ایران تنها کشوری نخواهد بود که نفت صادر نمی‌کند

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۸۲۳

گروه ایران| رییس‌جمهوری کشورمان در شرایطی وارد برن پایتخت سوییس شد که رییس‌جمهور سوییس همزمان با ورود همتای ایرانی خود در صفحه توییتر خود به زبان فارسی به رییس‌جمهور کشورمان خیرمقدم گفت. توییتی که بیانگر راهبردی است که اروپا در دوره جدید همکاری‌های همه‌جانبه با تهران در دستور کار قرار داده و نشان می‌دهد که برخلاف رویکرد ترامپ، اروپا نوع دیگری از روابط حسنه را با ایران جست‌وجو می‌کند که در آن به جای تکیه بر حاشیه‌های پایان‌ناپذیر بر منافع ملی دو طرف تمرکز شده باشد. قبل از سفر رییس‌جمهوری به اروپا کارشناسان اعلام کردند که از آنجا که سفر روحانی و هیات همراهش به سوییس و اتریش، نخستین سفر اروپایی رییس‌جمهور پس از اعلام خروج امریکا از برجام است از نظر سیاسی دارای اهمیت ویژه‌یی است. چراکه می‌تواند امکانی برای بهبود همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه ایران با کشورهای اروپایی و کم کردن فشارهای اقتصادی و سیاسی امریکا را فراهم کند؛ امکانی که در وضعیت این روزهای ایران، بسیار امیدبخش خواهد بود و می‌تواند دریچه‌های تازه‌یی پیش روی دو طرف بگشاید. باتوجه به این اهمیت است که ترامپ و چهره‌های نزدیک به او از اینکه سوییس و اتریش میزبان رییس‌جمهوری ایران هستند انتقاد می‌کنند؛ انتقاداتی که با واکنش جالب توجه رییس‌جمهوری سوییس مواجه می‌شود. رییس‌جمهوری ایران تاکیدکرد ما به ضرر هیچ کشوری قدم برنداشته و برنخواهیم داشت و به قواعد بین‌المللی ازجمله به تعهدات مهم در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌یی پایبند خواهیم ماند. رییس‌جمهوری ایران اظهار داشت: همچنین ما می‌خواهیم به دنیا اعلام کنیم به قواعد بین‌المللی وازجمله به تعهدات مهم در زمینه عدم اشاعه پایبند هستیم و پایبند خواهیم ماند وهمکاری‌های خود را با سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی هسته‌یی ادامه خواهیم داد.

روحانی افزود: به همه دنیا اعلام می‌کنیم که ایران خواهان یک روابط عادلانه قانونی صلح‌آمیز و با ثبات با جهان است ودر این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا خواهیم کرد. او با اشاره به اینکه به ضرر هیچ کشوری قدم بر نداشته و نمی‌داریم، گفت: برخی دنبال فرا سرزمینی کردن رفتارهای غیرقانونی خود هستند؛ وظیفه ما همکاری در چارچوب قوانین بین‌المللی، صلح و منافع ملت‌هاست. رییس‌جمهوری ایران با بیان اینکه ایران برای اتحادیه اروپا و سوییس اهمیت فوق‌العاده قائل است، چشم‌انداز روابط تهران-برن را با توجه به توانایی‌های ایران و جایگاه علمی، فناوری و صلح خواهی سوییس، بسیار روشن خواند و تاکید کرد: سوییس دقیق‌ترین کشور دنیا در تنظیم ثانیه‌ها است و امروز ساعت همکاری به نفع دو ملت است. روحانی گفت: برگزاری این جلسه در مقطعی مهم پیام بزرگی دارد و به معنای آن است که ایران و سوییس مصمم هستند در چارچوب قوانین بین‌المللی و منافع ملت‌های خود، روابط دوستانه تجاری و اقتصادی خودشان را ادامه دهند. رییس‌جمهوری ایران افزود: پیام ما از برگزاری این اجلاس این است که ایران و سوییس در چارچوب منافع دو جانبه و قوانین بین‌المللی روابط خود را ادامه می‌دهند و این اجلاس به معنای آن است که در دنیای امروز یکجانبه‌گرایی در هیچ‌کدام از بخش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، علمی و زیست محیطی یا دیگر بخش‌ها راهگشا نیست. در دنیای امروز با توجه به مشکلاتی که در سطح جهان از لحاظ کمبود مواد اولیه، تغییرات آب و هوایی و نیز بروز ناامنی‌ها در سطح جهان وجود دارد بهترین راه برای تامین منافع ملت‌ها، ارتباط هر چه نزدیک‌تر دولت‌ها و ملت‌ها با یکدیگر است. تهدید به صفر رساندن صادرات نفتی ایران گزافه‌گویی است رییس‌جمهوری تهدید برخی مقامات امریکایی که گفته‌اند می‌خواهند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند «گزافه‌گویی» خواند و گفت: آنها هیچ‌وقت قادر نیستند این تهدید را عملی سازند. رییس‌جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اینکه واکنش ایران نسبت به تهدید امریکا برای قطع صادرات نفت این کشور چیست وآیا ممکن است شما تنگه هرمز را ببندید؟ گفت: به نظر من حرفی که برخی مقامات امریکایی زدند که می‌خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم «گزافه‌گویی» است که هیچ‌وقت قادر نیستند به آن عمل کنند.

