم.

وی در ادامه گفت: «از طرفی اصرار و فشار برای ترک این مسوولیت، یک فرصت‌طلبی تلقی می‌شود که در این شرایط سخت برخی خواسته‌اند عافیت‌طلبی کنند» سخنگوی دولت با بیان اینکه کمتر از یک سال است که این کابینه و آقای روحانی با رای گسترده مردم کار را شروع کرده است، گفت: رییس‌جمهوری خود را در برابر مردم متعهد می‌داند؛ بیش از هر کسی تعهدهایی که به مردم داده را می‌شناسد.

نوبخت افزود: رییس‌جمهوری آنچه برای مردم بهتر و به مصلحت نظام باشد را فراموش نخواهد کرد. نوبخت همچنین از پرداخت مطالبات بازنشستگان بابت پاداش‌های آخر خدمت خبر داد و افزود: پیش از این، پرداخت پاداش بازنشستگان با اولویت فرهنگیان از تیرماه امسال شروع و 1.2 میلیارد تومان پرداخت شد. وی ادامه داد: پرداخت‌های بازنشستگان دانشگاه‌ها و دیگر دستگاه‌ها از این ماه آغاز می‌شود و امیدواریم در ماه‌های آینده همه این نوع مطالبات را پرداخت کنیم. نوبخت اظهار داشت: بنابر این در ماه جاری علاوه بر اینکه مطالبات بازنشستگان فرهنگی پرداخت می‌شود، دانشگاهیان و سایر دستگاه‌ها نیز پاداش بازنشستگی خود را دریافت می‌کنند تا در چند ماه به تدریج این مطالبات را تسویه کنیم.

 110نفر شامل مصوبه ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان

معاون رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در دولت نیز گفت: براساس آنچه امروز گزارش شد، نزدیک به 110 نفر مشمول این قانون می‌شوند؛ اگر این مصوبه به تصویب شورای نگهبان برسد و قانون شود، به‌طور قطع آن را با دقت اجرا خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد مواضع اخیر امریکا گفت: «ما با وجود آنکه همواره دیوار بلند بی‌اعتمادی را مطرح می‌کردیم، مدت‌ها با امریکایی‌ها وارد مذاکره شدیم و وزیر امور خارجه ما با وزیر امور خارجه آنها مذاکره داشت؛ نتیجه آن مذاکرات به «برجام» ختم شد و در اجرای برجام، همه مجامع بین‌المللی و به ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، 11 بار اعلام کرده که تهران آنچه با واشنگتن و سایر کشورهای اروپایی توافق کرد را انجام می‌دهد؛ امریکایی‌ها بودند که از این توافق بیرون آمدند و پیمان‌شکنی کردند.»

سخنگوی دولت اظهار داشت: «اگر بگویند ما با این آدم‌های پیمان شکن که به تعهدات قبلی وفادار نیستند مذاکره کنیم، به‌طور قطع هیچ عقل سلیمی این را تایید نمی‌کند و ملت نیز به ما این اجازه را نمی‌دهد.» نوبخت گفت: «اگر امریکا می‌خواهد حسن نظر نشان دهد، بر پیمان قبلی پایبند باشد، آن را اجرا کند و نشان دهد اگر مذاکره کند، طبق آنچه توافق نهایی شد عمل می‌شود؛ آن وقت تصمیم دیگری گرفته می‌شود.»

وی ادامه داد: اینکه در شرایط کنونی امریکایی‌ها پیمان قبلی خود را نادیده گرفته و می‌گویند دوباره مذاکره کنیم، امری غیرمنطقی است.

 واعظی استعفای نوبخت را تکذیب کرد

از جمله حواشی جلسه دیروز، تکذیب خبر استعفای نوبخت توسط واعظی بود. رییس دفتر رییس‌جمهوری خبر استعفای «محمدباقر نوبخت» را نادرست اعلام کرد و گفت: رییس سازمان برنامه و بودجه در پی مباحثی که درخصوص تغییرات در دولت به وجود آمده صرفا با اعلام آمادگی و بازگذاشتن دست رییس‌جمهوری در این تغییرات بحثی را امروز با رسانه‌ها مطرح کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، «محمود واعظی» در پی انتشار خبر استعفای نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه ازسوی برخی رسانه‌ها به واسطه سوء‌برداشت از گفت‌وگوی روز - چهارشنبه - وی در حاشیه جلسه هیات دولت، این خبر را تکذیب کرد و اظهارداشت: آنچه رسانه‌ها از قول آقای نوبخت نقل کرده‌اند به هیچ‌وجه صحت ندارد. وی افزود: سخنگوی دولت در پی مباحثی که درخصوص تغییرات در دولت به وجود آمده است صرفا با اعلام آمادگی و باز گذاشتن دست رییس‌جمهوری در این تغییرات بحثی را با رسانه‌ها مطرح کردند. رییس دفتر رییس‌جمهوری یادآور شد: رییس سازمان برنامه و بودجه در عین حال گفته در هر جایگاهی از معلمی دانشگاه تا هر مسوولیت دیگری که رییس‌جمهوری امر کنند آمادگی مساعدت و خدمتگزاری به دولت و ملت را دارد. از این نظر انتشار خبر استعفای وی از سمت سازمان برنامه و بودجه به هیچ‌وجه صحت ندارد.

 

 

 

 

ارسال نظر