اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۸۲۵

  بسته برجامی اتحادیه اروپا تا جمعه ۱۵ تیرماه ارائه می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بسته حمایتی اتحادیه اروپا درباره برجام تا رو زجمعه (۱۵ تیرماه) ارائه می‌شود، گفت: اروپایی‌ها باید تضمین‌های عملی به ایران بدهند. شهروز برزگر کلشانی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، درخصوص بسته اروپایی‌ها برای تامین منافع ایران در برجام، گفت: بسته اتحادیه اروپا طی روزهای آتی ارائه می‌شود لذا تا حصول نتیجه نهایی باید صبر کرد. برخی منابع اعلام کردند که این بسته تا روز جمعه (15 تیرماه) به هیات ایرانی ارائه خواهد شد. نماینده سلماس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر تصمیم هیات ایرانی در مورد بسته پیشنهادی اروپا مهم است و باید از این فرصت پیش آمده استفاده کرد، مذاکرات با 4+1 تاکنون به خوبی پیش رفته اما این گفت‌وگوها باید به سمت عملیاتی پیش رود. وی افزود: اروپایی‌ها باید منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام را مورد نظر و توجه قرار دهند و به دنبال تحمیل خواسته امریکایی‌ها به ملت ایران در قالب بسته پیشنهادی خود نباشند. برزگر کلشانی معتقد است: جمهوری اسلامی خواهان حفظ برجام و اجرای توافق است، در این حوزه نیز همانند گذشته به تمام تعهدات خود پایبند خواهد ماند اما به هیچ عنوان قائل به مذاکره در حوزه موشکی، دفاعی و سایر خطوط قرمز جمهوری اسلامی نیست. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با توجه به اخبار و اظهارنظر دیپلمات‌های ایرانی به نظر روند مذاکرات با 4+1 به خوبی پیش رفته اما جمهوری اسلامی تا زمانی که تضمین‌های عملی دریافت نکند، کوتاه نخواهد آمد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با توجه به بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا تصمیم نهایی خود را خواهد گرفت بنابراین بهتر است نسبت به موضع ایران در آینده به قضاوت زودهنگام نپردازیم.

  عربستان‌سعودی تصمیمات نفتی خود را با اعضای اوپک هماهنگ می‌کند

دولت عربستان‌سعودی اعلام کرد که اتخاذ هر تصمیمی درباره بازار نفت با هماهنگی سایر اعضای سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) انجام خواهد گرفت. به گزارش ایرنا، هیات دولت عربستان‌سعودی در نشست بعدازظهر سه‌شنبه خود یکی از اهداف سیاست‌های این کشور را ایجاد تعادل و ثبات در بازارهای نفتی و هماهنگی و مشورت با دیگر کشورهای تولید‌کننده و کشورهای عمده مصرف‌کننده عنوان کرد. دولت سعودی با بیان اینکه به تصمیم اعضای اوپک و خارج از آن برای افزایش تولید همچنان پایبند است؛ اعلام کرد که این کشور آمادگی استفاده از ظرفیت مازاد تولید باتوجه به تغییرات آتی بازار نفت و شاخص عرضه و تقاضا را دارد. هیات دولت عربستان‌سعودی در نشست هفتگی خود در عین حال استفاده از ظرفیت مازاد تولید را هم منوط به هماهنگی با سایر تولید‌کنندگان نفت کرد. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا شنبه گذشته در حساب توییتری خود ادعا کرد که موافقت شاه سعودی برای افزایش 2 میلیون بشکه‌یی نفت این کشور را به دست آورده است. این ادعا در حالی مطرح شد که خبرگزاری دولتی عربستان‌سعودی با انتشار خبر مکالمه تلفنی ترامپ و ملک سلمان، اشاره‌یی به این توافق نکرد. کارشناسان نفتی با اشاره به نبود ظرفیت تولید

 2 میلیون بشکه نفت در عربستان گفتند: حتی در صورت کسب این توانایی، اقدام عربستان به معنای نادیده گرفتن توافق کشورهای عضو «اوپک» است.  15 عضو اوپک هفته گذشته (یکم تیر ماه) در صد و هفتاد و چهارمین نشست عادی این سازمان در وین، تصمیم گرفتند توافق پیشین خود مبنی بر کاهش روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه‌یی و رساندن سقف تولید به 32 میلیون و 500 هزار بشکه را حفظ کنند و تنها از مقدار کاهش تولید بیش از تعهد خود بکاهند و پایبندی خود به سقف تولید را به 100درصد برسانند.

 

ارسال نظر