اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۰۷

احتمال تجدیدنظر در خصوص نحوه تخصیص ارز به مسافران خارج از کشور

رییس کل بانک مرکزی گفت: ارز مسافرتی به صورت کامل قطع نمی‌شود اما ممکن است تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شود.

ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص نشست دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی موضوع سوال از رییس‌جمهور با حضور نمایندگان مجلس و دولت مورد بررسی قرار گرفت و توضیحاتی درباره سوال نمایندگان در مباحث مسائل بانکی، اشتغال، قاچاق کالا و ارز، رکود اقتصادی، نوسانات ارزی از سوی نمایندگان دولت ارائه شد. رییس کل بانک مرکزی افزود: کشور در شرایط اقتصادی خاصی قرار دارد و همه باید تلاش کنیم اقتصاد کشور رو به جلو حرکت کند و دستاوردهایی که در خصوص رشد اقتصادی و مهار تورم به دست آمده استمرار یابد البته دشمنان در تلاش هستند که با کارشکنی مانع پیشرفت کشور شوند اما با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان اقدامات آنها را خنثی کرد. سیف گفت: از ابتدای سال 15.5 میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفته و 18.5 میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده که در مقایسه با سال گذشته با لحاظ اینکه 50 درصد واردات کشور خارج از سیستم بانکی انجام می‌شود، وضعیت متعادلی محسوب می‌شود و سهم اختصاص ارز کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته رشد کرده بنابراین در حال حاضر انبار کالاهای اساسی وضعیت خوبی دارد و با توجه به پیش‌بینی‌ها از درآمدهای ارزی می‌توان با اطمینان روی آرامش بلندمدت حساب کرد. رییس کل بانک مرکزی افزود: ارز مسافرتی به صورت کامل قطع نمی‌شود ولی نحوه اختصاص ارز به مسافران در حال بررسی است و ممکن است تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شود چرا که می‌پذیریم در تخصیص ارز مسافرتی شرایط مناسب نیست و باید تصمیم جدیدی گرفته شود.

دستورالعمل جدید تنظیم بازار پتروشیمی

تسنیم| وزیر صنعت دستور العمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی را بر اساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار ابلاغ کرد و بر این اساس کف عرضه پتروشیمی‌ها در بازار نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. محمد شریعتمداری دستور‌العمل جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی را ابلاغ کرد.

بر اساس این دستور‌العمل سازو کار تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی قابل عرضه در بورس کالایی (معادل قیمت جهانی یا محموله‌های صادراتی در خلیج فارس، هرکدام پایین‌تر بود) ضرب در نرخ تسعیر ارز بانک مرکزی و امکان رقابت حداکثر 5 در صد در بورس است. بر اساس بند 4 این مصوبه، پتروشیمی‌ها مکلف شدند تا کف میزان عرضه محصولات در بازار را رعایت کنند. به این ترتیب باید حداقل عرضه برابر با میزان تقاضای واقعی سال گذشته به علاوه 20 درصد باشد. 

 

ارسال نظر