 

 

 واکنش سوییس به انتقادات ترامپ

دیدار روسای جمهوری ایران و سوییس دیروز در شرایطی برگزار شد که موضوع انتقادات دولت امریکا از سوییس به خاطر میزبانی از روحانی و واکنش سوییس به این انتقادات به عنوان پرسش مطرح شد؛ یکی از خبرنگاران از رییس‌جمهوری سوییس پرسید دیروز یکی از مقامات وزارت خارجه امریکا از سفر آقای روحانی به سوییس و اتریش ابراز نارضایتی کرده است. واکنش شما چیست و آیا سوییس موفق به جلب موافقت امریکا در قائل شدن به استثنا در معاملات با ایران خواهد شد یا خیر؟

آلن برسه پاسخ داد: من معتقدم که سوییس نقش واقعی خود را با پذیرفتن نقش همه کسانی ایفا می‌کند که در صحنه بین‌المللی حضور دارند و طبیعی است که ایران نقش مهمی در صحنه بین‌المللی دارد.

او تصریح کرد: ما همیشه در جهت گفت‌وگو و صلح کار کرده‌ایم. چندین بار امسال مشاهده کردم که تلاش‌های ما در این زمینه مورد حمایت عوامل مختلف در صحنه بین‌الملل قرار می‌گیرد. رییس‌جمهور سوییس گفت: گفت‌وگوهای ما درباره موضوعات مختلف بود؛ مشخص است که درباره برجام صحبت کردیم چون الان در شرایط نامطمئنی هستیم و علاقه‌مند و مایل هستیم این عدم اطمینان را کاهش دهیم. آلن برسه اضافه کرد: ما در موضوعات دیگر که اختلاف داشتیم صحبت کردیم از جمله درباره حقوق بشر و من موضع سوییس درباره وضعیت خاورمیانه و لزوم به رسمیت شناختن دولت اسراییل را یادآور شدم.

او با بیان اینکه سوال استثنا قائل شدن برای معاملات سوییس با ایران در این مرحله سوال بجایی نیست افزود: باید تاکید کنیم چه باید کرد تا توافق برجام که از همه طرف‌ها امضا شده و حمایت یک قطعنامه شورای امنیت را هم دارد تمام آثارش را همچنان به بار بیاورد. آلن برسه تاکید کرد: در موقعیت حقوقی؛ موضع سوییس درباره برجام به هیچ‌وجه تغییر نکرده و برجام از دید ما همچنان پابرجاست.

روحانی هم در پاسخ به این سوال اظهار داشت: چون آقای رییس‌جمهور اشاره کردند به مساله رژیم صهیونیستی من می‌خواهم تاکید کنم بر اینکه من در صحبت‌های دیروز با آقای رییس‌جمهور به صراحت گفتم ایران رژیم صهیونیستی را نامشروع و فعالیت‌هایش را در منطقه تجاوزکارانه می‌داند.

آلن برسه پس از اظهارات روحانی گفت: این نمونه عالی یکی از نکاتی است که ما درباره آن اختلاف عقیده عمده داریم و همچنان به گفت‌وگو درباره آن ادامه خواهیم داد. روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوییس گفت: ما بعد از سفر رییس‌جمهور سوییس به تهران در سال 2016 نقشه راهی ترسیم کردیم و جلسات مشترکی برای توسعه روابط اقتصادی داشتیم. امروز ما به این نتیجه رسیدیم که برای حل بعضی مشکلات در روابط اقتصادی نیاز به یک کمیته فنی با ترکیب مشخص داریم تا گره‌هایی که وجود دارد را باز کنیم و مسیر را برای فعالیت بیشتر اقتصادی باز کنیم. رییس‌جمهور سوییس هم در تکمیل سخنان روحانی اظهار داشت: الان قراردادی بین دو کشور داریم که به‌تازگی در پارلمان سوییس هم تصویب شده و مبنای حقوقی است که بر مبنای آن در تعامل اقتصادی فراتر از گفت‌وگو رفتیم و برای همکاری‌های اقتصادی، کمیته مشترکی ایجاد کردیم. باتوجه به شرایط فعلی و عدم اطمینان که درباره برجام وجود دارد این کمیته اهمیت دو چندان یافته که ما در چارچوب آن ببینیم چه اقدامی می‌توانیم برای ادامه فعالیت اقتصادی انجام دهیم.

 

 

 

 

 

ارسال نظر